شب شعر حماسه گوهرشاد؛ از دل پُر ناصر فیض تا «باز جرئت کرده‌اند، چادر از سر می‌کشند»

شب شعر حماسه گوهرشاد؛ از دل پُر ناصر فیض تا «باز جرئت کرده‌اند، چادر از سر می‌کشند»

خبرگزاری تسنیم: شب گذشته مراسم «شب شعر حماسه گوهرشاد» با حضور جمعی از شاعران شناخته شده کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب شعر حماسه گوهرشاد امشب 14 مرداد 1394 به‌همت مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با حضور مسئولان و شاعرانی همچون وحید جلیلی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، محمدکاظم کاظمی، علی‌محمد مؤدب، علی داوودی، غلامرضا بکتاش، محمود حبیبی کسبی، مرتضی حیداری آل کثیر میلاد عرفان‌پور، حامد عسکری و جمع دیگری از شاعران جوان در محل سالن آمفی‌تئاتر پارک وحدت مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست میلاد عرفان‌پور، امیر سلیمانی شاعر جوان زنجانی را برای شعرخوانی دعوت کرد و وی غزل خود با مطلع «تحت فرمان تجدد طرح دیگر می‌کشند ــ لاله را از ابتدا خونین و پرپر می‌کشند / نسل آن نامردهای ماجرای کوچه‌اند ــ باز جرئت کرده‌اند  چادر از سر می‌کشند» را قرائت کرد.

حمیدرضا فاضلی دانش‌آموز اصفهانی شعر نیمایی خود را این‌گونه آغاز کرد «سحر بود؛ سپاه سیاه و سپید شب و روز؛ در پشت در » و پس از آن مرتضی امیری اسفندقه، قصیده‌واره «ایران من بلات محل، مگذار در تو اجنبیان سر برآورند» را از یکی از کتاب‌های خود با نام «دارم خجالت می‌کشم» خواند و تحسین حاضران نشست را به‌همراه داشت.

ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری مهمان بعدی این نشست بود. ناصر فیض گفت: من این شعر را وقتی که دلم پر بود گفتم و کمی هم غلط پخش شده بود. او شعر اصلاح شده خود را با مطلع «سهل است که استان بکنی یک‌شبه ده را» قرائت کرد و پس از او حامد عسکری چهارپاره خود را با این مطلع قرائت کرد:

مشام اسب‌ها گیج از هجوم عود و باروت است
صدای شیهه و سمکوبه‌های تلخ می‌آید

هوای چسبناک «تیر» و تشویشی عرق کرده
به ذهن زایر خورشید هشتم مرگ می‌زاید

پس از شعرخوانی غلامرضا بکتاش از شاعران کودک همدان، نماینده دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد گزارش خود را در مورد فعالیت‌های آن دبیرخانه ارائه کرد و سپس محمدحسین نجفی، غزل خود با مطلع «باز هم گریه کردم ــ در عزای عزیزان هی کم گریه کردم» را خواند.

محمدرضا طهماسبی، برگزیده کتاب سال امسال نیز قصیده‌ای را که به‌گفته خودش قصیده‌ای قدیمی بود با مطلع «سلام سرخی آلاله‌های دشت مغان را ــ سلام سینه الوند و دامن سبلان را / سلام خاک پر از مهر سرزمین بزرگان ــ سلام غبطه دارالسلام و رشک جنان را» خواند.

حاضرین و شاعران این شب شعر در زمانی که وی مصراع «هنوز می‌شنوی از منامه بانگ اذان را» در رابطه با مسائل کنونی بحرین و «کند پوست آن پرتغال چشم‌چران را» با موضوع اشغال جزایر ایرانی توسط پرتغالی‌ها و برخی مسائل دیگر را خواند به‌شدت وی را تشویق کردند.

مردانی و میرصفی از شاعران اردوی آفتاب‌گردان‌ها شعرهای خود را قرائت کردند و سپس رضا یزدانی، برگزیده سال گذشته شعر انقلاب در این شب شعر دو نیمایی کوتاه خود را با مطلع «صحن گوهرشاد ناگاه پر شد از ماهی‌های سرخ ــ سرخ‌تر  از ردپای آن همه سرباز» قرائت کرد.

محمد کاظم کاظمی شاعر دیگری بود که غزل خود را در ارتباط با مسائل جاری کشور و جنگ‌های مداوم در کشورها با عنوان «شطرنج» ارائه داد:

این پیاده می‌شود آن سوار می‌شود / صفحه چیده می‌شود گیر و دار می‌شود
این یکی به دست اسپ، آن یکی به دست فیل / لشگر پیادگان تار و مار می‌شوند

مهدی حنیفه از زنجان نیز غزل کوتاه خود را این‌گونه آغاز کرد: «رسیده است بلایای ناگهان به زمین ــ نشسته سایه طوفان بی‌امان به زمین / بناست تا که ببارد مدام به سرشان ــ گلوله پشت گلوله از آسمان به زمین» و پس از او محمدرضا حسینی بازرگانی از رودسر و حمید روشنایی از اراک نیز شعرهای خود را خواندند.

در پایان این شب شعر وحید جلیلی، معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد سخنانی را در رابطه با کشتار مردم مشهد در واقعه گوهرشاد ارائه کرد.

 

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران