جمهوری اسلامی همچون گذشته در منطقه فعال است و به دوستان خود کمک می‌کند

جمهوری اسلامی همچون گذشته در منطقه فعال است و به دوستان خود کمک می‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه غربی‌ها طوری تبلیغ می‌کنند که ایران مشغول مسائل مرتبط با مسائل هسته‌ای است، گفت: جمهوری اسلامی همچون گذشته در منطقه فعال است و به دوستان خود کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه دیدار خود با ایوتسا داچیچ وزیر خارجه صربستان و در نشست خبری که در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد و در گفت‌وگو با خبرنگاران، به تشریح دیدار خود با وزیر امور خارجه صربستان پرداخت و سفر وزیر خارجه این کشور به ایران را در راستای احیای روابط دو کشور در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار دانست.

وی رابطه تهران و بلگراد را یک رابطه طولانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و صنفی دانست و گفت: این دیدارها زمینه‌ای برای همکاری‌های آینده در حوزه صنعت و اقتصاد را فراهم می‌کند.

ولایتی به گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه صربستان اشاره کرد و گفت: بنده با ایشان در گفت‌وگوهایی که داشتیم به موضوعات مهم منطقه‌ای مثل تجاوز به سوریه و عراق توسط افراطی‌هایی مثل داعش و حمایت آمریکا و مرتجعین منطقه و صهیونیست‌ها از این گروه افراطی پرداختیم که این امری است که مبتلابه کشورهای منطقه است و دیدگاه صربستان و جمهوری اسلامی مقابله با این نوع دخالت‌ها در منطقه بسیار نزدیک به هم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: علی‌رغم اینکه صربستان در اروپاست و قصد دارد که به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید اما در گفت‌وگوهایی که با وی داشتم، این خواسته صربستان را برای فعالیت بیشتر در جنبش عدم‌تعهد مغایر با عضویت این کشور در اروپا نمی‌دانم.

وی افزود: وزیر امور خارجه صربستان تأکید کرد: "ما نمی‌خواهیم عضویت ناتو را داشته باشیم".

ولایتی به حضور هیئت‌های مختلف خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: حکایت از حضور این هیئت‌ها در ایران نشان از اهمیت جمهوری اسلامی در منطقه و صحنه بین‌المللی دارد و ما در آینده شاهد تردد بیشتر هیئت‌های مختلف خارجی برای توسعه روابطشان با ایران هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص روند تصویب متن برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: آنچه در وین انجام شد یک جمع‌بندی بود که بین مذاکره کنندگان دو طرف صورت گرفت،‌ باید در این زمینه روند قانونی پیش‌بینی شده از طرف نهادهای قانونی و تصمیم‌گیرنده طی شود تا تبدیل به یک موافقتنامه شود و سپس مورد تأیید بررسی کنندگان قانونی کشور قرار گیرد.

وی همچنین به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: آنچه در منطقه می‌گذرد حکایت از‌ آن دارد که آمریکایی‌ها در برخی از کشورهای مرتجع منطقه مانند عربستان سعودی‌ به‌دنبال افزایش دخالت‌های خود در منطقه هستند.

ولایتی تأکید کرد: جمهوری اسلامی مانند گذشته و حتی بیش از گذشته از متحدین منطقه‌ای خود از جمله دول قانونی عراق و سوریه، مقاومت اسلامی در لبنان و از مبارزات مردم یمن حمایت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی ممکن است این‌طور تبلیغ کنند که جمهوری اسلامی مشغول مسائل مرتبط با هسته‌ای است و این موضوع باعث می‌شود که به مسائل منطقه کمتر پرداخته شود. بنده تأکید می‌کنم جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در منطقه فعال است و به دوستان خود کمک خواهد کرد تا در برابر تجاوز بیگانگان مانند آمریکا، عوامل صهیونیسم و کشورهایی همچون عربستان، مقاومت کنند.

وی اضافه کرد: آنهایی که از ماورای بحار آمده‌اند و عضو این منطقه نیستند و اجلاس‌هایی مانند آنچه در رابطه با سوریه تشکیل دادند ــ بدون آنکه نماینده‌ای از مردم و دولت سوریه در این اجلاس‌ها حاضر باشند ــ بدانند هر تصمیمی در چنین اجلاس‌هایی گرفته شود مانند اجلاس ژنو یک و دو بی‌حاصل خواهد بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: مردم سوریه حاضر به پذیرش افرادی خارج از مرزهای این کشور نیستند که برای آنها تصمیم‌گیری کنند، آمریکایی‌ها کار بسیار عجیبی می‌کنند، اینکه تروریست‌هایی را از کشورهای اروپایی آورده‌اند در همسایگان سوریه به آنها تعلیم نظامی می‌دهند و از این تروریست‌های مزدور و جانیان بالفطره که کاری به‌جز کشتار مردم یمن ندارند حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، آنها حتی اخطار کردند که اگر سوریه بخواهد با شورشیان و تروریست‌های حاضر در این کشور بجنگد با هواپیماهایشان با دولت سوریه مقابله می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس سرشماری‌های خود غربی‌ها از حدود 80 کشور جهان عده بسیار زیادی به سوریه آمدند که حتی برخی از آنها مسلمان نیستند بلکه کسانی هستند که کارشان کشتار بر اساس مزدوری است که این موضوع به هیچ وجه برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: سرنوشت منطقه به دست خود مردم منطقه تعیین می‌شود و اینکه کسانی دیگر به‌جای مردم برای آنها تعیین تکلیف کنند غیر قابل قبول است، به‌عنوان مثال در اجلاس قطر که روز گذشته روی داد این موضوع مشهود بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon