مبادلات تجاری ایران و آذربایجان ۳ برابر می‌شود

مبادلات تجاری ایران و آذربایجان 3 برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر ارتباطات در دیدار با وزیر اقتصاد آذربایجان گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون دلار است که تا سال آینده به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی در دیدار با مصطفی اف -رییس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان- گفت:  امروز بر روی مسائلی چون، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همچنین راجع به تجارت، گمرک و بانکداری مذاکراتی داشتیم و هفت کمیته تشکیل  شده و تا عصر نتایج این کمیته‌ها مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری‌ها رو به گسترش است، افزود: روابط ایران و آذربایجان آنقدر نزدیک شده که در گذشته 500 هزار گردشگر وارد ایران شدند و به  800 هزار توریست افزایش پیدا کرد.

او به شبکه حمل‌و‌نقل بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه جاده، حمل‌و‌نقل هوایی به ویژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق آستارا بحث‌های جدی داشته‌ایم  و در زمینه پل آستارا نیز توافقات خوبی انجام شده است.

واعظی به مذاکرات در زمینه بهداشت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: قرار است موافقتنامه‌ای در رابطه با دام و دامپزشکی امضا کنیم که اگر این سند امضا شود، مشکلات فعلی برای صادرات و واردات در این زمینه حل می‌شود.

وی گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون 500 میلیون دلار است که تا سال آینده به 3 برابر افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات با اشاره به زمینه همکاری دو کشور در بازار (ICT) گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است. این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.

او خاطر نشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.

واعظی به حضور وزیر ​​​ICT آذربایجان در ایران طی سال گذشته اشاره کرد وافزود: به دلیل کوتاه بودن این سفر لازم است؛ ایشان سفر دیگری به ایران در زمینه گسترش همکاری ارتباطی، داشته باشند.

وی به زمینه‌ همکاری‌های ارتباطی چون فیبر نوری، دیتا و ماهواره اشاره کرد و افزود: زمینه‌ همکاری‌های دوجانبه بسیار زیاد است و هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم.

واعظی اظهار کرد: در شرایط جدید که دنیا با گستردگی وارد همکاری با ایران خواهد شد هیچ وقت دوستان قدیمی و خوب خود را فراموش نمی‌کنیم و امیدوار هستیم در این شرایط در موضوعات مختلف،  موانع برطرف شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه به این مذاکرات ایران و آذربایجان بسیار خوش‌بین هستم، افزود: اراده سیاسی در بالاترین سطح برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد.

وی ابراز کرد: امیدواریم توافق هسته‌ای ایران علاوه بر گسترش روابط ایران و آذربایجان باعث صلح و ثبات در منطقه شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سال گذشته در باکو انجام شد، گفت: امیدواریم همه موارد مطرح شده در این کمیسیون اجرایی شود.

واعظی تصریح کرد: دستور توسعه را اراده سیاسی ریاست جمهوری دو کشور صادر کرده است و ما آنها را تعقیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نشست امروز زمینه‌ای برای برگزاری کمیسیون مشترک  میان دو کشور است، افزود: گسترش سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک