بندرعباس در صدر شهرهای بحرانی آب قرار دارد


بندرعباس در صدر شهرهای بحرانی آب قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به قرار گرفتن ۵۴۰ شهر کشور در وضعیت بحران آب، بندرعباس را در راس این آمار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حمیدرضا تشیعی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: سرانه آب تجدیدپذیر کشور به‌ازای هر نفر درسال، 1300 متر مکعب و متوسط مصرف آب خانگی نیز با این سهم سرانه، حدود 160 لیتر در شبانه روز است.

وی در ادامه بیان داشت: 85 درصد جمعیت دنیا در مناطق خشک زندگی می‌کنند که بیش از 840 نفر به دلیل بیماری‌های ناشی از آب در دنیا تلف می‌شوند.

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: طبق اعلام فائو تا سال 2025 دوسوم جمعیت جهان در مناطقی با تنش شدید آب روبرو می شوند.

بحران آب تا سال 2015 در رتبه دوم بحران‌های جهان قرار دارد

تشیعی با بیان اینکه ‌هم‌اکنون کم‌آبی یک هشدار جدی در دنیا است و زنگ‌های خطر چند سالی است که به صدا درآمده است، گفت: آخرین گزارش‌های سازمان فائو نشان می‌دهد تا سال 2025 حدود 1.9 میلیارد نفر در شرایط کمبود مطلق آب قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بحران آب در صدر فهرست خطرهای جهانی برای اقتصاد قرارداده است، گفت: طبق گزارش این مجمع تا سال 2015 بحران آب در رتبه دوم قرار دارد و بیماری های عفونی، سلاح های کشتارهای جمعی و تغییرات آب و هوایی در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند.

معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: هم‌اکنون در دنیا 32 میلیارد مترمکعب آب از شبکه‌های توزیع و 16 میلیارد به صورت ظاهری از بین می‌رود که این میزان آب 14 میلیارد دلار ارزش دارد، در صورت جلوگیری از این میزان آب می‌توان برای 100 میلیون نفر آب تامین کرد.

تشیعی با بیان اینکه جنگ آب چند سال است که شروع شده، به مشکلات آب در کشورهای ترکیه و افغانستان و هم مرز بودن این کشورها با ایران اشاره کرد و گفت: این امر می تواند شهرهای مرزی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه 84 درصد از مساحت جغرافیایی ایران در بخش‌های خشک و نیمه خشک بیابانی قرار گرفته است، افزود: سرانه آب تجدیدپذیر کشور به ازای هر نفر درسال 1300 متر مکعب رسیده است.

وی اظهار داشت: با این سهم سرانه متوسط مصرف آب خانگی ما حدود 160رلیتر در شبانه روز است این درحالی است که با 6 هزار 486 مترمکعب سرانه آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر در سال در کشور اتریش، سرانه مصرف آب خانگی آنها 150 لیتر در شبانه روز است.

تشیعی با اشاره به اهمیت مدیریت آب گفت: در ایرلند سرانه سهم آب تجدیدپذیر 10 هزار و 658 مترمکعب است و سرانه مصرف آب خانگی آنها 142 لیتر در شبانه روز است.

معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راهکار برون رفت از مشکلات موجود را مدیریت تقاضا دانست و گفت: مدیران ما باید برنامه تامین آب ترسیم کنند که در اولویت این امر مدیریت تقاضا قرار دارد.

وی با بیان اینکه حدود 50 مترمکعب برثانیه در کشور کمبود آب داریم، گفت: با کمک رسانه‌ها و انجام برنامه‌های آموزشی و تبلیغی، با 25 درصد صرفه جویی از سوی مردم می توان این تغییر رفتار مصرف مردم را شاهد بود و از مصرف بی رویه آب در کشور جلوگیری کرد.

بندرعباس در بدترین وضعیت بحرانی قرار دارد

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این رابطه با اشاره به اینکه 90 درصد حجم سد استقلال میناب خالی است، عنوان کرد: در چنین شرایطی بیش از 90 درصد فضای سبز بندرعباس از آب شرب تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان هرمزگان باید با این موضوع برخورد جدی کنند، افزود: درحالی که استفاده از آب شرب و تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز در کالیفرنیا جرم است، ما امروز در بندرعباس با حدود 400 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که از این مقدار بیش از 250 لیتر به فضای سبز اختصاص دارد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon