از رایزنی پشت پرده آمریکا با دمشق تا دعوت رسمی عمان از ولید معلم برای سفر به مسقط

از رایزنی پشت پرده آمریکا با دمشق تا دعوت رسمی عمان از ولید معلم برای سفر به مسقط

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه عرب زبان با اشاره به تحرکات گسترده دیپلماتیک در عرصه منطقه از تاثیرات این رایزنی ها در سرنوشت کشورهای منطقه خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به تحرکات منطقه ای برای حل بحران سوریه آورده است: عرصه منطقه ای و بین المللی همانند رنگ های درهم در یک تابلوی فانتزی است ولی آنچه رخ می دهد لحظه ای مشترک بین گذار از یک مرحله به مرحله دیگر و دو نظام منطقه ای است.

پس از تفاهمات دو قدرت بزرگ و گفتگوی آمریکایی-ایرانی و روسی-سعودی درباره نظام منطقه ای جدید، اخیرا گفتگوی سوری-آمریکایی به شکل سری شروع شده است.درست است که در سطح پایین صورت می گیرد اما از حد میانجی گری عراقی ها و تماس های امنیتی به گفتگوی سیاسی رسیده است که دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا انجام می دهند.

این بر اساس اعتراف آمریکا به واقعیت موجود در سوریه است که جایگزینی برای نظام بشار اسد و جایگزینی برای گفتگو با آن وجود ندارد.این رایزنی ها درباره امور سیاست داخلی سوریه نیست بلکه درباره هماهنگی تلاش برای مبارزه با تروریسم، آینده حل موضوع کُردی و افراد مسلحی که جزو تروریست ها محسوب نمی شوند، است.

درحالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به یاوه گویی درباره استثنای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از راهکار سیاسی در سوریه ادامه داد اما دیپلمات های دیگر آمریکایی رایزنی های مفصلی با همتایان سوری خود انجام می دهند.

آمریکایی ها توسعه دامنه حملات علیه گروه های تروریستی شامل داعش و جبهه النصره و همپیمانان آنها را قبول کرده اند و این پیروزی سیاسی برای دمشق که با خطر احیای النصره به عنوان مخالفان میانه رو روبرو است، محسوب می شود. با این روند حدود هشتاد درصد از جنگجویان علیه ارتش سوریه با تفاهم آمریکایی-سوری مورد هدف قرار می گیرند.

این را می توان سنگ بنای ائتلاف منطقه ای پیشنهادی روسیه ضد تروریسم دانست.افراد مسلح دیگر بومی یا افرادی که به طور مستقیم با مجموعه های اطلاعاتی غربی-خلیج فارسی در ارتباط هستند درباره اوضاع آنها بحث می شود و از جمله تدابیری که برای آنها اندیشیده می شود ادغام افراد وابسته به ارتش آزاد در ارتش سوریه یا دفاع مردمی است.

الاخبار در ادامه با اشاره به نزدیک شدن واشنگتن به دمشق و وضعیت ترکیه می نویسد: آنکارا ارتباط محکم خود را با گروه های تروریستی قطع نکرده است و از جنگ علیه تروریسم برای ضربه زدن به پ ک ک استفاده می کند.رجب اردوغان دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد؛ یا اینکه به شکل عملی و نه در حرف و زبان به ائتلاف ضد تروریسم ملحق شود یا اینکه بهانه سیاسی برای جنگ با پ ک ک از دستش خارج می شود و در جبهه داخلی ترکیه با مشکل روبرو می شود.

این که آمریکا از تامین هوایی برای مخالفان میانه رو سوری خبر داده است؛در حال حاضر نوک حملات به سمت جبهه النصره و داعش و ترکیه است نه سوری ها اما نحوه اعلام آن به شکلی که ارتش سوریه هم شامل می شود  و در واقع این با هدف مصرف سیاسی است.

سئوالی که مطرح می شود این است که آیا آمریکا با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه موافقت کرده و از نظر عملی پیاده شده است؟به هر حال هر اقدامی در این زمینه جز با تفاهم با سوریه حاصل نخواهد شد.

در همین حال ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دعوت رسمی از یوسف بن علوی همتای عمانی خود دریافت کرده تا به مسقط سفر کند تا علاوه بر دیدارهای دوجانبه زمینه دیدار المعلم با همتای سعودی اش عادل الجبیر را فراهم کند و قرار است دیدار سه جانبه ای در جریان این سفر برگزار شود.

الاخبار تاکید کرد: طرح عمان در راستای تسریع راهکاری است که با تفاهم روسی-آمریکایی-سعودی در دوحه رقم خورد و نه تنها ضدیتی با طرح ایران ندارد بلکه تکمیل کننده طرح اصلاح شده ایران که طرف های ایرانی-سوری-روسی درباره آن در تهران بحث کردند و چه بسا این طرح سرآغازی برای پایان جنگ در سوریه باشد.

مرحله آتی مرحله مهمی است که عناوین و سرخط های آن عبارتند از مباره با تروریسم تکفیری و پاکسازی آن،محدود کردن اخوان المسلمین، امنیت جمعی، کاستن از تنش های مذهبی و ژئو سیاسی، دست یابی به راهکار برای حل پرونده های مهم و همکاری بین المللی و منطقه ای برای بازسازی است.

این مرحله در واقع شکست تلاش ها برای منزوی کردن ایران و ساقط کردن سوریه و حزب الله و حوثی ها و جنبش بحرینی ها و پذیرش توازن ها برای نظام منطقه ای جدید است که نفوذ روسیه و منافع آن در منطقه را مورد تایید قرار می دهد و ایران قدرت منطقه ای اصلی شناخته ظاهر می‌شود و ارتش سوریه و حزب الله شریک اساسی در مبارزه با گروه های تروریستی محسوب می شوند و امنیت منطقه ای حاصل می شود.

الاخبار با اشاره به روند جدید اوضاع در یمن از شروع گفتگوها برای حل سیاسی متوازن بحران یمن و راهکار میان ریاض و حوثی ها و اینکه حوثی ها به عنوان یک قدرت اساسی در یمن مطرح می شوند خبر داده و ادامه می دهد که با توجه به حل بحران سوریه و یمن، خلیفه بن سلمان نخست وزیر بحرین که مانع اصلی در برابر تلاش های آشتی ملی محسوب می شود مجبور به کنارگیری می شود و زمینه برای پیاده شدن سبکی مشابه نمونه کویتی فراهم می شود.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان هیچ درنگی برای دیدار با همپیمان اردنی نداشت تا به وی اعلام کند که بازی تمام شده است و فعالیت های اتاق های موک که عوامل اطلاعاتی در جنوب سوریه در آن فعالیت می کنند متوقف خواهد شد.

امان که تاکنون موضع روشنی در قبال حل پرونده هسته ای ایران و تحولات و تحرکات پس از آن اتخاذ نکرده است، چراغ سبز برای تحرک در زمینه حل و فصل دریافت کرده است.دولت اردن می تواند در زمینه های امنیتی، لجستیکی و تجاری به دمشق کمک کند و در مقابل امیدوار به آشتی و دست یابی به راهکاری برای مشکل آوارگان سوری در اردن است.این مشکلی است که لبنان نیز از آن رنج می برد.

بر اساس این گزارش، در اوج این تحولات نکته قابل توجه این است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، فرصت و اهتمام لازم را برای دیدار با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس یافت تا دو پیام را ارسال کند؛پیام بین المللی و منطقه ای. مفاد این پیام ها این است مسکو به موضوع فلسطین توجه دارد و پیام دیگر اینکه حماس باید در مواضع خود در قبال تحولات منطقه‌ای به ویژه در قبال مصر تجدید نظر کند.

 الاخبار: عربستان با ایران درباره سوریه و یمن گفت‌وگو می‌کند

از سوی دیگر  روزنامه الاخبار در گزارشی دیگری در این رابطه نوشت که عربستان‌سعودی با پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با ایران درباره سوریه و یمن موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد که کشورهای بزرگ همچنان ترجیح می دهند که سلطان نشین عمان نقشی مرکزی و محوری  را در میزبانی نشست های خاص و حساس و میانجیگری بین همه طرفها ایفا کند. در همین راستا، صحبت از سفرهای مورد انتظار ولید المعلم و محمد جواد ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه سوریه و ایران و عربستان به مسقط در جریان است. منابع پیگیر خبرهای مربوط به نشست های دوجانبه یا سه جانبه بین وزیران میهمان زیر نظر یوسف بن علوی وزیر خارجیه سلطان نشین عمان را (تایید) قطعی نکردند.

روزنامه الاخبار در گزارش خود آورده است:"عربستان با پیشنهادهای روسیه که مورد حمایت آمریکا است، برای آغاز گفت‌وگوی مستقیم با ایران در زمینه روابط دو جانبه و پرونده های حساس در منطقه موافقت کرده است؛ به این شرط که ایران آماده تفاهم درخصوص دو پرونده سوریه و یمن به طور همزمان باشد و بحث به پرونده سوریه محدود نشود.

روزنامه  الاخبار نوشت: در این میان، اروپایی‌ها و آمریکایی ها تاکید می‌کنند که در عربستان کسانی هستند که مایل به یک راه حل می‌باشند که جنگ با یمن را متوقف کند.

این روزنامه افزود: فضا در تهران به گونه ای است که نشان از هرنوع آمادگی برای معامله ندارد. این فضا آمادگی را برای بحث درباره همه پرونده ها و کمک به دستیابی به راه حل های سیاسی نشان می‌دهد و معتقد است آنچه می‌توان درباره آن کمک کرد، همان توقف دخالت در اوضاع منطقه است که بازتاب منفی بر عربستان و هم‌پیمانانش می‌گذارد و نه فقط متحدان ایران.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان