۳ گرفتاری کارگران کوره پزخانه

3 گرفتاری کارگران کوره پزخانه

خبرگزاری تسنیم: رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در بیان مشکلات کوره پزخانه ها گفت:سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت عمده ترین مشکل کارگران کوره پزخانه هاست که دولت باید اهتمام لازم را در این زمینه داشته باشد.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مشکلات متعدد کوره پزخانه ها گفت:مشکلات کارگران کوره پزخانه به سه قسمت سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت تقسیم می‌شود.در خصوص سوابق بیمه ای کارفرما مکلف شود به محض ورود کارگران به کارگاه تاریخ شروع به کار آنان را با مشخصات هویتی کارگران به شعب تأمین اجتماعی مربوطه اعلام و رونوشت آن را به انجمن‌های صنفی همان محل اعلام کند اما چنین کاری را نمی کنند.

 وی ادامه داد: همچنین کارفرما باید برای شناسایی کارگران واحدهای آجرپزی ، فهرست اسامی را تهیه و برای صدور کارت در اختیار انجمن صنفی قرار دهد. همچنین وی موظف است ترک کار کارگران را به انجمن‌های صنفی اعلام و انجمن صنفی بلافاصله برای بررسی صحت و سقم آن به محل مراجعه و اظهارنظر کند.

 عباسی گفت:از آنجایی که هنگام مراجعه بازرسان تأمین اجتماعی نماینده کارفرما بازرسان را همراهی می‌کند، پیشنهاد می‌شود نماینده انجمن صنفی بازرسان را همراهی کند تا نسخه ای از لیس بازرسی به انجمن صنفی و نسخه ای هم به نماینده کارفرما تحویل داده شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: یکی از راه هایی که می‌تواند مشکلات کارگران را حل کند این است که دستمزد قاطع از لیست بیمه کوره پزخانه خارج و نسبت به دریافتی کارگر لیست ارسال شود.

وی با تأکید بر اینکه آراء صادره از مراجع حل اختلاف ناشی از ماده 148 قانون کار به طور کامل باید از طرف تأمین اجتماعی اجرا شود افزود:در لیست بیمه کارگران کوره پزخانه ها در ماه‌های مختلف 5روز و10روز یا بیشتر وکمتر لیست داده شده محاسبه نمی‌شود که خواستار ابطال این دستورالعمل هستیم.

 عباسی اظهار داشت: از دیگر مشکلات کارگران کوره پزخانه ها این است که ماهیت کارکوره پزخانه ها سخت و زیان آور است و اجرای این قانون باید برای آنها تداوم داشته باشد اما متأسفانه چنین نیست.

 رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد:کارگران فصلی نیز همانند کارگران دائم بایستی از مقررات بیمه بیکاری بهره مند شوند و در پایان فصل بتوانند طبق ضوابط بیمه بیکاری دریافت کنند که آقای مهندس هفده تن نیز که از کوره پزخانه‌ها بازدید داشتند بر این موضوع صحه گذاشتند و فرمودند که بیمه بیکاری حق کارگران فصلی است.

وی درباره مشکلات سوابق گذشته کارگران گفت:در رابطه با مشکلات سوابق گذشته کارگران پیشنهاد می‌شود در هر شعبه تأمین اجتماعی کمیته‌ای متشکل از نماینده کارگران، نماینده سازمان تأمین اجتماعی و یک نفر نماینده از طرف اتحادیه صنف فخار تشکیل شود تا به بررسی مشکلات این قبیل کارگران رسیدگی کنند و در صورت قانع نشدن کارگر از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری شود.

عباسی گفت: برای یک شغل در کوره پزخانه عناوین متعددی درج شده است. به عنوان مثال آجربارکن، آجردرار و قرمزدرار همگی به معنای یک فعالیت هستند که باعث مشکلاتی در اجرای طرح سخت و زیان و سرگردانی می‌شود، پیشنهاد می‌شود که کلیه شغل‌هایی که تاکنون در کمیته مطرح گردیده و تأیید شده‌اند جهت تأیید دوباره به کمیته فرستاده نشود.

وی افزود: پیشنهاد می‌ شود از آنجایی که ماهیت کار کارگران کوره پزخانه فصلی است راهکاری در نظر گرفته شود تا کارگران بتوانند در بقیه فصول سال حق بیمه سهم خود را (7 درصد) به سازمان پرداخت کنند تا سوابق آنها دچار خلاء نشود.

 عباسی درباره دستمزدها گفت:نظر به اینکه پیمان دسته جمعی همه ساله فی ما بین اتحادیه صنف فخار و کانون انجمن‌های صنفی منعقد شود و براساس میزان افزایش دستمزد اعلام شده از سوی شورای عالی کار و بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کارمزد کارگران اعمال شود.پیشنهاد می‌شود، در صورتی که ظرف مدت 45 روز از تاریخ ابلاغ بخشنامه هر کدام از طرفین در انعقاد پیمان تعلل ورزیدند میزان افزایش دستمزد به نرخ کارمزدی سال قبل اضافه شود.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه کار کارگران کوره پزخانه گروهی بوده و معمولاً یک نفر به نمایندگی از هر گروه برای دریافت مساعده و حقوق به کارفرما مراجعه می‌کند، بدین ترتیب سایر اعضای گروه از نظر کارفرما ناشناخته هستند مثلاً گروه آتشکار شامل چرخکش و کوره چین 7 نفر است که معمولاً یک نفر و آن‌هم کوره چین به نمایندگی از بقیه برای حساب و کتاب به کارفرما مراجعه می‌کند و گروه‌های دیگر هم مانند آجربارکن 3 نفر، کوره سوز2 نفر و قالبدار هر دسته 4 نفر به همین ترتیب است، پیشنهاد می‌شود ترتیبی اتخاذ شود که مبلغ کارمزد جداگانه و در وجه هر نفر و به خود کارگر و یا نماینده آن در قبال اخذ رسید پرداخت شود(رسید در 2 نسخه باشد) و اسامی همه کارگران برای فائق آمدن به مشکلات آتی در دفاتر آن کارگاه ثبت گردد.

عباسی اظهار داشت:در پایان هر ماه حقوق کارگران پس از کسر مبلغ مساعده و مشخص شدن سهم هرنفر در وجه کارگر پرداخت می‌شود و رسید دریافت شود و اگر چنانچه تسویه حساب سنواتی و پایان کار باشد یک نسخه آن به کارگر و نیز یک نسخه دیگر به انجمن صنفی تحویل داده شود.

 وی با گلایه از فعالیت اتباع بیگانه در کوره پزخانه ها گفت: پیشنهاد می‌شود به کارگیری اتباع بیگانه در کوره پزخانه‌ها تنها در صورت نبودن کارگر ایرانی و با درخواست کارفرما فقط برای کار در همان واحد صادر شود و در صورت موجود بودن کارگر ایرانی جایگزین اتباع بیگانه شود.

وی درباره بهداشت کارگاه ها افزود:نظر به اینکه کارگران به اتفاق خانواده‌های خود در محل کارگاه‌ها اسکان داده می‌شوند کارفرمایان برابر قانون کار ملزم هستند امکانات رفاهی از جمله حمام، سرویس‌های بهداشتی جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، آشپزخانه(به نسبت تعداد کارگران) و آب آشامیدنی سالم در اختیار آنها قرار دهند.

  رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت:سالهاست که از عمر کوره پزخانه‌های می‌گذرد بعضاً فرسوده شده‌اند. لازم است برای تعمیرات و تأسیسات برقی شرایطی به وجود آید تا از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری شود، سابقه دارد که در مواردی به علت کوتاهی در این ارتباط کارگرانی در آتش کوره سوخته‌اند و یا دچار برق گرفتگی شده‌اند.

وی افزود:معمولاً اکثر واحدها از یک نفر کوره‌سوز برای پخت آجر استفاده می‌کنند این خلاف عرف و مقررات بوده چرا که یک نفر نمی‌تواند 24 ساعت و هفت روز هفته بیدار باشد در نتیجه هوشیاری لازم را برای کنترل کار نخواهد داشت به همین دلیل پیشنهاد می‌شود طبق عرف از دو نفر برای انجام کار کوره‌سوزی استفاده شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه