موزه «مکرمه قنبری» در مازندران مرمت می‌شود

موزه «مکرمه قنبری» در مازندران مرمت می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به وجود ۴۵ خانه مشارکتی در استان، گفت: موزه مکرمه قنبری در مازندران مرمت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران, دلاوربزرگ‌نیا، اظهارداشت: سه خانه مشارکتی اقدامات مرمتی و احیاء آن تمام و مابقی در حال اجرا است.

وی در تعریف خانه‌های مشارکتی، افزود: خانه‌های مشارکتی به خانه‌هایی گفته می‌شود که با رضایت مالک در فهرست ملی به ثبت برسد و با این اقدام تفاهم‌نامه ای بین مالکین با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به هزینه‌ها، مرمت و احیا آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

بزرگ نیا درباره، هزینه مرمت، بازسازی و احیا خانه‌های مشارکتی استان، تصریح کرد: برای مرمت و احیا خانه‌های مشارکتی 50 درصد هزینه با دولت و مابقی با مالکان خانه‌ها بوده که برخی از مالکان مشارکت و برخی بدلیل نبود توان مالی به میزان تعیین شده، موافقت نمی‌کنند.

وی در مورد حمایت دولت و تخصیص اعتبار برای خانه‌های مشارکتی، گفت: دولت هر سال برای مرمت، بازسازی و احیا خانه‌های مشارکتی با توجه به برآورد هزینه، حجم و متراژ بنا از 30 تا 100 میلیون تومان اعتبار در نظر می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی مازندران, هدف از اجرای مرمت و احیا خانه‌های مشارکتی را نجات بخشی و جلوگیری بنا از تخریب و حوادث ناگوار عنوان کرد.

ایزدی با اعلام اینکه خانه‌های مشارکتی دارای مالک خصوصی است، تصریح کرد: نقش اساسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفاظت، مرمت، احیا و پرداخت هزینه‌های آن است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط بناهایی که ثبت در فهرست ملی باشند هزینه مرمت، احیا و بازسازی را پرداخت می‌کند، گفت: بر اساس قوانین محاسبات هزینه مرمت و احیا خانه‌های مشارکتی و بناهایی که در فهرست ملی ثبت شده، سازمان میراث فرهنگی پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon