کمک مالی خانواده‌ها به مدارس ضرورت است

کمک مالی خانواده‌ها به مدارس ضرورت است

خبرگزاری تسنیم:سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس دولتی یک ضرورت است اما الزام نیست و خانواده‌ها شکایات خود از مدارس را می‌توانند از سه طریق ثبت‌ کنند.

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسعود ثقفی با حضور در شبکه سه سیما با اشاره به اینکه دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم، اظهار داشت: مدارس دولتی به 5 نوع دولتی عادی، هیئت امنایی، شاهد، نمونه دولتی و سمپاد تقسیم می‌شوند.

وی افزود: مدارس دولتی عادی براساس محدوده زندگی افراد اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و هیچ شرط دیگری برای ثبت‌نام ندارند. مدارس شاهد ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و  مدارس سمپاد ویژه دانش‌آموزان تیزهوش هستند. مدارس هیئت امنایی نیزهمانند مدارس عادی بوده و صرفاً نحوه اداره آن تفاوت‌ دارد. به عنوان مثال در اداره مدارس هیئت امنایی از مشارکت نهادهای اجتاعی مانند شهرداری‌ها استفاده می‌شود.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی شهریه ندارند اما مدارس نمونه دولتی، سمپاد و شاهد به دلیل فوق برنامه‌هایی که با برنامه مصوب رسمی مدرسه در هم تنیده است، شهریه دارند.

ثقفی در پاسخ به این پرسش که برخی از مدارس دولتی تحت عنوان «خارج از محدوده بودن» از خانواده‌ها ثبت نام نمی‌کنند، عنوان کرد: در تمام مناطق شهر تهران مدارس دولتی وجود دارند به‌گونه‌ای که 80 درصد مدارس شهر تهران دولتی عادی است اما اعمال محدوده‌بندی مدارس به دلیل توزیع مناسب دانش‌آموزان و استفاده از فضای موجود مدارس است و این مرزبندی‌ها را به هرگونه که درنظر بگیریم موجب نارضایتی عده‌ای از افراد می‌شود که در مرز قرار دارند.

وی گفت: در تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ستادهای ثبت‌نام فعال هستند که  وظیفه آنها حل مشکلات خانواده‌ها در زمینه ثبت‌نام به ویژه در خصوص مرزبندی‌ها است.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌ها توسط مدارس افزود: از آغاز تأسیس نظام مدرسه‌ای در کشور بحث مشارکت مردم در تعلیم و تربیت فرزندانشان مطرح بود و خانواده به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت شناخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود مشکلات اقتصادی، همواره در سبد هزینه خانوار بخشی برای تعلیم و تربیت فرزندان در نظرگرفته شده است.

ثقفی ادامه داد: در مدارس دولتی بحث مشارکت مردمی را داریم، کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس دولتی یک ضرورت است اما الزام نیست برهمین اساس هرخانواده‌ای که به تعلیم و تربیت فرزندش اهمیت می‌دهد در بحث مشارکت مالی به مدرسه کمک می‌کند. مدیران مدارس باید این موضوع را برای خانواده‌ها تبیین و برای آنها ترسیم کنند که کمک‌های مردمی خانواده‌ها به مدارس در چه بخش‌هایی هزینه شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون 93تا95 درصد هزینه مدارس را دولت پرداخت می‌کند و 5تا7 درصد هزینه مدارس باقی می‌ماند که مربوط به بهبود شرایط مدرسه است و مشارکت‌های مردمی خانواده‌ها این بخش را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مشروط‌کردن ارائه کارنامه دانش‌آموز به دریافت کمک‌های مردمی توسط مدیران مدارس تخلف محسوب می‌شود و از سه طریق می‌توان این تخلفات را گزارش داد. شماره تماس 88964006، آدرس اینترنتی آموزش و پرورش شهر تهران به نشانی www.tehranedu.ir  و حضور در واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش وپرورش سه روش ثبت شکایات از مدارس است که ظرف مدت 72 ساعت به آن پاسخ داده می‌شود.

ثقفی در پاسخ به این پرسش که برخی خانواده‌ها از ثبت شکایت از مدارس واهمه دارند چرا که نگرانند نام آنها مشخص شده و بعدها مدیر مدرسه فرزندشان را اذیت کند، عنوان کرد: نام خانواده‌ها مشخص نمی‌شود اما اگر متوجه شویم مدیر مدرسه‌ای به این دلیل اقدام به اذیت و آزار دانش آموز کرده است برخورد جدی و شدیدتری با وی خواهیم داشت.

وی در خصوص وضعیت بازگشایی مدراس در روزهای پنج شنبه از سال تحصیلی جدید ادامه داد: خبری جعلی از بنده در یکی از بخش‌های خبری در این زمینه پخش شد که در این خبر به صحبت‌های سال گذشته استناد شده بود. بنده سال گذشته درخصوص بازگشایی مدارس در روزهای پنج شنبه گفته بودم: «زمانی که مدارس آغاز به کار کنند، انجمن اولیا و مربیان در خصوص وضعیت بازگشایی مدرسه در روزهای پنج شنبه تصمیم گیری می‌کند و اگر خانواده‌ها تمایل داشته باشند برای روزهای پنج شنبه فوق برنامه توسط مدارس طراحی می‌شود». امسال هنوز در این خصوص تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon