کمبود اعتبار سبب کندی اجرای طرح‌های آبخیزداری در خراسان شمالی شده است

کمبود اعتبار سبب کندی اجرای طرح‌های آبخیزداری در خراسان شمالی شده است

خبرگزاری تسنیم: سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: کمبود اعتبار سبب شده تا طرح‌های آبخیزداری در این استان به‌کندی پیش رود.

رضا باغبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر تغذیه سفره‌ها و منابع زیرزمینی، سبب پیشگیری از جاری شدن سیلاب‌های مخرب می‌شود اما این اداره کل اعتبار کافی و لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در اختیار ندارد.

باغبان افزود: اعتبارهای خرد و ناچیز سبب شده تا طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری در این استان ناتمام بماند.

وی با اشاره به جاری شدن سیلاب‌ها در هفته گذشته اظهار داشت: ساکنان روستای کاستان که هفته پیش شاهد جاری شدن سیلاب مخرب بودند اذعان دارند که در چند دهه اخیر چنین سیلابی مشاهده نکرده‌اند و جاری شدن سیل با این حجم بی‌سابقه است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: البته در حوزه‌هایی که طرح‌های آبخیزداری اجراشده، مقاومت طبیعت و پوشش گیاهی در برابر جاری شدن سیلاب کاملاً محسوس و قابل‌مشاهده است اما در محل‌هایی که کاری انجام‌نشده، سیلاب جاری‌شده و خسارت به بار آورده است.

وی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی، منکر کندی اجرای طرح‌های آبخیزداری و تأثیر آن بر جاری شدن سیلاب‌ها نیست اما کمبود اعتبار دست این اداره کل را بسته است و تا اعتبار نباشد، نمی‌توان کار از پیش برد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی درعین‌حال گفت: پدیده خشک‌سالی، دست بردن انسان در طبیعت، چرای بیش‌ازحد دام و از بین رفتن پوشش گیاهی از عمده علت‌های فرسایش خاک و ناتوانی آن در برابر بارش‌ها است.

باغبان تصریح کرد: حضور دام بیش از ظرفیت در مراتع، سبب از بین رفتن پوشش گیاهی شده و مقاومت خاک را در برابر بارش‌ها کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon