فشار بر دموکرات‌های کنگره برای سکوت در قبال توافق هسته‌ای با ایران

فشار بر دموکرات‌های کنگره برای سکوت در قبال توافق هسته‌ای با ایران

خبرگزاری تسنیم: در حالی که تعطیلی کنگره به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، کاخ سفید و کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) به سختی در حال لابی با دموکرات‌ها هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، کنگره آمریکا قصد دارد در ماه سپتامبر در خصوص توافق هسته‌ای ایران رای گیری کند و این مساله موجب شده تا دولت آمریکا و آیپک لابی سختی را با دموکرات‌ها ادامه دهند.

هر دو طرف به دموکراتهایی که قصد مخالفت با آنها را دارند، یک گزینه ارائه کرده اند: آنها از دموکرات‌ها خواسته‌اند تا نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته‌ای با ایران تا زمان بازگشت از تعطیلات، به تاخیر بیندازند.

باراک اوباما رئیس جمهور و سایر مقام های ارشد آمریکایی ارتباطات نزدیکی با دموکراتهای سنا و کنگره دارند تا آنها را برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران، متقاعد کنند و از دموکرات‌ها بخواهند تا به قطعنامه جمهوریخواهان در مخالفت با توافق هسته‌ای، رای منفی بدهند.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که طرحی را در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران ارائه خواهد کرد.

نمایندگان کنگره اعلام کرده اند که کاخ سفید از دموکراتهایی که با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند، خواسته است تا موضع خود در قبال توافق هسته‌ای را تا سپتامبر اعلام نکنند. از سوی دیگر آیپک نیز از نمایندگانی که از توافق هسته‌ای حمایت می کنند، خواسته است تا حمایت خود از توافق را تا بازگشت از تعطیلات کنگره اعلام نکنند.

یک لابی گر طرفدار رژیم صهیونیستی به بلومبرگ گفته است که آیپک از نمایندگانی که حامی توافق هستند خواسته است تا برای دستیابی به اطلاعات بیشتر پس از تعطیلات کنگره، منتظر بمانند.

از حالا تا روز کارگر، کنگره احتمالا به اطلاعات بیشتری در خصوص قراردادهای جانبی که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، منعقد شده، دست خواهد یافت.

ریچارد بلومنتال سناتور یهودی ایالت کانکتیکات در مصاحبه با بلومبرگ، حاضر نشد در خصوص گفتگوهای خصوصی خود با اوباما و آیپک صحبت کند ولی گفت: فشار سیاسی کاخ سفید یا آیپک و سایر گروه‌ها، وی را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

اد رویس نیز از همکاران دموکرات خود خواسته است تا نامه‌ای را که اوایل امسال از سوی اکثر نمایندگان دو حزب امضا شده و در آن به 4 شرط برای دستیابی به یک توافق خوب اشاره شده، مد نظر قرار دهند.

وی افزود: توافق وین شامل استانداردهای لازم برای یک توافق خوب نیست و شرایطی مثل حل و فصل مسائل مربوط به برنامه‌های قبلی هسته‌ای ایران و بازرسی های "هر زمان، هر مکان" در این توافقنامه لحاظ نشده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان