نتانیاهو: مخالف توافق هسته‌ای نیستم؛ خواستار جنگ نیستیم

نتانیاهو: مخالف توافق هسته‌ای نیستم؛ خواستار جنگ نیستیم

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تکراری گفت مخالف توافق هسته‌ای نیست بلکه مخالف توافق هسته‌ای بد، است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو در کنفرانس روسای سازمان‌های مهم یهودی آمریکا درباره جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: توافقی که قرار است به اشاعه تسلیحات هسته ای پایان دهد خود در واقع موجب اشاعه تسلیحات هسته ای می شود. این توافق در واقع موجب رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه می شود که پر تنش ترین منطقه جهان است. این یک کابوس واقعی است.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه مدعی شد: با این حال خطرات توافق همین جا خاتمه نمی یابد. این توافق به ایران پول زیادی را تزریق می کند و ایران از این پول برای اقدامات تجاوزکارانه خود در منطقه و نیز تروریسم در جهان استفاده می کند. در پی این توافق تروریسم و حملات بیشتری صورت خواهد گرفت و عده بیشتری خواهند مرد. گفته شده است که بیشتر پولی که به ایران داده می شود صرف تجاوزگری و تروریسم این کشور نخواهد شد. فرض کنیم این گفته درست باشد. بیایید تصور کنیم که ایران تنها 10 درصد از این پول را صرف تروریسم خواهد کرد. این 10 درصد تقریبا نیم تریلیون دلاری است که انتظار می رود این کشور ظرف 10 الی 15 سال آتی دریافت کند. این پول بسیار زیادی است. و این مبلغ همه گروههای تروریستی تحت حمایت ایران را تبدیل به ابرقدرت های تروریسم می کند. بنابراین به همه دلایلی که گفته شد شامل دو مسیر پیش روی ایران و پول هنگفتی که ایران دریافت می کند، این یک توافق خطرناک خواهد بود و این توافق همه ما را تهدید می کند.

درباره توافق ایران هیچ اختلافی در اسرائیل نداریم

وی افزود: مسئولیت جدی من به عنوان نخست وزیر اسرائیل این است که اطمینان حاصل کنم نگرانی های اسرائیل شنیده می شود. زمان زیادی نگذشته است که یهودیان یا توان آن را نداشتند و یا علاقه ای به اعتراض در برابر تهدید های مرگبار نداشتند و این مسئله پیامدهای ویرانگری داشت. من به صراحت می گویم روزهایی که یهودیان نمی توانستند و از طرف خود صحبت نمی کردند سپری شده است. امروز ما نمی توانیم اعتراض کنیم امروز ما باید اعتراض خود را اعلام کنیم و باید این اقدام را با هم صورت دهیم. در اسرائیل، اسحاق هرتزوگ رهبر مخالفان، مردی که رقیب من در انتخابات اخیر بود و هر روز برای سرنگونی کابینه من تلاش می کند گفته است درباره توافق با ایران هیچ اختلافی در اسرائیل وجود ندارد. این مسئله به هیچ وجه مسئله ای حزبی در اسرائیل نیست. البته مطمئنا عده ای مخالف هستند با این حال اکثریت افراد در طیف های مختلف سیاسی اسرائیل و اکثریت گسترده اسرائیلی ها مخالف این توافق هستند.

نتانیاهو در ادامه گفت: بنابراین این یک مسئله حزبی در اسرائیل نیست و این مسئله نباید در آمریکا نیز یک مسئله حزبی باشد. این مسئله همچنین یک مسئله شخصی نیست. این مسئله به من یا به اوباما محدود نمی شود بلکه درباره توافق است. من از شما می خواهم که فراتر از مسایل سیاسی با این توافق برخورد کنید زیرا ما در اسرائیل فراتر از سیاست با این مسئله برخورد کرده ایم. این توافق را با توجه به خود توافق مورد قضاوت قرار دهید و نه مسایل دیگر. افراد هر چه بیشتر درباره توافق بدانند بیشتر با آن مخالفت خواهند کرد. افراد هر چه بیشتر درباره توافق بدانند، طرفداران و حامیان توافق بیشتر تلاش خواهند کرد که مانع بحث ها شوند. آنها این اقدام را با این ادعاهای غلط و تلاش برای مشروعیت زدایی از انتقاد صورت خواهند داد. با این حال یک ادعا وجود دارد که از همه شنیع تر است. ادعا می شود افرادی که مخالف این توافق هستند خواستار جنگ هستند. این مسئله کاملا اشتباه است. ما در اسرائیل خواستار جنگ نیستیم. ما خواستار صلح هستیم زیرا ما در حال حاضر در خط مقدم جنگ هستیم. ما در سه مرز خود با تروریسم ایران روبرو هستیم. ما با ده‌ها هزار موشک ایران روبرو هستیم که به طرف همه شهرهای ما نشانه رفته است. ما با ایرانی روبرو هستیم که رژیمش بارها خواستار نابودی اسرائیل شده است.

رابطه اسرائیل-آمریکا همچنان قوی است

وی مدعی شد: ما با ایرانی روبرو هستیم که گروههای تروریستی وابسته به آن هر روز در تلاش برای کشتن یهودیان هستند. ما می دانیم که ایران نه تنها کشور پیشرو در حمایت از تروریسم است بلکه کشور پیشرو در حمایت از یهودی ستیزی نیز است. اگر جنگ شود و اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند این اسرائیلی ها خواهند بود که بهای سنگینی برای جنگ خواهند پرداخت. این ادعا که اسرائیل مخالف توافق است زیرا به دنبال جنگ است نه تنها اشتباه است بلکه بسیار وقیحانه است. اسرائیل خواستار برچیده شدن برنامه هسته ای ایران و صلح است. این توافق منجر به هیچیک از این دو هدف نمی شود. من به این خاطر مخالف این توافق نیستم که به دنبال جنگ هستم. من به این علت مخالف این توافقم که خواستار جلوگیری از وقوع جنگ هستم و این توافق منجر به جنگ می شود. این توافق منجر به رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه و افزایش تروریسم و تجاوزگری ایران می شود که این جنگ ایجاد می کند. این توافق احتمال وقوع جنگی عظیم را افزایش می دهد. نباید اجازه داد حامیان این توافق به این بحث واقعی ضربه بزنند و آن را نابود کنند. مسئله ای که در اینجا مطرح است بسیار مهم است. نباید به آنها اجازه داد که در این برهه حساس تاریخ صدای ما را بگیرند. آنچه ما می دانیم زندگی ما و زندگی فرزندان ما چه در اسرائیل و آمریکا و چه در مناطق دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اکنون زمان آن است که بایستیم و با این توافق خطرناک مقابله کنیم.

وی همچنین درباره روابط آمریکا-رژیم صهیونیستی گفت: فکر می کنم روابط بین آمریکا و اسرائیل اساسا بسیار قوی است و همچنان قوی باقی خواهد ماند چون این روابط مبتنی بر چیز بسیار عمیقی است که از ارزشهای مشترک تشکیل شده است. وقتی که آمریکایی ها به دنیا نگاه می کنند و به طور خاص وقتی که به خاورمیانه نگاه می کنند می بینند که تیرگی و هرج و مرج وجود دارد، توحش وجود دارد و می بینند که فقط یک جزیره آزادی و دموکراسی وجود دارد که اسرائیل است. پس درحالیکه شاید ما اختلاف جدی درمورد سیاست مربوط به این توافق با ایران داشته باشیم اما فکر می کنم این روابط آنچنان قوی است چون مبتنی بر ارزشهای مشترک است و این روابط ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اختلاف درباره سیاست ها هرگز یک اختلاف شخصی نبوده است. روابط ما به اندازه کافی قوی است که حتی در برابر اختلاف نظرهای جدی هم دوام داشته باشد همانطور که در گذشته هم اختلاف نظر داشتیم. آیا من فکر می کنم که به نظر باراک اوباما این بهترین راه برای رفع کردن تهدید هسته ای ایران است؟ بله به نظر من وی اینگونه فکر می کند. آیا من ترجیح می دهم که این توافقنامه نبوده باشد؟ قطعا همین طور است، اما اگر من صدای نگرانی اسرائیل درباره مخاطرات این توافق را بیان نکنم به مسئولیت های خود به عنوان نخست وزیر عمل نکرده ام. با وجود اختلاف های جاری درباره ایران، اسرائیل و آمریکا همچنان بایکدیگر کار می کنند و همچنان همکاری نزدیک دارند و این همکاری در طیف گسترده ای از موضوعاتی است که روی امنیت ملی هر دو کشور تاثیر می گذارد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا این هفته گفت که ما همپیمان در همکاری ها هستیم و این مسئله ربطی به این توافق ندارد. من کاملا با این گفته موافقم.

ایران چقدر با بمب فاصله دارد؟

وی افزود: در این نقطه، ایران می تواند اورانیوم غنی شده لازم را برای یک زرادخانه کامل هسته ای تولید کند و این زرادخانه را می تواند به سرعت ایجاد کند. پس از 15 سال، زمان فرار هسته ای ایران در عمل به صفر می رسد و با بمب هسته ای تنها چند روز فاصله خواهد داشت. فکر می کنم که اوباما خود این مسئله را در مصاحبه با ان پی آر به این مسئله اشاره کرده است که با حفظ این توافق ایران تبدیل به یک قدرت در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته ای تبدیل خواهد شد. 

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: این توافق در کوتاه مدت دستیابی به تسلیحات هسته ای را برای ایران دشوار خواهد کرد با این حال این مسئله با بهایی سنگین محقق می شود. زیرا این توافق شرایط را برای آنکه ایران پس از یک دهه بتواند دهها و حتی صدها سلاح هسته ای را بسازد ساده تر خواهد کرد. 10 تا 15 سال اصلا زمان زیادی نیست. انگار درست همین دیروز بود که همه خود را برای جشن های سال 2000 میلادی آماده می کردند. 15 سال پیش بود. این 15 سال به اندازه یک چشم به هم زدن سپری شد. به ما گفته شده است که این توافق برای ما زمان و فرصت ایجاد می کند. با این حال 10 الی 15 سال اصلا زمان زیادی نیست. بنابراین با حفظ این توافق، ایران ظرف یک دهه یا بیشتر نه تنها به یک بمب بلکه به بمب های زیادی دست پیدا می کند. اما ایران مسیر دوم تا توافق هسته ای را نیز پیش رو خواهد شد. تصور کنید ایران بخواهد در زمان کمتری به بمب هسته ای دست پیدا کند، ایران می تواند این توافق را نقض کند و دلایل زیادی برای تصور این مسئله و فریبکاری این کشور وجود دارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران پیش از این نیز فریبکاری کرده است و بار دیگر نیز این کار را خواهد کرد. هیچکس این مسئله را رد نمی کند با این حال آنها می گویند که به ایران اجازه فریبکاری نمی دهند زیرا فعالیت های اطلاعاتی و نیز بازرسی های بی سابقه ای وجود دارد. با این حال بیایید با فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی شروع کنیم. من بیشترین احترام را برای دستگاه اطلاعاتی اسرائیل قایلم و احترام زیادی برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا نیز قایلم. با این حال این مسئله باید گفته شود هیچکدام از ما سالها سایت های گسترده زیرزمینی که ایران در فردو و نطنز در حال احداث بود کشف نکردیم. سالها ما کشف نکردیم که سوری ها در حال احداث راکتور هسته ای برای تولید پلوتونیوم بودند. بنابراین من با توجه به تجربیات قبلی می توانم بگویم که این واقعا خطرناک است که به طور قطع موفقیت این توافق را به دستگاههای اطلاعاتی منوط کنیم. حال درباره بازرسی ها چطور. دستگاههای اطلاعاتی و نه بازرسی ها به رغم تضمین هایی که بیان می شد کره شمالی نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد نتوانستند جلوی ساخت تسلیحات هسته ای توسط این کشور را بگیرند. در حالی که توافق هسته ای زمینه را برای بازرسی از سایت های هسته ای اظهار شده ایران فراهم می کند، تکلیف سایت های پنهانی هسته ای ایران چه می شود. 

بازرسی‌ها و مسئله 24 روز

وی افزود: ببنید اگر درباره وجود فعالیت های هسته ای در یک سایت تردید وجود داشته باشد، بازرس ها باید دستکم 24 روز صبر کنند. این مدت24 روز است. علاوه بر آن بازرسان باید اطلاعات مهمی که موجب شده است به این سایت مشکوک شوند را در اختیار ایران قرار دهند. برخی می گویند 24 روز برای پنهان کردن مدارک مربوط به یک فعالیت غیرقانونی هسته ای کافی است. با این حال همانطور که کارشناسان برجسته گفته اند 24 روز برای پاکسازی همه مدارک مربوط به یک فعالیت غیرقانونی بیش از مدت زمان مورد نیاز است. درست مثل این است که پلیس به یک قاچاقچی موارد مخدر سه هفته و نیم پیش از حمله به لابراتور تولید مواد مخدر فرصت دهد. باور کنید در 24 روز می توان مدارک هسته ای زیادی را در چاه دستشویی ریخت. من این ادعا را شنیده ام که این توافق هر گونه راه مخفی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را می بندد. با این حال صرف نظر از اینکه دستگاههای اطلاعاتی شما چه اندازه قوی است هیچکس نمی تواند به طور قطع چنین ادعایی را مطرح کند. چطور می توان جلوی چیزی را که از آن اطلاع ندارید بگیرید. بنابر این می تواند یا توافق را حفظ کند و یا در توافق فریبکاری کرد. در هر صورت این توافق یک مسیر مناسب و ساده را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای فراهم می کند. ایران اکنون برای دستیابی به سلاح هسته ای با مسیری دشوار روبرو است با این حال فردا برای دستیابی به صدها بمب هسته ای با مسیری ساده تر روبرو خواهد بود. اکنون باید این مسئله را بگویم که همه در خاورمیانه، تمام آنچه من گفتم را می دانند و کشورهای منطقه که تحت تهدید های ایران قرار دارند اعلام کرده اند که برای دستیابی به تسلیحات هسته ای تلاش خواهند کرد.

نتانیاهو همچنین در خصوص گزینه های جایگزین برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تسلیحات هسته ای گفت: مهمترین چیز این است که فشار حفظ شود یعنی نه تنها تحریم ها حفظ شوند بلکه در عمل فشار افزایش نیز بیابد. به نظر من این چیزی است که تاثیر گذار بودن آنها بارها در برخورد با با ایران ثابت شده است. ایران در این توافق دو چیز می خواهد: ایران توانایی تسلیحات هسته ای می خواهد و این کشور تخفیف تحریم ها را می خواهد. قرار بود که مذاکرات باعث شود که ایران بین این دو را انتخاب کند اما درعوض این توافقنامه هر دو را به ایران داد و باعث شد که ایران برنامه هسته ای خود را حفظ کند ، ضمن آنکه تحریم ها نیز برای آنها برداشته شد. پس ایران می تواند کیک زردی را که می خواست داشته باشد.

تحریم‌ها بدون توافق فرو نمی‌پاشند

وی همچنین گفت: باور غلطی وجود دارد که می گوید تحریم ها بدون این توافق فرو خواهند پاشید درحالیکه فرو نخواهند پاشید. اگر آمریکا اقدام به حفظ تحریم ها و یا افزایش آنها بکند، دو اتفاق خواهد افتاد. البته این پس از فرسایش های اولیه صورت خواهد گرفت. اول اینکه بقیه دنیا دور هم جمع خواهند شد، علت هم دارد چون اقتصاد آمریکا 40 برابر بزرگتر از اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران حدود 400 میلیارد دلار است درحالیکه اقتصاد آمریکا 17 تریلیون دلار است. پس اگر یک شرکت خارجی یا دولت خارجی باید بین اقتصاد ایران و اقتصاد 17 میلیارد دلاری آمریکا انتخاب کند ، پاسخ آن کاملا روشن است. به نظر من پس از فرسایش های اولیه، جامعه بین المللی با تحریم های جدید همراه خواهد شد.

وی افزود: علت دوم این است که ایرانی ها باز خواهند گشت و می بینند که به توافق نیاز دارند. آنها بیش از همه ما به توافق نیاز دارند. بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای ، تغییر نکرده است این راه همانا افزایش دادن تحریم ها و افزودن بر فشارها است. بهترین اهرمی را که در اختیار دارید به صورت زودهنگام از دست ندهید.

مخالف توافق هسته‌ای نیستم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد مخالف توافق هسته ای نیست بلکه مخالف توافق هسته ای بد، است و گفت: فکر می کنم، من دو گزینه جایگزین ارائه کرده ام و از دو گزینه جایگزین حمایت کرده ام. نخستین گزینه جایگزین این است که تحریم ها در ازای برچیده شدن برنامه هسته ای ایران، برچیده شوند. این در واقع موضع آمریکا تا زمان دستیابی به توافق موقت در سال 2003 بود. این موضع بر مبنای دو حزبی(در آمریکا) مورد حمایت قرار گرفت اما زمانی که آمریکا از این موضع عقب نشینی کرد، من یک گزینه جایگزین دیگر ارائه کردم که در آن برچیده شدن کامل مطرح نبود بلکه به طرز چشمگیر برنامه هسته ای ایران به عقب رانده می شد و گفتم که برداشته شدن محدودیت ها بر این برنامه، به تغییر در رفتار ایران ربط داده شود، یعنی آنها تروریسم و تهاجم منطقه ای شان را متوقف کنند.من این گزینه جایگزین را نیز در طی یک سخنرانی در کنگره آمریکا تشریح کردم. پس نادرست است که گفته شود من هیچ گزینه جایگزین معرفی نکردم و اینکه من هیچ توافقی را نمی پذیرم. ما توافقنامه خوب را می پذیریم اما این، یک توافقنامه خوب نیست. من می خواهم از این فرصت استفاده کنم و برخی ادعاهای نادرست درباره موضع اسرائیل و درباره توافق را رد کنم. اولین و مهمترین ادعا این است که تنها گزینه ی جایگزین این توافقنامه، جنگ است. این ادعا خنده دار است. همین چند هفته پیش بود که به ما گفته شد جایگزین یک توافقنامه بد، نرسیدن به توافق است. اکنون به ما گفته می شود که گزینه جایگزین یک توافقنامه بد ، جنگ است. در این میان چه چیزی تغییر کرده است؟ پاسخ این است که هیچ چیز تغییر نکرده است. جایگزین یک توافق بد، همچنان فقدان یک توافق یا رسیدن به توافق بهتری است که باعث به عقب رفتن برنامه هسته ای ایران شود و برداشته شدن محدودیتها بر این برنامه را به توقف تهاجم ایران و تروریسم آن ربط بدهد. این ادعا که من هیچ گونه توافقی را نمی پذیرم و اینکه من هیچ گزینه جایگزینی ارائه نکردم درست نیست.

نتانیاهو ضمن هشدار درباره توافق ایران گفت: «این توافق زمینه ساخت بمب اتمی را برای ایران فراهم می کند و ایران میلیون ها دلار برای عملیات تروریستی بر ضد اسرائیل هزینه خواهد کرد و جنگ در منطقه نزدیک خواهد شد.»

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان