نگران شرایط تجاری ایران و ترکیه در پساتحریم هستیم

نگران شرایط تجاری ایران و ترکیه در پساتحریم هستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم توسعه همکاری‌ها و ایجاد تکنولوژی مشترک در شرایط پسا تحریم گفت: ترکیه باید شرایط جدید ایران را در نظر بگیرد تا حجم مراودات ما با این کشور حفظ شده و بالا برود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزرای تسنیم ،معاون وزیر اقتصادی ترکیه به همراه شرکت‌های مهم این کشور امروز برای توسعه همکاری اقتصادی خود در شرایط پسا تحریم به اتاق بازرگانی ایران آمده و با رئیس اتاق ایران دیدار کردند.

در حاشیه این نشست معاون وزیر اقتصاد ترکیه درجمع خبرنگاران گفت: امیدوارم که با اجرای شدن قراداد‌های تجاری دو کشور در زمینه ترانزیت، میزان همکاری‌های مشترک افزایش یابد.

"عدنان یلدریم" افزود: درابتدای امرمشکلاتی در قراداد‌های تجاری دو کشور وجود دارد، که این مشکلات از طریق تبادل نظر مقام‌های رسمی و اتاق ها صورت می‌گیرد، بر طرف خواهد شد.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به 30 میلیارد مبادلات تجاری دو کشور
وی خاطر نشان کرد: روسای جمهور دو کشور هدف گذاری افزایش مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار کرده اند. ما نیز از همه سازکارهای خود برای رسیدن به این هدف استفاده می کنیم.

معاون وزیر اقتصاد ترکیه ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید روابط تجاری دو کشو افزایش یافته و سرمایه گذاری مشترک توسعه یابد.

وی تصریح کرد: زیر ساخت‌های تجارت دو کشور باید  تکمیل و مدرن شده و تجربیات ما و ایران در اختیار هم دیگر قرار گیرد تا در توسعه همکاری‌ها استفاده شود.

یلدریم اظهار داشت: باید شرکت‌های تجاری دو کشو را تشویق کرد که  با یکدیگر همکاری‌های تولید و تجاری داشته باشند تا بتوانند محصولات خود را به کشور ثالث صادر کنند.

رفت وآمد گردشگران ایران و ترکیه باید یکسان شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره گفت: ترکیه در زمینه توسعه گرشگری حداکثر استفاده را کرده است به طوری که سالانه بیش از دو میلیون از گردشگران ایران از این کشور بازدید می‌کنند، اما میزان ورود گردشگران ترکیه در ایران سالانه 500 هزار نفراست.

محس جلال پور افزود: در جلسه امروز بر این موضوع تاکید شد که باید میزان ورود گردشگران ترک به ایران افزایش یابد. ایران دارای آثار تاریخی منابع طبیعی و مذهبی مناسبی است که می توان شرایط خوبی برای حضور ترک زبانان داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در مراودات سیاسی باید به این مطلب تاکید شود که میزان رفت و آمد‌ها به یک اندازه یا نزدیک هم باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: این امر به معاون وزیر اقتصاد ترکیه به عنوان یک خواسته انتقال داده شد که البته ما نیز باید تلاش خود را افزایش دهیم.

جلال پوردرباره صادرات گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه گفت: ترکیه از مصرف کننده گان گاز ما است و گاز ایران به طور مداروم به این کشور صادر می‌شود. این کشور همچنین شرایط مطلوبی برای صادرات گاز ما به اروپا دارد. برای قطر نیزمی‌توان شرایط صادارت گازبه اروپا از طریق ایران و ترکیه فراهم کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم با ترکیه  و قطر در این زمینه به توافق برسیم سود آوری مناسبی برای ایران و ترکیه فراهم می‌شود اما در این راه موانع سیاسی و مخالفت‌های نیز وجود دارد که امیدواریم در شرایط جدید با توافقی که بین ایران و ترکیه صورت می گیرد این موارد به صورت جدی پیگیری شود.

جلال‌پور با ابرازنگرانی از روابط اقتصادی ایران و ترکیه در شرایط پسا تحریم به تسنیم گفت: تجارت ایران و ترکیه تا به امروز به دلیل محدودیت تحریم بوده، اما درپسا تحریم شرایط ایران متفاوت و دروازه‌های سایر کشور‌ها به روی ایران باز است.

وی با اشاره به اینکه شرایط جدید ایران در پسا‌تحریم به مقام ترکیه اعلام شد، اظهار کرد: ایجاد شرکت‌های مشترک و بهره‌گیری از تکنولوژی یکدیگر و رفت آمد هیئت‌های تخصصی از جمله مواردی بوده که به حفظ  وضعیت امروز و رسیدن به 30 میلیارد دلار مورد توافق کمک می‌کند اما امروز این رقم بسیار کمتر از میزان یاد شده است.

جلال پور تاکید کرد: ترکیه باید شرایط جدید ایران را در نظر بگیرد زیرا این کشور دیگر تنها کشور مورد نظر ما برای مبادلات تجاری و واردت محصول نیست و در تمامی کشورها به روز ما باز است.   

وی در پایان گفت: ترکیه باید در این زمینه دقت لازم را داشت باشد و تکنولوژی و ظرفیت‌های متقابل را ایجاد کنند تا حجم مراودات ما با این کشورحفظ شده و بالا برود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه