غیاثوند: ۱۶۰ هزار نفر در سنگ‌بری‌های کشور در آستانه بیکاری هستند


غیاثوند: 160 هزار نفر در سنگ‌بری‌های کشور در آستانه بیکاری هستند

خبرگزاری تسنیم: دبیر کانون سنگ ایران گفت: به‌ واسطه عدم رفع مشکلات مالیاتی در رابطه با موضوع ارزش‌افزوده ۵ هزار واحد سنگ‌بری و ۱۶۰ هزار نفر در این واحدها در آستانه تعطیل شدن و بیکاری هستند.

خداداد غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با وضعیت سنگ‌بری‌های کشور، اظهار داشت: بیش از پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیش از هزار واحد معدنی (سنگ ساختمانی) در کشور وجود دارد که نزدیک 160 هزار نفر اشتغال مستقیم دارند.

وی بابیان اینکه در صنعت سنگ کشور بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده است، افزود: بیش از پنج درصد کل حمل‌ونقل کشور مربوط به صنعت سنگ است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران عنوان کرد: صنعت سنگ علی‌رغم اینکه خیلی نفربر است میزان سرمایه‌گذاری آن در مقایسه با سایر صنایع بسیار پایین‌تر است به‌طوری‌که با رقم کمتری می‌توان شغل بیشتری ایجاد کرد.

وی بابیان اینکه الآن در حال حاضر همه واحدهای سنگ‌بری در اعتراض به ارزش‌افزوده تعطیل هستند، بیان کرد: بیش از دو سال است که واحدهای سنگ‌بری مکلف هستند هر چه در سال قانون بودجه می‌آید درصدی را به دولت پرداخت کنند که امسال نیز 9 درصد است.

غیاثوند بابیان اینکه مالیات ارزش‌افزوده مقررشده توسط مصرف‌کننده پرداخت شود، گفت: در این زمینه چون برای دریافت وصول مالیات دولتی سازوکاری وجود ندارد بنابراین صاحبان واحدهای سنگ‌بری مجبورند اصل سود و جرائم را از جیب خود بدهند که این خود به معنای توقف واحدهای فرآوری و تولیدی است.

وی اظهار داشت: واحدهای سنگ‌بری نمی‌توانند از مشتری مالیات‌بگیرند و از طرفی  دولت نیز مبلغ مالیات، سود و جرائم را به‌صورت تصاعدی از واحدهای سنگ‌بری می‌گیرید.

دبیر کانون سنگ ایران گفت: به‌واسطه عدم رفع مشکلات مالیاتی در رابطه با موضوع ارزش‌افزوده و سایر مشکلات تعطیلی پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیکاری 160 هزار نفر کاملاً محتمل است ضمن اینکه تعداد زیادی از استان‌ها اقدام به تعطیلی واحدهای سنگ‌بری خودکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته در این راستا بیش از 20 هزار نفر تعدیل نیرو داشتیم، گفت: اگر این روند این‌طور ادامه یابد صنعت سنگ‌های ساختمانی به‌طور یقین متوقف می‌شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon