راهکارهای صرفه جویی آب در همدان آموزش داده شود


راهکارهای صرفه جویی آب در همدان آموزش داده شود

خبرگزاری تسنیم: مسئول فرهنگی دینی صنعت آب و برق استان همدان خواستار آموزش راهکارهای صرفه جویی آب در همدان شد و گفت: میانگین مصرف برق ایرانیان ۳ برابر مصرف جهانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهرامی‌فر در پیش از خطبه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه همدان اظهار داشت: هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد و هر جامعه‎‌ای مدافع فرهنگ خود هستند.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه جامعه اسلامی به‌ویژه ایرانیان فرهنگ قوی دارند چراکه با آموزه‌های دینی، دستورات الهی و سیره الهی تشکیل شده، افزود: همچنین جایگاه فرهنگ اسلامی جایگاه رفیعی است و احیاکنندگان این فرهنگ دارای قداست والایی هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی فرهنگ‌ها به عنوان عبادت نیز تلقی می‌شود و اجر و پاداش معنوی هم برای انسان رقم خورده، بیان کرد: از جمله آنها فرهنگ قناعت، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین با بیان اینکه انسان‌ها باید مدیریت در مصرف داشته باشند، عنوان کرد: خوب بهره‌گرفتن از امکانات به عنوان یک ارزش برای انسان تلقی می‌شود.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به اینکه دو نوع شکر از جمله شکر زبانی و عملی داریم، گفت: در روز پنج نوبت در برابر خداوند می‌ایستیم و این به خاطر نعماتی است که به ما عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه شکر عملی آن است که هر نعمتی در جای خود استفاده شود، تصریح کرد: همچنین شکر عملی آن است که هر چیزی برای هدفی خلق شده و برای تحقق آن هدف استفاده شود.

بهرامی‌فر با اشاره به اینکه هر نعمتی در مقابل شکر انجام شود ثمره‌ای دارد، اظهار داشت: اگر خداوند متعال در شکر را برای ما باز کرده و از مسئول فرهنگی دینی صنعت آب و برق استان همدان با بیان اینکه عمل، گفتار و رفتار انسان مبین شاکر بودن آن است، افزود: شکر نعمت آن است که انسان از محرمات پرهیز کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نعمت‌های جامعه بشری موضوع آب و برق است، بیان کرد: آب جایگزین ندارد و یک موهبت الهی است چراکه زندگی بدون آب زندگی نیست.

بهرامی‌فر با بیان اینکه زندگی بدون برق معنا ندارد، عنوان کرد: امروزه تمام کارخانه‎ها با برق در چرخش و حرکت است و برای به دست آوردن نیازهای مادی جامعه بشری نیاز به تولید برق بیشتر است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به اینکه مقام‌معظم رهبری امسال را سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند، گفت: دولتمردان برای ایجاد تاسیسات زیربنایی تولید برق و در جریان قراردادن آن زحمات زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف برق ایرانیان سه برابر مصرف جهانی است، تصریح کرد: استانداردهای جهانی نشان می‌دهد در ایران برای ٢ میلیون نفر برق تولید می‌شود اما ٧ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

بهرامی‌فر با اشاره به اینکه مقام‌معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و این شعاری نیست، اظهار داشت: همه در زندگیمان این نقش مهم را بر عهده داریم و باید برای عزت و سرافرازی ملت ایران، با توجه به شرابط کنونی راهکارها را در نظر بگیریم.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه مصرف بی‌رویه برق مساوی است با احداث نیروگاه جدید و قطعا نیاز به تولید برق بیشتر در کشور می‌شود، افزود: با این روندی که داریم احداث نیروگاه سخت و این یعنی وابستگی به کشورهای بیگانه است.

وی با اشاره به اینکه برای چرخش نیاز به انرژی جدید است و این نیاز به سوخت دارد و همچنین آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد، بیان کرد: تا چه حد ما باید به فکر خودمان و نسل‌های اینده باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر با بیان اینکه ایرانیان3 برابر میانگین استاندارد جهانی برق، چهار برابر گاز و دو برابر آب مصرف می‌کنند، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید آب محدود و به اندازه نیاز جامعه بشری است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به راهکارهای مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف برق، تصریح کرد: راهکارهای مصرف برق استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از لوازم برقی دارای برچسب انرژی است.

وی گفت: اگر هر مشترکی یک لامپ صد خاموش کند ٢ میلیون نفر مساوی است با دو هزار مگابایت برق که به اندازه دو نیروگاه شهید مفتح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر با اشاره به وضعیت آب، اظهار داشت: وضعیت آب بالاتر از بحرانی است و استان همدان نیز با این موضوع مواجه است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه مسئولان تلاش می‌کنند قطعی آب نباشد، افزود:  بحث بحران را جدی بگیریم چراکه آب نعمتی است که جایگزین ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران در کمربندی خشک قرار گرفته، بیان کرد: به بیش از 200 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر عنوان کرد: اگر 10 درصد صرفه جویی آب در کشاورزی شود، آب بیش از یک سال شرب همدان را تامین می‌کند.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان تصریح کرد: باید به شهروندان آموزش داده شود که می‌توان با یک لیوان آب وضو گرفت یا مسواک زد و این یکی از راهکارهای صرفه جویی در آب است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon