هاشمی: فدراسیون فوتبال از نظر خوش‌حساب بودن پایین‌تر از والیبال و کشتی است

هاشمی: فدراسیون فوتبال از نظر خوش‌حساب بودن پایین‌تر از والیبال و کشتی است

خبرگزاری تسنیم: معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان با حضور در خبرگزاری تسنیم درباره مسائل مختلف صحبت و تأکید کرد که به صورت میانگین ۴۰ درصد به فدراسیون‌ها پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مناف هاشمی، معاون توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان امروز (چهارشنبه) و در آستانه روز خبرنگار در محل خبرگزاری تسنیم حضور یافت.

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران و با اشاره به اهمیت کار رسانه در دنیا، به سوالات مختلف پاسخ داد که در زیر آمده است.

تسنیم: در سال کسب سهمیه المپیک هستیم و در این شرایط موضوع پول‌های بلوکه شده نیز مطرح است. شرایط واریز پول به فدراسیون‌ها چطور پیش می‌رود؟

دو بحث در این باره وجود دارد. بحث اول پرداخت به فدراسیون‌ها است که طبق آخرین آمار 40 درصد از آن چیزی که قولش را داده بودیم، پرداخت کرده‌ایم. پیش بینی ما پرداخت 85 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها در سال 94 است که به طور متوسط 40 درصد پول داده‌ایم. این در حالی است که خیلی از دستگاه‌ها نتوانسته‌اند در این مدت چهار ماهه تخصیص‌های خود را دریافت کنند، چه برسد به اینکه بخواهند پول به ادارات زیر مجموعه خود پرداخت کنند.

برای ما فدراسیون‌های المپیکی در اولویت هستند. 9-8  فدراسیون که شانس موفقیت دارند، در اولویت هستند و باید توجه بیشتر به آنها داشته باشیم. حتماً تا پایان سال 94 به دستور وزیر پولی که قولش را به فدراسیون‌ها داده‌ایم، پرداخت خواهیم کرد. برای مثال باید تا آخر سال 7.5 میلیارد تومان به کشتی بدهیم که تا الان 40 درصد این مبلغ را داده‌ایم و قول دادیم که این مبلغ را تا پایان شهریور به 60 درصد برسانیم. شرایط برای المپیکی‌ها متفاوت است اما برای سایر فدراسیون‌ها متوسط را روی همان 40 درصد می‌دانیم.

درباره پول‌های بلوکه شده نیز ارقامی از سوی خزانه‌داری فدراسوین فوتبال به ما اعلام شده است. براین اساس مبلغ 5.5 میلیون دلار بابت جام جهانی باید واریز شود که تا الان 1.2 میلیون دلار از طریق بانک سامان در حال واریز شدن است. باقیمانده پول نیز که چهار میلیون دلار است، هنوز نیامده و موضوع در حال پیگیری است. اگر همه پول واریز شود، فدراسیون فوتبال تعهداتش را بهتر انجام می‌دهد. همچنین یک میلیون دلار دیگر توسط خزانه‌داری آمریکا بلوکه شده که خبری از آن نداریم و امیدوارم پیگیری‌ها برای دریافت آن به نتیجه برسد.

تسنیم: تاکنون چقدر پول به فدراسیون فوتبال پرداخت کرده‌اید؟

تاکنون 25 تا 30 درصد پول داده‌ایم که چیزی بین 2.7 تا 3 میلیارد تومان از مجموع 10 میلیارد تومان می‌شود.

تسنیم: در خصوص پاداش به ورزشکاران آمار دقیقی وجود دارد؟

درباره این موضوع نسبت به قولی که قبلی‌ها دادند، جلوتر هستیم. ما یا قولی ندادیم یا اگر هم دادیم، به آن عمل کردیم. در سال 93 دو مراسم بزرگ تقدیر برگزار شد که مجموعاً 43 میلیارد تومان به قدردانی اختصاص یافت. در 6 ماه دوم سال 93 و همچنین سال 94 دو مراسم برای تقدیر از کشتی، واترپلو و تکواندو داشتیم که این کار با حضور آقایان جهانگیری و نوبخت انجام شد. این موضوع بحث خودش را دارد و ربطی به مطالبه آن ورزشکاران ندارد. در واقع تشویق‌ها موردی است که در آن به دنبال دو هدف هستیم؛ اول ایجاد انگیزه در ورزشکاران و دوم بابت تلاش در کسب سهمیه المپیک.

تسنیم: آیا فدراسیونی بوده که برای مربی خارجی از وزارت ورزش و جوانان درخواست کمک کند؟

هر موضوعی را که رئیس فدراسیون تشخیص بدهد، ما به آن ورود پیدا می‌کنیم. برای این موضوع چند مثال می‌زنم. نمونه اول موضوع پرداخت حق پخش است. در واقع هر جا که فدراسیون احساس نیاز کرد، ما جلو می‌آییم. در بحث سرمربی خارجی تیم ملی نیز این یکی از وظایف رئیس و هیئت رئیسه فدراسیون است و سعی می‌کنیم تا نخواسته‌اند، وارد نشویم. با این وجود اگر یک رئیس فدراسیون بگوید که برای رساندن یک تیم به المپیک نیاز به پول ویژه دارد، آن وقت است که من و نصرالله سجادی در قالب یک کمیته در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنیم.

تسنیم: نگاه شما به موضوع تفاهم‌نامه با صدا و سیما بر سر حق پخش تلویزیونی که البته هنوز امضا نشده، چگونه است؟

حق پخش یکی از بزرگترین منابع درآمدی ورزش و فدراسیون‌ها است، به ویژه ورزش‌های توپی. ما یک گره قانونی داشتیم که به سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در نهایت در بند آخر گفته شد که در قالب تفاهم و کمک این کار عملی شود. در سال 93 و در حالی که آقایان گودرزی و ضرغامی جلسه داشتند و صورت‌جلسه به امضای وزیر کشور نیز رسید، صدا و سیما هیچ پولی پرداخت نکرد و گفت پولی ندارد تا بدهد. اگر این اتفاق می‌افتاد، روابط تلویزیون با ورزش بهتر و بیشتر می‌شد.

جلساتی گذاشته شد و قرار است در آینده جلسات دیگری در سطح معاونان نیز برگزار شود. اگر این اتفاق محقق شود، هم به نفع صدا و سیما خواهد بود هم به نفع ورزش، چون می‌توانیم از طریق ورزش منابع بیشتری را به تلویزیون برسانیم. همچنین صدا و سیما نیز می‌تواند حق ورزش را بپردازد. باید به این نکته توجه کنیم که منابع دولتی زیاد نیست که کافی باشد. می‌دانیم پول دولت محدود است و باید جایگزین داشته باشد. اگر حق پخش عملی شود، ورزش کشور نجات پیدا می‌کند.

تسنیم: به نظر شما مردم حاضر می‌شوند از طریق IP TV برای تماشای فوتبال هزینه کنند؟

تماشای خیلی از برنامه‌های تلویزیونی در دنیا به صورت رایگان ممکن نیست. در واقع هرکسی که علاقه‌مند به تماشای فوتبال است، باید به خودش زحمت بدهد و به استادیوم برود یا اینکه از طریق IP TV اقدام کند. البته من در جریان جزئیات نیستم. بر همین اساس مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ از من دعوت کرد تا در جلسات با صدا و سیما حضور داشته باشم که من هم قبول کردم. به نظرم حق پخش برای همه مجموعه ورزش است نه فقط فوتبال. بنابراین نباید همه‌ آن در فوتبال هزینه شود. به همین دلیل اعتقاد داریم باید منابع حق پخش به ورزش پایه نیز برسد تا به سلامتی افراد جامعه از این طریق کمک شود.

تسنیم: خوش‌حساب‌ترین فدراسیون کدام‌یک است، یعنی فدراسیونی که بتواند مدیریت هزینه داشته باشد، کارش را از نظر مالی خوب پیش ببرد و کمتر دست کمک به سوی وزارت ورزش دراز کند.

تصور می‌کنم والیبال این جایگاه را پیدا کرده که خودش خرجش را تامین کند. به همین دلیل برخی از بانک‌ها هم اکنون بر سر اسپانسری والیبال با هم رقابت دارند و این به نظرم یک فضای مثبت است. البته کشتی نیز جزو بهترین‌ها است اما این فدراسیون هزینه‌های زیادی دارد و اداره‌اش نیز مشکل‌تر است. همچنین می‌توان به هندبال نیز اشاره کرد که می‌توانند در این زمره قرار بگیرند.

ما عمده فدراسیون‌ها را تشویق کردیم که روی پای خودشان بایستند. در واقع برای موفق شدن در هر حوزه‌ای باید روی پای خود ایستاد. من حتی به وزارت ورزش نیز چنین نگاهی دارم. معتقدم دوره اینکه فکر کنیم باید همیشه از دولت کمک بگیریم، گذشته است، حتی اگر یک دولت پولدار داشته باشیم. می‌خواهیم تفکر خودکفایی را هم در وزارت ورزش و به فدراسیون‌ها القا کنیم.

تسنیم: فدراسیونی در زمره بدحساب‌ها و ضعیف‌ترین‌ها قرار دارد؟

خیلی سخت است که بگوییم. طبیعی است برخی از فدراسیون‌ها ضعیف باشند. برای مثال می‌توان به رشته کبدی اشاره کرد که در عین خوب بودن، شرایط برای درآمدزایی آن مهیا نیست. پس نمی‌توان خیلی در این باره حرف زد.

تسنیم: فدراسیون فوتبال جزو کدام دسته است؟

فوتبال جزو متوسط‌ها است و البته می‌تواند جزو بهترین‌ها باشد. فوتبال صنعت است و باید با استفاده از منابعش سایر رشته‌ها را فعال کرد که البته ما در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم. پس نمی‌توانم به فوتبال نمره متوسط به بالا بدهم.

تسنیم: برخی از رشته‌ها از جمله تیراندازی فرصت بسیار کمی برای کسب سهمیه المپیک دارند. در پرداخت پول به این فدراسیون‌ها تفاوتی قائل خواهید شد؟

تیراندازی در عین حال که نمی‌تواند خیلی درآمدزا باشد اما به واسطه افرادی که در هیئت رئیسه‌اش هستند، می‌تواند ارتباطات خوبی داشته باشد. توقع داریم آنها از منابع بیرونی بیشتری کمک بگیرند. با این وجود در یک ماه گذشته هر دو هفته یک‌بار به آنها پول داده‌ایم.

تسنیم: اما سید مهدی هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی در این باره گلایه دارد.

هاشمی می‌گوید فدراسیونش 18 میلیارد تومان خرج دارد و همه را باید وزارت ورزش بدهد اما این در توان ما نیست. نمی‌خواهم انتقادی حرف بزنم اما پرداخت 18 میلیارد به یک فدراسیون در یک سال امکان پذیر نیست. چیزی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم پرداخت 3 میلیارد به این فدراسیون است که تا الان 1.3 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم، یعنی نزدیک به 44 درصد از مبلغ تعهدمان. سعی می‌کنیم هفته آینده پرداختی داشته باشیم و به بالای 50 درصد برسانیم. با توجه به محدودیت زمانی در کسب سهمیه، حتماً تفاوت برای این فدراسیون در پرداخت پول قائل خواهیم شد و قسمتی از پول آنها را زودتر می‌دهیم. در مجموع هیچ فدراسیونی در بحث کسب سهمیه از نگاه من مشکلی ندارد. با این وجود طرف یکی دو ماه آینده اگر فدراسیونی ثابت کند که برای سهمیه پول لازم دارد، کمک ویژه می‌کنیم.

تسنیم: پاداش مدال‌آوران المپیک چه زمانی مشخص خواهد شد؟

باید این موضوع را در بودجه سال 95 ببینیم. امسال می‌توانیم مقدمات این کار را داشته باشیم اما هنوز جلسه‌ای نداشته‌ایم.

تسنیم: با توجه به تغییرات در حوزه تحت نظارت شما، آیا این تغییرات ادامه خواهد داشت؟

ما نمی‌توانیم بنا به مصلحت برخی مسائل را رسانه‌ای کنیم. ما تغییر سه مدیرکل را در برنامه داشتیم که دلایلش نیز روشن است. ضمن اینکه افراد جدید در حوزه کاری خود متخصص هستند.

تسنیم: تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره به کجا کشیده شد؟

نزدیک به 3900 تا 4 هزار پروژه نیمه کاره داریم. بودجه عمرانی وزارت ورزش 300 میلیارد تومان است. این مبلغ در شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی 180 میلیارد تومان است.  اگر این پول تا پایان سال تخصیص پیدا کند، از لحاظ پولی نصف می‌شود. در حوزه جاری نیز بودجه وزارت ورزش 170 میلیارد تومان است که باید با آن همه کارها از جمله کمک به فدراسیون‌ها و هیئت‌ها را عملی کنیم که البته زیاد نیست. این بندها و احکام قانونی این اجازه را به ما بدهد که شاید از طریق واگذاری به خیرین یا شهرداری‌ها بتوانیم کمی بار خود را در این بخش سبک کنیم. خیرین مایل هستند زمین بگیرند و خودشان احداث کنیم. به آنها می‌گوییم زمین و پروژه نیمه کاره وجود دارد، آنها را تمام کنند و در شهرشان با حفظ مالکیت و کاربری ورزش بماند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon