مخالفت بسیاری از اعضای کنگره با توافق هسته‌ای دعوای سیاسی با اوباما است


مخالفت بسیاری از اعضای کنگره با توافق هسته‌ای دعوای سیاسی با اوباما است

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: در کنگره آمریکا گروهی به‌خاطر دعوای سیاسی خود با اوباما مخالف توافق هستند، بسیاری از آنها کاندیدای ریاست‌جمهوری هستند و برای برجسته شدن دادی هم سر کری می‌زنند تا در رسانه‌ها مشهور شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین المللی، در نشست «بررسی آثار حقوقی، سیاسی و اقتصادی توافق وین بر رفع تحریم­‌های بین‌­المللی علیه ایران» درباره جمع‌بندی توافقات هسته‌ای، گفت: امروز مذاکرات هسته‌ای تمام شده است و بعید می‌دانم کشورهای 1+5 به‌خاطر مسائلی که در برجام و یا در قطعنامه شورای امنیت بیان شده است دوباره پای میز مذاکره حاضر شوند.

وی ادامه داد: در ابتدای راه مذاکرات و در توافق موقت ژنو، پاراگراف اول آن سند، وضع امروز را پیش‌بینی کرده بود، بر اساس این قرارداد ایران محدودیت‌هایی  را در حوزه هسته‌ای خواهد پذیرفت و تحریم‌های ایران لغو خواهد شد. در این بازه زمانی دو، سه هفته‌ای که از توافق وین سپری شده، اگر نگاه کنیم خواهیم دید طبق قرار اولیه ژنو تحریمی لغو نشده است در حالی که ما محدودیت‌های بسیار فراتر از هسته‌ای را هم پذیرفته‌ایم.

این کارشناس مسائل بین المللی تصریح کرد: هیچ تحریمی لغو نخواهد شد، بلکه تعلیق مسئله مشترک برای همه تحریم‌های ایران خواهد بود. در حوزه تحریم‌های اتحادیه اروپا، تمامی تحریم‌ها تعلیق می‌شود و چیزی برای لغو وجود ندارد. اگر بعد از 8 سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی منفی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر نکرد، بعد از آن بحث تحریم‌های محدود بانکی، نفتی و تجاری مربوط به  تحریم‌های هسته‌ای لغو می‌شود.

ایزدی درباره تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت نیز گفت: دولت آمریکا نیز هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد، و بسته به شرایط، تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. در رابطه با تحریم‌های سازمان ملل نیز با این که در قطعنامه کلمه لغو نوشته شده اما در صورت نارضایتی یا وجود مسائل اختلافی، با استفاده از مکانیزم ماشه بعد از 30 روز تمامی تحریم‌ها بازمی‌گردد. امروز که مذاکرات تمام شده است، ما به‌جای لغو تحریم، تعلیق  را به دست آورده‌ایم و کنار آن 200 صفحه تحریم تازه را پذیرفته‌ایم که نه در ژنو و نه در لوزان مطرح شده بود و متأسفانه ایران آنها را قبول کرده است.

وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس انرژی اتمی مراجعه کنید با سندی روبه‌رو خواهید شد به‌نام INFCIRC/254 که کشورهای صنعتی دنیا توافق کرده‌اند اقلام صنعتی را که استفاده دوگانه دارد لیست کرده و در فروش آنها، یکدیگر را در جریان قرار دهند، مثلاً اگر هندوستان قطعه‌ای را از انگلستان درخواست کرد و انگلستان از دادن آن قطعه سر باز زد، فرانسه نیز از فروش آن قطعه به هندوستان منصرف شود. این قرارداد به‌جهت هماهنگی، هم‌افزایی و مدیریت فروش کالاهایی که از نظر فناوری بالا هستند به وجود آمده است. ما پیش از این هم در خرید این نوع کالاها مشکل داشتیم اما به‌طرق مختلف، کار کشور راه می‌افتاد، اما امروز ایران این شرایط را نیز از دست داده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر در بازار جهانی جنسی را بخواهی بخری در صورت داشتن پول کافی قادر خواهی بود آن را پیدا کنی، اما امروزه تمامی موارد مورد استفاده در صنایع؛ تحت نظارت این کمیته قرار خواهد گرفت، موادی نظیر دوربین‌های سرعت‌بالا، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای صنعتی، پمپ‌های تخلیه، انواع فلزاتی نظیر آلومینیوم، فولاد علاوه بر صنایع عادی، در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد، لذا تمامی مواد مصرفی در صنایع تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

ایزدی اضافه کرد: در عمل یک کمیته‌ای تشکیل خواهد شد که این کمیته باید این اقلام تحریمی جدیدی را تأیید کند و سپس اجازه ورود به کشور بدهد. اگر این کمیته قطعات را مجاز نداند اجازه ورود به کشور را نخواهد داد و نیاز کشور در این حوزه باقی خواهد ماند، اگر هم اجازه دهد با بازرسی و پیگیری از این که آیا قطعه مورد نظر در آن قسمتی که قبلاً اعلام شده استفاده شده است یا خیر، انجام خواهد شد لذا یک زمانی دغدغه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای را داشتیم و بعد از آن بحث نظارت بر سایت‌های نظامی و امروز نگران بازرسی از دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در چاله‌ای بودیم و می‌خواستیم با استفاده از مذاکره از چاله بیرون بیاییم اما به‌نظر من در حال افتادن در چاه هستیم، مسئله مطرح شده درباره ایران نه در پروتکل الحاقی وجود دارد و نه در ان‌پی‌تی بیان شده است. ما در حوزه نانو، لیزر و تمامی حوزه‌هایی که پیشرفت کرده‌ایم محدود خواهیم شد، دانشمندان ایرانی خودشان مبحثی را پیش می‌بردند و مقداری از علوم را از خارج وارد می‌کردند، این شد که امروز پیشرفت کردیم، اما باید بدانیم در نهایت این توافق سبب محدودیت ما در تمامی حوزه‌های علمی خواهد شد، این توافق ما را  در حوزه موشکی صنعتی علمی محدود می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌المللی تأکید کرد: باید متن را به‌خوبی مطالعه کنید، آمریکایی‌ها راه‌های فرار را باز گذاشته‌اند، مشاورین حقوقی اوباما به‌نحوی سند را تنظیم کرده‌اند که برای رئیس جمهور بعدی الزامی بر ادامه توافق وجود نداشته باشد. کری هم بارها به این مسئله اشاره کرده است. زمان مذاکره تمام شده اما دغدغه و نگرانی ما تمام نشده است. متأسفانه در کشور ما به‌گونه‌ای برخورد می‌شود که کسی نباید بحثی را در خصوص مذاکرات هسته‌ای انجام شود، این برای کشور خوب نیست، در کنگره آمریکا کری به مسئولین مختلف توضیح می‌دهد و مدام با هم بحث دارند.

ایزدی در خصوص علل مخالفت اعضای کنگره و اسرائیل با توافقات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در کنگره آمریکا گروهی به‌خاطر دعوای سیاسی خود با اوباما، مخالف توافق هستند، بسیاری از آنها کاندیدای ریاست جمهوری هستند و برای برجسته شدن دادی هم سر کری می‌زنند تا در رسانه‌ها مشهور شوند. آنها می‌گویند عملکرد اوباما در حوزه داخلی و خارجی خوب نبوده است، همانند این که در ایران نیز می‌گویند: "ما مخروبه تحویل گرفته‌ایم". گروه دوم بر سر برنامه‌های پیشگیرانه با اوباما اختلاف دارند، آنها می‌گویند باید تحریم و فشار بیشتر بر ایران ادامه پیدا کند اما جواب اوباما این است: "تحریم بر ایران بی‌اثر بود، از طرفی ما هم می‌خواهیم  ایران را تحریم کنیم اما برخورد با ایران بدون هسته‌ای بهتر از ایران هسته‌ای است".

وی اضافه کرد: گروه سوم لابی‌های صهیونیستی و نتانیاهو هستند که به‌شدت نگران لغو تحریم‌ها هستند، کری بارها گفت که رئیس جمهور بعدی آمریکا الزامی ندارد این توافق را ادامه دهد، از همین رو دعوای این مسئله اگر ادامه‌دار شود دولت در آمریکا عوض شده و توافق از طرف آمریکا انجام نخواهد شد. از طرفی این مسئله برای اسرائیل دارای سود اقتصادی است زیرا به‌بهانه به خطر افتادن اسرائیل چند میلیارد دلار از آمریکا دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon