بحران نفتی کویت و عربستان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت را هدر می‌دهد

بحران نفتی کویت و عربستان روزانه 500 هزار بشکه نفت را هدر می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری العربی الجدید از ادامه اختلافات بین عربستان و کویت درباره بهره برداری از حوزه نفتی مشترک بین دو کشور و نبود افقی برای حل آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی از ریاض به قلم "خالد الشایع" به بحران نفتی بین عربستان و کویت پرداخت و نوشت: اختلاف بین عربستان و همسایه کویتی آن درباره تولید نفت از منطقه مرزی بی طرف بین دو کشور همچنان ادامه دارد. این امر باعث توقف فعالیت در چاههای نفتی شده است که روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت تولید می کند.

این درحالی است که دولت کویت از شدت بحران کاست اما به طور تلویحی گفت که موضع عربستان در مذاکرات "سرسخت و شدید  است".

محمد الصباح وزیر کشور در امور کابینه کویت که ریاست هیئت کشورش در سفر به عربستان برای مذاکره درباره بحران را برعهده داشت، روز سه شنبه گفت: اختلافات موجود بین یک خانواده واحد است و این اختلافات سیاسی نیست بلکه فنی است. مواضع مسئولان سعودی در نشست ها همچنان سرسخت و شدید است.

این اظهارت محمد الصباح اولین واکنش دولتی بعد از درز نامه علی العمیر وزیر نفت کویت در هفته گذشته به علی النعیمی همتای سعودی اش است. او در این نامه دولت سعودی را مسئول خسارت های کویت در نتیجه بسته بودن دو حوزه نفتی الخفجی و الوفره دانست.

در همین حال، شورای شهر الاحمدی کویت به شرکت های طرف قراداد با شرکت نفتی شورون سعودی هشدار داد و از آنها خواست تا تجهیزات و وسایل خود را جمع کنند زیرا حضور آنها تعدی به املاک کویت به شمار می رود. این اقدام چند ماه بعد از آن صورت گرفت که دستگاههای کویت دادن ویزای کار به کارمندان شرکت شورون سعودی را متوقف کردند و جلوی ورود تجهیزات و وسایل این شرکت را گرفتند و همین امر هم باعث شد تا شرکت سعودی کار در حوزه نفتی را متوقف کند.

یک منبع در وزارت نفت کویت به پایگاه العربی الجدید گفت: دوطرف هیچ پیشرفت خوبی برای حل اختلاف عربستان و کویت بدست نیاورده اند. وی گفت که به احتمال زیاد هفته های آینده "سرنوشت ساز" خواهد بود.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: کویتی‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی درباره از سرگیری تولید نفت نداده اند و به همین علت کار به طور کامل از چند هفته پیش متوقف شده است و این وضعیت زیان زیادی برای دولت است.

کویت تاکنون از این کمبود دستکم در تولید مشتقات نفتی تاثیرنپذیرفته است و خالد العوضی رئیس پالایشگاه چهارم کویت به پایگاه العربی الجدید گفت: توقف فعالیت در منطقه مورد مناقشه بین عربستان و کویت تاثیری بر میزان جریان نفت ورودی به پالایشگاه نداشته است. فعالیت با همان میزان بدون تغییر در جریان است و هیچ تاثیری بر پالایشگاه نداشته است و هیچ کمبودی در زمینه ورود جریان نفت وجود ندارد.

عربستان: کویتی‌ها مسئول بحران نفتی در حوزه نفتی الخفجی و اوفره هستند

راشد ابانمی رئیس مرکز سیاست های نفتی و پیش بینی های راهبردی در عربستان افقی را برای حل بحران متصور نیست. وی گفت: احتمال تحول منفی امور وجود دارد. بحران کوچک شروع شد و تا جایی پیش رفت که تولید نفت به طور کامل در دو حوزه نفتی الخفجی و اوفره متوقف شد. وی کویت را مسئول این تشدید اوضاع دانشت و تاکید کرد: آنها مشکل را آغاز کردند؛ زیرا تمدید مجوز شرکت شورون در حوزه نفتی الوفره را رد کردند.

وی افزود: طرف کویتی قرارداد جدید سعودی را به رسمیت نشناخته است و دولت کویت دارایی شرکت را - بعد از ممنوع کردن صادرات از سوی آن شرکت- مصادره کرده است.

ابانمی معتقد است که زیان های بیشتر به طرف کویتی وارد خواهد شد زیرا دو طرف به طور مساوی از چاههای موجود در منطقه بهره برداری می کنند اما برخلاف کویت، عربستان قادر است که این کمبود را از چاههای دیگر جبران کند.

عربستان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان با بیش از 10 میلیون بشکه در روز است؛ در صورتی که تولید کویت از سه میلیون بشکه در روز فراتر نمی رود و هر دو کشور عضو کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند.

به گفته رئیس مرکز سیاست های نفتی و پیش بینی های راهبردی در عربستان، منطقه مشترک بین عربستان و کویت در سال 1964 میلادی در ناحیه النویصیب تقسیم شد. جنوب تحت مسئولیت اداری عربستان و شمال تحت مدیریت کویت قرار گرفت. (بهره برداری از) سفره زیر زمینی حاوی مقادیر زیاد نفت از منطقه الخفجی در دریا تا الوفره در خشکی نیز به طور مشاع ادامه یافت.

عربستان قرارداد نفتی را بدون مشورت کویت تمدید کرده است

عبدالله السبیل کارشناس نفتی کویتی معتقد است اساس مشکل این است که کویت از تمدید مجوز شورون در سال 2009 تا سال 2039 میلادی راضی نبوده است.

وی به پایگاه العربی الجدید گفت: عربستان قرارداد تمدید را بدون رایزنی و مشورت با کویت بست و این امر باعث خشم طرف کویتی شد و شرکت شورون پاسخ به درخواست‌های کاری کویت را رد می کند.

کویتی ها شرکت شورون سعودی را که نماینده طرف سعودی در عملیات مشترک استخراج نفت از منطقه مرزی هستند، سرزنش می کنند زیرا این شرکت –بعد از تمدید مجوز خود از سوی عربستان در سال 2009 میلادی- گشودن پرونده ای برای خود در وزارت امور اجتماعی و کار زیر چتر شریک خود یعنی شرکت نفتی کویتی را رد کرده است. این درحالی است که شرکت های نفتی خارجی فعال در کویت برای تسهیل اقدامات کاری خود در خاک کویت چنین کاری می کنند.

این شرکت کویتی و شرکت شورون از حوزه نفتی مشترک بین کویت و عربستان بهره برداری می کنند.

منابع کویتی گفتند: حل ساده مشکل این است که شرکت شورون مثل شرکت های خارجی پرونده ای را باز کند و به بندر الزور را به حاکمیت کویت برگرداند زیرا حقی است که بین شرکا درباره آن اختلافی وجود ندارد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان