ناصری: قطعنامه‌های شورای امنیت در شرایطی لغو شد که هیچ‌یک از خواسته‌هایشان برآورده نشد


ناصری: قطعنامه‌های شورای امنیت در شرایطی لغو شد که هیچ‌یک از خواسته‌هایشان برآورده نشد

خبرگزاری تسنیم: عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه قطع‌نامه ۲۲۳۱ نتیجه مقاومت طولانی مردم در مذاکرات بود، گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت در شرایطی لغو شد که هیچ‌یک از خواسته‌های آنان به ویژه تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران، برآورده نشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سیروس ناصری در مراسم بازخوانی پرونده انرژی هسته‌ای که در تالار سیروس صابر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: این جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای بدون هیچ شبهه‌ای توافقی استثنایی، بی‌نظیر و تاریخی است و همه طرفین مذاکره از آن به عنوان توافق تاریخی نام برده‌اند.

وی با بیان اینکه این جمع بندی مذاکرات هسته‌ای برای ما ایرانیان تاریخی‌تر است، افزود: سابقه ندارد که کشور در قبال موضوع مهم، اساسی و تاثیرگذار در منطقه و جهان، با چنین مذاکره‌ای با این سبک و ابعاد روبه‌رو شود و از آن با نتیجه‌ای عزتمندانه و بسیار موفقیت‌آمیز بیرون بیاید.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه شاید مذاکرات پایان جنگ ایران و عراق تجربه مشابه این موضوع باشد، بیان کرد: روزی که قطع‌نامه 2231 در لغو تمامی قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد، موضوعی افتخارآمیز برای مردم ایران بود چراکه نتیجه مقاومت طولانی در مذاکرات را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نداهایی آغاز شد که این نیز مشابه مذاکرات مربوط به قطع‌نامه 598 و مذاکراتی است که برای پایان جنگ با عراق صورت گرفت و جام زهر است که این مطلبی کاملا خطا و نادرست است چراکه مبنا، تشبیه و مصادیق غلط است و هدفی جز ناامیدی مردم نسبت به نتیجه روشن فعالیتی دقیق و حساب‌شده ندارد.

ناصری با اشاره به اینکه توافقاتی که در پایان جنگ تحمیلی صورت گرفت نیز پیروزمندانه بود، گفت: این جمع بندی مذاکرات بارها بیشتر از آن پیروزمندانه است و بارها درخواست شده مخالفان مسائل خود را در قالب مناظره مطرح کنند اما تاکنون علاقه‌ای از جانب مخالفان دیده نشده است.

وی با بیان اینکه قطعنامه 2231 موفقیتی استثنایی و بی‌سابقه در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، اظهار داشت: اینکه کشوری در چارچوب آنچه در مجموع به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملی مطرح است، قرار گیرد و خروج از آن با مذاکره جامع با آن کشور انجام شود، موفقیتی استثنایی و بی‌سابقه است.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه عادت شورای امنیت نیست که به این روشنی و صراحت قطعنامه خود را لغو کند و این را خلاف اعتبار خود می‌داند، گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت در شرایطی لغو شد که هیچ‌یک از خواسته‌های آنان به ویژه تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران، برآورده نشد.

وی با بیان اینکه با انجام این مذاکرات تصمیم گرفته شد که وضعیت ایران به شرایط عادی بازگردد بی آنکه به خواسته اصلی آنان تن داده باشد، خاطرنشان کرد: این توافق به گفته رئیس جمهور توافقی 3-2 است اما به نظر می‌رسد با این کار ملاحظه طرف مقابل را می‌کند چراکه ما در این مذاکره برد بزرگی کسب کرده‌ایم.

ناصری بیان کرد: در برجام حاصل شده، طرف مقابل را قانع و وادار ساختیم تا مهمترین موضوع مورد مناقشه یعنی برنامه غنی سازی ما را بپذیرند که این استثنای بزرگی است چراکه کشورهای بزرگ و به ویژه آمریکا سابقه نداشته بپذیرند کشوری که از نظر سیاسی همراه و همسو با آن‌ها نیست، برنامه غنی‌سازی داشته باشد.

وی تاکید کرد:کشورهای همسو با آمریکا که برنامه‌های امنیتی مشترک با آن نیز دارند، هنوز نتوانستند آمریکا را به نقطه‌ای برسانند که برنامه غنی‌سازی را بپذیرد.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: همزمان با این مذاکرات کره جنوبی با امریکا مذاکره داشت در صورتی که سطح مذاکرات بسیار پایین‌تر بود و پس از 2 سال برنامه هسته‌ای وسیع و نیروگاه‌های صلح‌آمیز، کره جنوبی بر اساس مطالبه طبیعی، درخواست کرد که برنامه غنی‌سازی و بازفرآوری هم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از 2 سال آنچه کره جنوبی دریافت کرد این بود که بازفرآوری تا 20 سال دیگر امکان‌پذیر نیست و غنی‌سازی نیز به شرط توافق و مورد به مورد با آمریکا قابل انجام است.

ناصری با اشاره به برنامه غنی‌سازی استرالیا گفت: کشوری در دنیا وجود ندارد که هم‌جهت امریکا باشد و به این روشنی، جزئیات و گستردگی برنامه غنی‌سازی خود را به امریکا قبولانده باشد و این حیرت‌آور است که بین  کشور متخاصم توافقی انجام شود که امریکا غنی‌سازی را توسط ایران بپذیرد و این گل نخست تیم مذاکره کننده ایران به حریف بود.

وی اظهار داشت: گل دوم این بود که برنامه غنی‌سازی ما به نوعی قانونی شد و از حالت غیرقانونی و غیرمشروع در سطح بین‌المللی درآمد و دنیا آن را به عنوان برنامه‌ای رسمی پذیرفته است.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه متعهد شدن همکاری آنان برای ادامه این برنامه با ایران نیز از عجایب حیرت‌آور است، افزود: در همین برنامه برجام، برای تهیه اورانیوم به عنوان ماده اصلی غنی‌سازی، یا آن را در اختیار ما بگذارند یا در معادن کشورهای دیگری که صاحب این ماده هستندسرمایه‌گذاری کنیم، چراکه کمتر کشوری است که مجوز واردات اورانیوم یا سرمایه‌گذاری در این معادن را دارد.

وی بیان کرد: مقرر شده برای تولید برق از طریق هسته‌ای مساعدت‌هایی انجام دهند و در حوزه تحقیقاتی همکاری کنند.

ناصری تصریح کرد: حتی اگر تحریم نبودیم و شرایط عادی داشتیم نیز برای تبدیل این برنامه به برنامه‌ای مورد تایید بین‌الملل این جمع بندی باید انجام می‌شد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon