روایت تازه از «انتقال آب به سنندج»؛ درختان سیراب شدند و مردم تشنه

روایت تازه از «انتقال آب به سنندج»؛ درختان سیراب شدند و مردم تشنه

خبرگزاری تسنیم: اگرچه انتقال آب با حجم برنامه‌ریزی شده ۲.۵ مترمکعب در ثانیه از سد آزاد محقق شد اما در آن سوی سامانه انتقال که می‌بایست آب به سنندج برسد، حجم دریافتی بسیار کمتر از این میزان بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهر سنندج که یکی از شهرهای با وضعیت قرمز تأمین آب شرب در سال جاری اعلام شده بود، قرار بود با به ثمر نشستن پروژه انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق، از وضعیت قرمز تأمین آب بیرون آید؛ که البته تا حدودی این شهر از تنشهای آبی فاصله گرفت اما نه به‌طور کامل.

در سالهای گذشته سامانه‌ای به‌منظور انتقال آب از سد آزاد به مرکز و شرق استان کردستان به‌طول 83 کیلومتر در دست ساخت قرار گرفت. در این طول 83کیلومتری، 15 کیلومتر تونل حفاری خواهد شد و بقیه مسیر با نصب خط لوله‌ای به‌قطر 2 متر، آب منتقل خواهد شد.

هدف‌گذاری نهایی انتقال آب توسط این سامانه 190میلیون مترمکعب در سال است تا آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرها و روستاهای مسیر این سامانه از غرب تا شرق کردستان به‌ویژه شهر سنندج تأمین شده و در نهایت آب به دشت قروه و دهگلان برسد.

9 روز پیش، بخش اول این سامانه از سد آزاد تا سد قشلاق در سفر هیئت دولت به استان کردستان به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این بخش که شامل 4.2 کیلومتر تونل، 28.5 کیلومتر خط لوله به‌قطر 2 متر و 4 کیلومتر خط لوله اضطراری با قطر 1.2 متر است، آب با دبی 2.5 مترمکعب در ثانیه و با ظرفیت سالانه 40میلیون مترمکعب به شهر سنندج در این مدت منتقل شد.

اگرچه انتقال آب با حجم برنامه ریزی شده 2.5 مترمکعب در ثانیه از سد آزاد محقق شد اما در آن سوی سامانه انتقال که می‌بایست آب به سنندج برسد، حجم دریافتی بسیار کمتر از این میزان بود. در پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص چرایی این مسئله، با مشکلی جدید در بخشی از سامانه انتقال آب برخوردیم که به‌دلیل نوع توپوگرافی منطقه امکان حفر تونل و یا تعبیه لوله امکان پذیر نبود و یا با مشکلاتی مواجه بود، به‌صورت کانال سرباز ایجاد شده و در همین بخش، کشاورزان اقدام به نصب پمپهای آب کرده‌اند و آبی را که قرار بود برای شرب منتقل شود، پای درختان باغات و صیفی‌جات مزارع می‌رسانند.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که تا صبح امروز (13 مرداد) خروجی آب از سامانه انتقال آب به شهر سنندج به‌میزان 2.5 مترمکعب در ثانیه نرسیده است و بخشی از این آب در مسیر به مصرف کشاورزان می‌رسد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه