کمبود دستگاه‌های تست‌ استاندارد؛ معضلی سر راه ایمنی شهربازی‌های شیراز


کمبود دستگاه‌های تست‌ استاندارد؛ معضلی سر راه ایمنی شهربازی‌های شیراز

خبرگزاری تسنیم: نبود دستگاه‌های استاندارد و شرکت‌های متولی در برخی کلان‌شهرهای کشور از جمله شیراز برای تایید نهایی استاندارد وسایل بازی پارک‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در حال حاضر چندماه از تعطیلی 58 دستگاه بازی غیراستاندارد پارک‌های بزرگ شیراز می‌گذرد و کودکان و نوجوانان شیراز در پارک‌های بزرگ این شهر از جمله آزادی سرگردان بوده و با پلمب و تعطیلی دستگاه‌های بازی مواجه هستند.

مسئولان شهرداری شیراز نیز با مکلف کردن بهره‌برداران وسایل بازی در پارک‌ها خواستار استانداردسازی آنان شده‌اند اما در این راه کمبود دستگاه‌های تست‌گر به معضلی اساسی برسرراه استاندارد سازی وسایل بازی تبدیل شده است.

به گفته مسئولان ماه‌ها باید به انتظار نشست تا کارشناسان همراه با تجهیزات خود از استان‌هایی همانند تهران و تبریز به شیراز آمده تا موضوع استانداردسازی را انجام دهند.

با توجه به مشکلات موجود کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با ارائه طرحی به‌دنبال تصویب دستورالعملی برای استاندارسازی وسایل بازی در پارک‌های شهر است.

تدوین دستورالعمل استانداردسازی دستگاه‌های بازی در پارک‌های شهر ضروری است

در این زمینه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعطیلی 58 دستگاه مهم پارک‌های بازی در شیراز به دلیل غیراستاندارد بودن مشکلاتی را برای تفریح کودکان و نوجوانان ایجاده کرده است.

محمد حق‌نگر افزود: در پی این موضوع در جلسه‌های متعدد که با مسئولان آتش‌نشانی، استاندار و سایر مسئولان متولی در شهرداری برگزار شد مقرر شد دستورالعملی تنطیم و برای استانداردسازی تجهیزات ورزشی در پارک‌های شهر به تصویب شورای اسلامی برسد.

وی با اشاره به اینکه مشکل غیراستاندارد بودن برخی دستگاه‌های ورزشی با تعویض چند پیچ نیز حل می‌شود گفت: مشکل اساسی، تاخیر در ارائه گزارش اداره استاندارد و نبود دستگاه‌های تست‌گر استاندارد و مورد نیاز در شهر شیراز است.

حق‌نگر تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با بازگشت دستورالعمل و مصوبه پیشنهادی کمیسیون خدمات شهری خواستار تدوین شیوه‌نامه‌ای مناسب شده‌اند که این مهم باید انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در تجهیز پارک‌ها با دستگاه‌های بازی کارفرما مسحوب می شود گفت: در این زمینه هیچ‌گونه دستورالعملی برای استانداردسازی وجود ندارد و شهرداری اگر می‌خواهد در زمین خود اجازه بازی دهد باید قاعده بازی نیز مشخص باشد.

دستگاه‌های خطرساز در پارک‌ها تفکیک شوند

عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برخی دستگاه‌های بازی از جمله چرخ فلک‌ها استاندارد لازم را ندارند و باید برای استانداردسازی آن برنامه‌ریزی اساسی شود.

زین‌العابدین عرب با بیان اینکه باید اسباب‌بازی‌های خطرناک را از سایر اسباب‌بازی‌ها در استانداردسازی تفکیک کرد افزود: اعضای شورا نیز موافق استاندارد سازی هستند اما این مهم باید با سرعت بیشتر انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر اتفاقی در پارک‌های بازی افتد شهرداری را مکلف به پاسخگویی‌می‌دانند گفت: باید اداره استاندارد که متولی استانداردسازی است بهره‌برداران را مکلف به استانداردسازی کند.

برخی دستگاه‌های بازی تعریف استاندارد ندارند

شهردار شیراز نیز با بیان اینکه همواره تاکید شهرداری بر استانداردسازی وسایل بازی بوده است، اظهار داشت: برای بسیاری از این دستگاه‌های اداره استاندارد، برای استاندارد بودن آن تعریفی نکرده است و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا پاک‌فطرت گفت: شهرداری شیراز در اقدامی تمام سرسره‌ها و تاب‌های قدیمی بازی را جمع کرده است و تاکید بر استانداردسازی سایر تجیهزات بازی مورد استفاده در پارک‌ها و استانداردسازی آن توسط اداره استاندارد است.

شهردار شیراز با بیان اینکه لوناپارک شیراز متعلق به شهرداری شیراز نیست افزود: اداره استاندارد باید به این پارک که به اعتقاد کارشناسان برخی از دستگاه‌های بازی آن نیز استاندارد نیست مراجعه و برخوردهای لازم را انجام دهد.

وی گفت: اگر اتفاقی در این پارک‌ افتد شهرداری را مقصر می‌دانند و این در حالی است که شهرداری دخالتی در این پارک ندارد.

در کل کشور در شرکت برای استانداردسازی شهربازی‌ها وجود دارد

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرداری شیراز موضوع استاندارد بودن دستگاه‌های بازی در پارک‌ها را از سال 91 با جدیت بیشتری دنبال کرده و تمام شهربازی‌ها و محیطی که دستگاه‌های بازی‌ها در آن نصب می‌شود را مکلف به استانداردسازی کرده است.

رمضان امینی با بیان اینکه در کل کشور دو شرکت است که از تبریز و تهران برای استانداردسازی اقدام می‌کنند و این نیز باعث تاخیر در استانداردسازی‌ها شده است خاطرنشان کرد: استانداردسازی وظیفه اداره کل استاندارد است و در این زمینه نیز این نهاد باید پای کار بوده و اقدامات لازم را انجام دهد.

امینی گفت: در قراردادهای شهرداری و مناقصه‌ها با در نظر گرفتن تمام شرایط فنی بهره‌برداران مکلف به استانداردسازی تجهیزات بازی خود هستند و هرگونه مسئولیت مدنی و کیفری با آنان است.

وی افزود: شورای شهر در دستورالعمل جدید خود باید وظایف را مشخص کرده و اگر بهره‌بردار نیز بخواهد فعال شود باید استانداردهای لازم را مورد توجه قرار دهد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس نیز در چند هفته گذشته خواستار استانداردسازی وسایل بازی در پارک‌های شیراز شد و گفت: از 26 دستگاه بازی پارک آزادی شیراز به‌عنوان پارک بزرگ این شهر 20 دستگاه مجوز استاندارد ندارند.

مرتضی رهنما در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با بیان اینکه اداره استاندارد با متخلفان برخورد جدی و قانونی می‌کند، اظهار داشت: اعطای مجوز استاندارد برای این 20 دستگاه در حال انجام است و باید مجوز لازم را برای ادامه فعالیت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه دو مورد از دستگاه‌های غیراستاندارد بازی در پارک آزادی به دستگاه قضایی معرفی شده است، گفت: این دو دستگاه که شامل چرخ فلک کودکان آفتاب-مهتاب و یکی از دستگاه‌ها با سازه‌های بادی است، باید جمع‌آوری شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های بازی در پارک آزادی شیراز تا مجوز استاندارد از شرکت‌های بازرسی همکار این اداره کل دریافت نکنند، مجوز فعالیت به آنان داده نشده و در صورت ادامه فعالیت بدون مجوز استاندارد برخورد می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon