احیای تالاب بختگان در گرو «ممنوعیت کشت برنج»


احیای تالاب بختگان در گرو «ممنوعیت کشت برنج»

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم ‌استهبان و نی‌ریز شیوع بیماری‌های سرطانی، سالک و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج در پی خشکی بختگان را یک هشدار دانست و گفت: احیای تالاب بختگان و تخصیص حقابه به آن در گرو ممنوعیت کشت برنج در بالادست تالاب است.

محمدسقایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درشیراز، اظهار داشت: امروز در بالا دست بختگان جشن برنج‌کاری گرفته می‌شود اما در پایین دست مردم با بی‌آبی و خشکی دریاچه مواجه هستند که این آثار و پیامدهای منفی به‌دنبال دارد.

نماینده مردم ‌استهبان و نی‌ریز مجلس بیان کرد: باید مدیریت ارشد استان فارس و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی موضوع برنج‌کاری در بالادست تالاب بختگان را ساماندهی کرده و در طرحی ضربتی اجازه کشت برنج و سایر کشت‌های پرمصرف را ندهند.

وی بیان کرد: باید موضوع تامین آب بختگان قبل از ساخت سدها در بالا دست با توجه به نقشه‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته و برای تخصیص حقابه بختگان برنامه‌ریزی اساسی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از وزارت نیرو و محیط زیست درخواست می‌شود به داد بختگان برسند؛ امروز این تالاب علاوه بر تبعات منفی روی کشاورزی، سبب بروز و شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان در منطقه شده است.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس با اشاره به سرازیرشدن فاضلاب‌های شهرستان‌های اطراف بختگان و پتروشیمی مرودشت به دریاچه بختگان گفت: با خشکی دریاچه وجود این فضولات حیات مردم و محیط زیست را به خطر انداخته است.

سقایی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، بختگان به‌خاطر بی‌موالاتی‌ها خشک شده است، بیان کرد: در زمینه احیای تالاب بختگان مکاتبات زیادی شده و ردیف اعتباری برای مطالعات احیای آن در پی بازدید هوایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص یافته اما این ردیف اعتباری دردی دوا نمی‌کند.

وی افزود: مسئولان ارشد استانی باید کشت برنج در بالا دست بختگان و زمین‌هایی که بعد از احداث سد در بالا دست زیر کشت رفته را ساماندهی و به فکر تخصیص حقابه بختگان باشند.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز خاطرنشان کرد: امروز با خشک شدن بختگان اتفاقات ناگواری در حال رخ دادن است و تمام روستاهای اطراف بختگان در دهستان خیر، آباده طشک، نی‌ریز و حتی انجیرستان‌های دیم استهبان تحت تاثیرقرار گرفته است.

سقایی گفت: چاه‌های کشاورزی اطراف دریاچه نیز در حال خشک شدن است و باید تدبیر اساسی برای احیای بختگان اندیشیده شده و در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو و محیط زیست قرار گیرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon