جمعیت روستایی و عشایری کشور ۲۸.۶ درصد است


جمعیت روستایی و عشایری کشور 28.6 درصد است

خبرگزاری تسنیم: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: نرخ جمعیت روستایی و عشایری کشور ۲۸.۶ درصد است اما این نرخ در استان مرکزی ۲۶ درصد می‎رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سیدابوالفضل رضوی صبح امروز در جلسه تبیین امور مرتبط با توسعه روستایی و طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاهای استان مرکزی با اشاره به عامل توسعه اظهار داشت: یادگیری، تولید، نوآوری، اثرگذاری، همکاری شهروندان و انتخاب طیفی از روش‌ها و تبدیل آن به یک شخصیت، عامل توسعه است.

وی افزود: در کشور کره صدها شرکت کوچک و بزرگ تلاش کرده و همراهی دارند تا یک هواپیمای بویینگ بسازند و تا روحیه همکاری در مردم ایجاد نشود از توسعه حرف‌زدن خیال پردازی است، همیشه انتخاب آسان‎ترین راه ما را به مقصود نمی‌رساند و انسان توسعه یافته آسانی پس از سختی را طلب می‏‌کند اما چون ما آسانی پس از آسانی را می‎جوییم امکان ندارد به توسعه برسیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم روستاها در انتخابات و مباحث سیاسی 100 درصد تاثیر گذارند و این اثرگذاری به سبب باور مردم است وگرنه ما به جزء تهیه صندوق انتخابات کاری نکردیم، ما برای مشارکت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی چه کرده‎ایم؟ آنوقت مدعی هستیم و می‎گوییم مردم روستاها با فرهنگ مشارکت بیگانه‌اند، این توهین به مردم روستاها است.

رضوی با اشاره به دنبال کردن ایده‌ها گفت: امیدواریم در این جلسات بتوانیم مسائل و ایده‎هایی را که در توسعه نقش بسزایی دارد دنبال کنیم، مسائل مطرح شده توسط دهیاران و بخشداران و فرمانداران از سوی معاونت عمرانی و تعاون روستایی استان مرکزی دسته بندی شده و در راستای رفع شبهات آنها قدم‎هایی برداشته شود.

وی افزود: از نشستن و گفتن بیزاریم و باید با عمل مردم را ترغیب کنیم، از مهمترین دلایلی که سبب تغییر قدرت پولی غرب به سمت آسیا شد وجود شخصیت همکاری در آسیا بود، کره در حال حاضر 22 سال از ایران جلوتر است، زمانی که خودروی پیکان در ایران تولید شد کره‌ای‌ها خواستار همکاری ایران برای توسعه صنعت خودروسازی خود بوده اما با حس شخصیت همکاری و هماهنگی از ایران جلو افتادند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: از تکرار حرف‎ها پرهیز کرده و به گفتار روی کاغذ بسنده نکنیم، همگی باید وارد میدان عمل شویم، کره مصمم است تا سال 2020 میلای سرعت اینترنت خود را تا حدی افزایش دهد که دانلود یک ساعته را در کمتر از یک ثانیه انجام دهد و این یعنی زمان برای آنها ارزش دارد.

رضوی با اشاره به ارزش زمان گفت: در دوران مدرسه می‏‌نوشتیم وقت طلا است اما امروز شاهدیم که برای خرید ارزان‎تر طلا، ساعت‌ها وقت گذاشته و باید گفت که طلا ارزشمندتر از وقت شده است، زمانی که مشارکت در روستاها بود، طرح‎های مشارکتی نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا مطرح نبود.

روستاها با فرهنگ مشارکتی بیگانه نیستند

وی افزود: اگر با جامعه روستایی فاصله داریم و آشنا نیستیم از دانشگاه‎ها کمک بگیریم، حضرت امام راحل بسیج مردم و مشارکت را دنبال می‎کردند و شاهدیم که مشارکت مردم سبب پیروزی جنگ ما در دنیا شد و نقش سپاه و ارتش فرماندهی و مدیریت مردم بود، اگر حضور مردم در قامت بسیج نبود پیروزی در جنگ ناممکن بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اتصال مشارکت به اقتصاد، اقتصاد پویایی که ریاضتی نیست، اقتصاد رفاه و عدالت که باید از طریق مردم فعال شود،همان‎گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند قوای کشور باید بی درنگ و با زمانبندی مشخص زمینه حضور مردم را در توسعه اقتصادی فراهم سازند.

رضوی با اشاره به نقش مشارکت مردم در کاهش فساد گفت: باید مردم را در فعالیت‎های اقتصادی وارد کنیم و زمانی که این امر محقق شود فساد کاهش می‎یابد، رشد اقتصادی افزایش و بیکاری کم می‌‏شود و ثروت ملی تولید می‎گردد، حاشیه نشینی و به تبع آن مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از این پدیده و حتی مشکلات زیست محیطی نیز کاهش می‏‌یابد.

وی افزود: نرخ جمعیت روستایی و عشایری کشور 28.6 درصد بوده که این نرخ در استان مرکزی 26 درصد است، 830 روستا در استان مرکزی شناسایی شده که بر طبق فرمایشات معظم له، روستاها باید به کانون تولید و ارزش آفرینی تبدیل شوند، در ایران 20 هزار هکتار به کشت گل محمدی اختصاص داشته که تنها به گلاب آن بسنده می‎شود در حالی‎که در دیگر کشورها اسانس این گل را تهیه و با قیمت هر کیلو 55 میلیون دلار به فروش می‏‌رسانند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: دانشگاه‏‌های استان مرکزی با مراکز کارآفرینی همکاری داشته و ارزش آفرینی کنند، استان مرکزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده که تنها 600 میلیون دلار سود عاید ایران می‌کند و در اروپا از اسانس این محصول در بحث دارویی به ویژه درمان آلزایمر سود برده و 8 میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد کسب می‎کنند.

رضوی با اشاره به دیگر اقدامات توسعه‌ای روستایی در دنیا گفت: متوسط زایمان گوسفند در ایران 1.3 درصد و در دنیا 3.2 درصد بوده که این رقم را با کوتاه‌کردن دوران بارداری و چندقلوزایی محقق کرده‎اند، دانشگاه‎ها باید وارد میدان شوند، متولی حفظ صنایع دستی باید صنایع دستی را به مردم آموزش دهد.

لزوم دست‌یابی به توسعه مشارکت مردم و توجه به بسته‌بندی صنایع است

وی افزود: صنایع دستی ما باید به بهترین شیوه بسته‌بندی و شناسنامه‎دار شوند، روستای هزاوه در استان مرکزی یک سرمایه ملی دارد، زادگاه امیرکبیر این روستاست و باید امکانات خوابگاهی برای گردشگران این روستا فراهم شود، مشارکت عامل توسعه است، نرخ رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه 8 درصد در نظرگرفته شده که دستیابی به این نرخ با مشارکت مردم روستاها و عشایر میسر می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: دستگاه‎های اجرایی استان از جمله جهادکشاورزی، فنی و حرفه‎ای، صنعت و معدن، گردشگری و صنایع دستی باید در راستای آئین نامه دولت ماده 194 فعال شوند.

رضوی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای حضور مردم و مشارکت آنان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی گفت: حضرت امام‌خمینی(ره) فرمودند "مردم به ویژه مستضعفان را فعالیت‌های اقتصادی وارد کنید، برای بالا بردن مشارکت مردم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی افزود: طرحی از سوی رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور به منظور توسعه روستاها ارائه شده که بر اساس این طرح هر روستایی نه تنها افراد مقیم روستا می‌توانند در طرح‌های مشارکتی حضور پیدا کرده و سهامدار واحد تولیدی فعال در روستا باشند که به این منظور بیش از 50 نفر بایستی مشارکت داشته باشند و تسهیلات با سود 3 درصد بدون وثیقه به متقاضیان ارائه می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: زمان بازپرداخت این تسهیلات پس از 8 سال بوده که به منظور توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در نظر گرفته شده و باید بخشداران پیگیر این تسهیلات برای طرح‌های مشارکتی باشند.

رضوی با اشاره به نقش و جایگاه شورای اسلامی روستاها در توسعه روستاها گفت: شورای اسلامی روستاها دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و جایگاه آنان کمتر از جایگاه شورای اسلامی شهرها نیست پس تکریم آنان مورد توجه باشد، بنیاد مسکن در بحث توسعه روستایی می‌تواند مانند راه‌وشهرسازی در شهرها عمل کند.

وی افزود: متاسفانه افراد تمایلی برای عضویت در شورای اسلامی روستاها ندارند چراکه تنها مزیت آن این است که خانه عضو این شوراها به مکانی برای پذیرایی مدیران و مسئولان تبدیل می‌شود که ترغیب مردم برای عضویت در این شوراها نیازمند توجه است تا بتوانند مشکلات روستائیان را مرتفع سازند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: 9 میلیارد و 800 میلیون ریال برای یک پروژه با ایجاد 50 نفر اشتغال ممکن نیست و از این پول‌ها به چنین طرح‌هایی پراخت نمی‌شود چراکه طرح‌هایی که با مشارکت 50 خانوار به بالا اجرایی شود از سوی توسعه روستایی حمایت می‌شود و برای این طرح‌ها نیز نیازی به تائید از مرکز نیست در استان اداره تعاون روستایی می‌تواند اعتبارات لازم را اختصاص دهد و معاونت روستایی تنها ناظر بر طرح‌هاست.

رضوی با اشاره به توجه به ظرفیت‌های مختلف روستاهای کشور در طرح توسعه روستایی گفت: نسخه واحدی برای استان‌ها پیچیده نشده چرا که در سفرهای استانی در جلساتی که با دهیاران، بخشداران، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی داشتیم شنونده نظرات بوده و در صورت نیاز نقطه نظرات آنان را چکش کاری کرده و به آنان توصیه کردیم تا به نحو احسن اجرایی شود.

هیچ دانش‌آموزی در روستاها نباید از تحصیل بازبماند

وی افزود: دولت برای اینکه فرزندان روستائیان از تحصیل بازنماند مسئولان مربوطه را موظف ساخته تا مشکلات موجود در این بخش را برطرف یا به تهران انعکاس دهند چرا که پیش از شروع مهرماه بایستی اقدام به انتقال دانش‌آموزان روستا به مدارس همجوار یا تامین معلم برای مدرسه روستایی کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد:حضرت امام‌خمینی(ره) هیچ خدمتی را بالاتر از توانمندسازی مستضعفان نمی‌دانستند، توان افزایی روستاها و عشایر وظیفه ما است 70 درصد جامعه روستایی ما تحت پوشش نهاد حمایتی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) قرار دارند که این خود شاخص محرومیت است.

رضوی با اشاره به لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای توسعه پایدار روستاها گفت: به بحث صنایع تبدیلی در روستاها توجه ویژه‌ای شود و به این منظور طبق ماده 194 آئین‌نامه دولت زمین بایستی به طور رایگان از سوی نهاد اجرایی در اختیار روستائیان قرار گیرد و در بحث آموزش دستگاه‌های اجرایی از جمله جهادکشاورزی، صنعت و معدن، فنی‌و حرفه‌ای و گردشگری تلاش خود را به کار گیرند.

وی افزود: کیفیت و بسته‌بندی در مورد صنایع دستی کشور باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم در بازارهای رقابتی حضور پیدا کنیم، در خدمت به روستائیان معتقدیم که آسان‌ترین راه را بایستی برگزید، هم‌افزایی دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و موازی کاری یعنی صرف هزینه که بر مردم تحمیل می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرفیت شناسایی روستاهای ما به دو بخش ظرفیت منابع انسانی و ظرفیت فیزیکی و مالی باید تقسیم شود به منظور اجرای طرح‌های مشارکتی در روستاها نخبگان و معتمدان روستاها شناسایی و در جلساتی با آنان برگزار شود تا بتوانند بستر حضور و مشارکت مردم در روستاها را فراهم سازند.

روستاها می‌توانند نقش میسری در جذب گردشگر و توسعه داشته باشند

رضوی با اشاره به نقش روستاها در جذب گردشگر گفت: با تخریب بافت و سیمای روستائی به دنبال جذب گردشگر نباشیم، بافت‌های روستائی خود در جذب گردشگر بسیار مثمرثمر بوده  و باید روستاها را واحد تولیدی، سکونتی، فرهنگی و میراثی بدانیم، همچنین به فارغ‌التحصیلان روستائی انگیزه بدهیم تا در روستاها بمانند و شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

وی افزود: روز همایش ملی روستاها از 11 تا 17 مهرماه در تهران برگزار می‌شود و فرمانداران و بخشداران حاضر شده و به مدت 2 روز از سخنان رئیس جمهور و دیگر مسئولان بهره‌مند می‌شوند و روزهای دیگر این همایش به برپایی نمایشگاه‌ها اختصاص می‌یابد که در آن غرفه‌هایی به استان‌ها واگذار می‌شود تا به معرفی ظرفیت‌های بالقوه استان خود بپردازند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای سیاستگذاری هر چه بهتر درخواست داریم تا بخشداران، فرمانداران و سایر مدیران اجرایی نقطه نظری دارند به معاونت عمرانی استاندار ارائه دهند و نظرات جمع‌آوری و به مرکز منتقل شود تا بتوانیم گره از مشکلات روستائیان بازکنیم.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon