برخورد قضایی با کاسبان آبکی

برخورد قضایی با کاسبان آبکی

خبرگزاری تسنیم: برخورد قضایی با شایعه پردازان در مسائل مربوط به آب کشور، یکی از مواردی است که در ارسال نظرات از سوی مخاطبان تسنیم مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وجود آب، تضمین حیات انسان است و کمبود آن، زندگی بشر را به مخاطره می اندازد. این خطر که همواره به صورت بالقوه وجود دارد و با بروز خشکسالی ها یا هرگونه اشکال در فرآیند آبرسانی بالفعل می شود، هر انسانی را از عدم دسترسی به منابع آبی برای ادامه حیات می ترساند.

این ترس از به خطر افتادن زندگی و تلاش برای بقا بوده که همواره در طی قرن ها، راهکارهای متعدد و خلاقانه ای برای تأمین ایمن تر، پایدار تر و افزون تر آب را به همراه داشته است. از جمله در کشور ما که به علت قرار گرفتن بیشتر پهنه آن در بخش های خشک و نیمه خشک، ابتکار مهمی چون قنات را از سوی پیشینیان شاهد بوده ایم.

در حال حاضر نیز کشور ما علاوه بر درگیری بیش از یک دهه با خشکسالی و تغییر اقلیم، با عدم مدیریت صحیح منابع آبی دست به گریبان است. از سویی نتوانسته ایم از منابع موجود بهره گیری بهینه داشته باشیم و از سویی دیگر، روند مصرف بیش از حد خود را اصلاح نکرده ایم.

در این وضعیت که حدود نیمی از شهرهای ایران در تنش تأمین آب به سر می برند، ترس از رسیدن به شرایط جیره بندی، ساکنان کلانشهرها را در هر پیک تابستانه آزار می دهد. دولت برنامه ای مصوب برای مهار افسارگسیخته مصرف ندارد و اجرای طرح های متعددی در افزایش بهره وری در استفاده از منابع آبی به کندی پیش می روند.

در این بین، طرح های بزرگی با موفقیت اجرایی شده و یا در دست اجرا است که با وجود نقش تأثیرگذار آن در تأمین بهینه آب، محور شایعه پردازی ها و انتقادات گروهی است. علاوه بر این، در خصوص نحوه تأمین آب کلانشهرها نیز هر از گاهی اطلاع رسانی های ناقص و بعضا توام با شایعه صورت می گیرد.

خبرگزاری تسنیم دو روز پیش خبری در خصوص قطع آب بخشی از مناطق 2 و 5 تهران منتشر کرد که این خبر تسنیم در بین تمامی پوشش های مناسب خبرگزاری های رسمی کشور، از سوی برخی به صورت نامناسب اطلاع رسانی شد. به طوری که برخی با استفاده از سامانه های تجاری ارسال پیامک، اقدام به پخش شایعاتی در زمینه جیره بندی و قطع آب در تهران کردند.

خبرگزاری تسنیم روز گذشته با انتشار گزارشی تحت عنوان «تجارت پیامکی چند هزار لیتر به مصرف آب تهران اضافه کرد؟» این موضوع را رسانه ای کرد، مخاطبان تسنیم در واکنش به این گزارش نظرات جالب توجهی داشتند که به مرور این نظرات می پردازیم.

ستران:
خب اینکه کاری نداره. دولت با همکاری مراجع قضایی بیاید با شایعه پردازان برخورد کند. اینکه در ابعاد کوچک است. بسیاری از طرح های ملی کشور تحت هجمه شایعه پردازی است. فلان طرح مهم آبی یا مهم صنعتی در جایی در دست اجرا است یا قرار است اجرا شود، عده ای که معمولا نتوانسته اند در این طرح از واسطه گری به نان و نوایی برسند کمپین تشکیل داده و با بهانه ای شایعه پردازی می کنند. تازه این شایعه پردازی را هم نه به اسم خودشان بلکه به اسم مطالبات مردمی تمام می کنند. پای مردم می نویسند شایعه پردازی های کاسب کارانه خود را ...

سعید:
منطقه ما (جایی توی منطقه 18) زیاد آب قطع میشه. چرا انقدر توی بوق و کرنا نمیره؟ چون منطقه 2 بالاشهره و 18 پایین شهر؟

نام بی نام:
در کشور ما همه در برابر قانون یکسان نیستند! برخی می توانند با افکار مردم بازی کنند.

کسما:
آره این پیامک برای ما هم اومد. من جدی نگرفتم. گفتم کاسبی همراه اوله

سیامک:
آب را قطع کنید؛ شاید کسی در خانه ای، اب می نوشد لامصبا...با احترام به استاد سهراب سپهری

هدیه:
من از همراه اول پیگیری کرده بودم که چطور اس ام اس های ناخواسته را قطع کنیم. نتیجه این شد که اگر دستور قطع اس ام اس های ناخوانده را بدهم دیگر پیامک های تراکنش های بانکی نیز برایم نخواهد آمد.

ایوب:
تهران هم عجب شهریه ها. خوبه توی دهات ما اوضاع آرومه. بچه دهات بودن این خوبی ها رو هم دااره :)))))))))) از هیاهوی الکی به دوریم. میگن تهران یعنی شهری که...

جمشیدی:
ایول تسنیم... یه خبر زدی ترکوندی. منم به پسرم گفتم آب بگیر دو تا دبه یهویی می گن 6 ساعت شاید تا فردا هم آب وصل نشه میمونیم بی آب. خب چه اعتمادی به سازمان آب هست وقتی با وقت و بی وقت آب رو قطع می کنن و چند ساعت طول میکشه وصلش. حالا این دفعه شما خبر دادین.

kavir:
اوه اوه... حبس؟! ولی حال میده ها. دو تا از این اس ام اسی تجاری ها که روی مخن رو بگیرن شاید یه کم از تعداد اس ام اس ها کم شه. لامصبا هر زمان دلشون بخواد اس ام اس می زنن. آیا زدن اس ام اس که مزاحمت ایجاد کنه و بدون درخواست منه مالک گوشی باشه جرم نیست؟ آیا حقوق شهروندی معنی نداره توی مخابرات؟ خبرگزاری تسنیم لطفا پیگیری بفرمائید.

جعفر:
خب همراه اول مگه مرض داره؟

سیما:
هه هه هه ... ما هم آب گرفتیم :)

ثریا:
در این کشور قانون خوب زیاد داریم. اما اجرای قانون نداریم. اگه دو سه بار شایعه پراکنان مجازات شوند دیگر کسی به خود جرأت بازی با افکار مردم را نمی دهد

جمالزاده:
آره اس ام اسی که میگید برای منم اومد. شماره اش 9864006 بود.

آنچه در نظرات مخاطبان مورد تأکید گرفته است را می توان در دو نکته خلاصه کرد: 1. توجه به حقوق شهروندی با برنامه ریزی اپراتورها برای ساماندهی پیامک های تجاری با محوریت جلب نظر مخاطبان. 2. انتشار واقعیات آبی کشور برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از فعالیت آزادانه شایعه پردازان.

در خصوص نکته دوم می توان گفت شایعه پردازی در خصوص جیره بندی آب در بین تمامی موارد پخش گسترده اطلاعات ناقص، جهت گیرانه و مغرضانه در خصوص طرح های صنعت آب کشور، مورد کوچکی محسوب می شود. از جمله طرح هایی که با وجود مشکلات واقعی آن، مورد هجمه شایعات و برخوردهای مغرضانه قرار گرفته، طرح سد و نیروگاه گتوند در خوزستان است. از دیگر پروژه ها می توان به برخی طرح های انتقال آب، ساخت تصفیه خانه ها در برخی شهرها، ساخت سدهای مهمی چون داریان برای تأمین آب غرب کشور، ساخت کانال های زهکشی که در تعیین مسیر به مشکل می خورند و طرح های بازدارنده ای چون ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و پلمپ چاههای غیرمجاز اشاره کرد.

گشت حفاظت از آب، پلیس آب و دادگاه آب، پیشنهاداتی است که برای حل مشکلات صنعت آب کشور تا امروز مطرح شده اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه