دست برتر ایران در منطقه؛ ابتکار بیطرفانه برای حل پیچیده‌ترین بحران

دست برتر ایران در منطقه؛ ابتکار بیطرفانه برای حل پیچیده‌ترین بحران

خبرگزاری تسنیم: جمهوری اسلامی ایران که همواره بر حل مشکلات و بحران‌های منطقه با مشارکت کشورهای منطقه و به‌دور از دخالت‌های بیگانگان تأکید کرده است، طرح چهارماده‌ای را برای حل بحران سوریه پیشنهاد داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه بیستم مرداد، از طرح چهار ماده‌ای کشورمان برای کمک به حل بحران سوریه خبر داد که به‌گفته وی در چارچوب اصولی که ذکر شد تهیه و در حال روزآمد شدن است که پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران مؤثر مطرح خواهد شد.

سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه از همان ابتدا بر سه اصل منطقی استوار بوده است که شامل: احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود، مخالفت با مداخله بیگانگان که بابت سیاست‌های مستقل دولت سوریه و حمایت از مقاومت درصدد تسویه حساب با این کشور هستند و مخالفت با استفاده از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی است.

طرح چهارماده‌ای ایران برای کمک به حل بحران سوریه هم در چارچوب اصولی که ذکر شد تهیه و در حال روزآمد شدن است که پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران مؤثر ارائه خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر این باور بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید بر اساس راه حل سیاسی و دیپلماتیک مبتنی بر گفتگو و توافق حل شود.

طرح چهارماده‌ای ایران در حالی در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بازتاب داشته است که دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز دور دوم سفر منطقه‌ای خود را با دیدار از بیروت آغاز کرد که دستور کار آن، مسائل مختلف دوجانبه، تحولات منطقه‌ای، بحران تروریسم و افراط گرایی، بررسی طرح ایران برای کمک به حل بحران سوریه و همچنین ابعاد و آثار نتایج مذاکرات هسته‌ای اعلام شده است.

بیروت اولین ایستگاه مهم سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف در بدو ورود به لبنان در فرودگاه پایتخت این کشور بر ضرورت همکاری همه کشورهای منطقه و مقابله منسجم با چالش‌های مشترک که همان رژیم صهیونیستی و افراط گرایی است، تأکید کرد.

دکتر ظریف با بیان "ما دستانمان را به‌سوی کشورهای خاورمیانه دراز می‌کنیم" تصریح کرده است کشورهای منطقه نیازمند فرصت‌های مشترک هستند و حال که این فرصت تاریخی در منطقه که همان شکست بازی بسیار خطرناک رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته‌ای است به دست آمده باید از طریق همکاری با هم با چالش‌های مشترک منطقه که همان رژیم صهیونیستی و افراطی‌گری است، مقابله کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به تمام کشورهای منطقه گفت: از همه کشورهای مسلمان خاورمیانه دعوت می‌کنم که به ندای گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت دهند.

دمشق، دومین ایستگاه مهم سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد، پایتختی که بخش اعظم تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای و بین المللی حول محور آن قرار دارد و پرچمدار این تحرکات دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز پیچیده‌ترین بحران منطقه‌ای، بدون هر گونه تردیدی، جمهوری اسلامی ایران است که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک تهران را برای تسریع بخشیدن به روند حل مسالمت آمیز بحران سوریه آغاز کرده است.

چندی پیش حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تعامل با همسایگان و منطقه است و پس از پشت سر گذاشتن مشکل موقت هسته‌ای به اولویت‌های اصلی خصوصاً توجه به کشورهای همسایه و منطقه باید بیش از پیش توجه شود و دولت ایران در همین راستا از گذشته طرحها و اقداماتی را در منطقه دنبال کرده است و این طرح‌ها و اقدامات اختصاراً شامل تعمیق روابط همه‌جانبه بین ایران و کشورهای منطقه از سطح مسائل زیست‌محیطی تا عالی‌ترین سطوح سیاسی و امنیتی می‌شود و هم اکنون یک فرصت مناسب پیش روی همه کشورهای منطقه برای برون‌رفت از بحران‌های منطقه فراهم شده است.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از تغییر استراتژیک در نگاه بازیگران منطقه‌ای در قبال سوریه سخن گفته بود.
"خوشبختانه یک تغییر استراتژیک در نگاه بازیگران منطقه‌ای در قبال سوریه رخ داده است، اگر در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می‌دانستند اکنون بخش عمده‌ای از بازیگران توسل و تمرکز بر راه حل سیاسی را مناسب‌ترین روش برای حل بحران سوریه می‌دانند".

ایران کنار روسیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای کمک به حل بحران سوریه افزایش داده است.

معاون ظریف با اشاره به مذاکرات سازنده و مفید با دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه و سفر بوگدانف نماینده رئیس جمهور روسیه و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به تهران از دیدگاه مشترک تهران و مسکو درباره روسیه سخن گفته است.

طرح ایران درباره سوریه، جدی‌ترین طرح در دستور کار سازمان ملل

به‌گفته امیرعبداللهیان، طرح سیاسی چهارماده‌ای جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای ظریف مطرح شده در زمان حاضر یکی از کاراترین و جدی‌ترین طرح‌هایی است که در دستورکار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد، چون طرحی است مبتنی بر واقعیت‌های موجود، این طرح توسط جمهوری اسلامی ایران به‌روز رسانی شده است.

مقامات کشورمان در جریان سفر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و بوگدانف فرستاده پوتین به تهران، به بررسی و رایزنی بیشتر درباره جزئیات این طرح پرداختند.

البته روسیه هم از طرح خود درباره بحران سوریه خبر داده است که به‌گفته معاون ظریف، طرح سیاسی مسکو در واقع نقاط مشترکی است که بین طرح ایران و روسیه قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر مواضع اصولی خود و ادامه حمایت قاطعانه از متحدانش در منطقه به‌ویژه سوریه تصریح کرده است که مسیر راهکار دموکراتیک بحران‌های منطقه مانند بحران سوریه را با جدیت در یک برنامه سیاسی در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای دنبال خواهد کرد و البته به آینده حل سیاسی بحران سوریه خوش‌بین است.

روزنامه البعث سوریه در تحلیلی با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در حل مسالمت آمیز بحران سوریه نوشته است ابتکار و طرحی که جمهوری اسلامی ایران از طریق هماهنگی و رایزنی با دولت سوریه ارائه کرده است، راه فراری برای تمام کسانی است که در صحنه نبرد شکست خورده تا آبرویشان حفظ شود، این طرح تروریسم را از ملت‌های جهان که مصایب زیادی را بر ملت‌های منطقه تحمیل کرده است، دور می‌کند.

این روزنامه در تأیید تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است دولت سوریه سال‌ها پیش با درک خطرات حمایت از تروریسم و سرمایه گذاری برخی در این زمینه امروز از هر تلاش دلسوزانه و صادقانه‌ای برای مبارزه با آن استقبال می‌کند و این نکته را ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در جریان سفر اخیر خود به تهران مورد تأکید قرار داد که در صورت تحقق آن، جهان اولین گام را در راه مهار پدیده تروریسم و ترسیم آغاز پایان اندیشه تاریک و شومی بر خواهد داشت که ریشه‌کنی آن به یک وظیفه الزامی برای همه تبدیل شده است.

روزنامه الوطن عمان در این باره با بیان اینکه، پایان یافتن بحران سوریه مستلزم خشکانده شدن منابع تروریسم و مقابله جدی با حامیان آن است، به تمجید از تحرکات دیپلماتیکی که برای حل بحران سوریه در منطقه به راه افتاده است و در رأس آن تحرکات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده است.

این روزنامه سفر اخیر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به ایران و عمان و دیگر تحرکات را تلاش‌هایی در راستای حل بحران سوریه توصیف کرده است.

تلاش‌های صادقانه و مستمر جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای به‌ویژه بحران سوریه در حالی است که حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری به‌ویژه عربستان با ریختن اشک تمساح برای مردم سوریه همچنان به حمایت‌های خود از عاملان کشتار و ویرانگری در سوریه ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان