"اقتصاد مقاومتی" باید مبنای اقتصاد پساتحریم باشد

"اقتصاد مقاومتی" باید مبنای اقتصاد پساتحریم باشد

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فضای رقابتی با هر نوع انحصار طبیعی، حقیقی و حقوقی مخالفت عملی داشته باشد.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، ابوذر(ایرج) ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص شرایط اقتصادی پسا توافق اظهار داشت: مانباید از نظر رویکرد، تغییر جهت اقتصادی داشته باشیم و به تعبیر دیگر اقتصاد مقاومتی همچنان باید مبنا باشد؛ معنای این حرفم این است که ما هچنان نگاهمان باید به تولید داخل، سرمایه انسانی، استفاده از منابع و نیز مسائلی که در حوزه معیشت مردم است باشد.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر باید توجه داشته باشیم که میزان درآمد کشور تا سال‌ها به نقطه اصلی بر نمی‌گردد، گفت: در شرایط موجود ما برای بدست آوردن مجدد  بازهایی که از دست داده‌ایم به زمان نیاز داریم از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم کاهش هزینه‌های افزایش یافته در کوتاه مدت ممکن نیست.

ندیمی در همین راستا متذکر شد: ما باید چند محور را مد نظر داشته باشیم؛ اولاً تعاملات غیر نفتی همچنان افزایش پیدا کند و صادرات نفت تا آنجایی که ممکن است از حالت خام تبدیل به محصول نفتی شود.

وی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از فروش محصولات نفتی همچنان که در سیاست های کلی در صندوق توسعه ملی تاکید شده، باید وقف سرمایه‌گذاری و تولید اقتصادی شود، ادامه داد:  باید تولیدمان را در دو محور قرار بدهیم یک محور افزایش صادرات و محور دوم جایگزینی واردات و طبیعتاً حفظ فضای اقتصادی و رقابتی است تا هم کیفیت افزایش پیدا کند و هم قیمت تنظیم شود و در مورد واردات هم باید واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را بر واردات کالاهای مصرفی ترجیح دهیم.

ندیمی ادامه داد: طبیعی است که اولویت با حفظ و راه‌اندازی مشاغل و افزایش آن است و طبیعتاً در این راستا نیازمند آن هستیم که رویکرد مان را بر اساس فارغ التحصیلان بیکار ونیز صیانت از اشتغال موجود تعریف کنیم بنابراین در دوران پسا تحریم به این دلیل ما مجبور نیستیم که دچار شتابزدگی شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی در دوران پسا تحریم نیازمند اصلاحات است چرا که با شرایط زیر 50 درصد هیچ سرمایه گذار خارجی را نمی‌شود مجاب کرد که مالکیت و مدیریت را به ما بسپارد بنابراین ما نیازمند آن هستیم که در راستای چنین رویکردی تغییرات اساسی داشته باشیم و خودمان در رابطه با اقتصاد آینده با اولویت تولید و اشتغال و صادرات و اتکای به کشاورزی و صنعت داخلی و تعامل بین دانشگاه و بازار کار و اصلاح نظامات ارزی کالا و ادامه فعالیت در حول شاخص‌های کلان اقتصادی مثل کاهش تورم و کنترل نقدینگی و جهت دهی نقدینگی به سمت عناوین مطلوب تولید اشتغال حرکت کنیم.

وی ضمن ضروری دانستن شناخت پتانسیل‌های اساسی در حوزه کشاورزی، صنعت‌،آموزش، خدمات، فناوری، تجارت و گردشگری در شرایط پسا تحریم بیان داشت: در مورد کشاورزی باید اصلاح و "به‌گرایی" و "به نژادی" و کاهش هزینه‌های تولید و" اقتصادی شدن تولید"، هدف ما باشد.

ندیمی افزود: در مورد مسائلی مثل تعرفه‌ها، حقوق ورودی و سود دولتی رویکرد حفظ تولید و اشتغال باید دورنی باشد و در مورد استفاده از نقدینگی سرگردان مزیت‌هایی را برای تولید در جهت حمایت‌ها باید تعریف کنیم و در جهت فضای رقابتی هم باید با هر نوع انحصار طبیعی و حقیقی و حقوقی مخالفت عملی داشته باشیم و در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 20 تا 24 میلیارد دلاری باید عزم اساسی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد افزایش و حفظ ظرفیت کنونی کارخانجات نیز بیان داشت: اولویت ما در این حوزه باید حفظ کارخانجات فعلی باشدو در واقع به جای ایجاد پروژه‌های جدید، پروژه‌های کنونی را افزایش ظرفیت داده و استفاده بهینه آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با بیان این که در شاخص بندی بودجه عمومی رویکردها باید معطوف به اجرا و اتمام پروژه‌ها باشد، افزود: در رابطه با درآمدهای نفتی و مالیاتی و هزینه‌های جاری هم باید با سختگیری بیشتری رو به رو شویم و ساختار دولتی را  از نظر کارفرمایی به شکل حمایت‌، هدایت و نظارت  تغییر رویکرد بدهیم و در مجموع تلاش کنیم که نا امنی ذهنی، فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، قاچاق و دیگر عوامل مزاحم را از سر راه تولید و اشتغال برداریم.

ندیمی در خصوص ورود هیأت‌های اقتصادی در شرایط پسا تحریم به کشور ضمن حمایت از اصل ورود این هیأت ها به کشور، متذکر شد: رویکرد ما در این زمینه باید بر اساس این باور باشد که واردات وقتی مفید است که بتواند بر اشتغال، تولید و صادرات اثر داشته باشد بنابراین هر وارداتی که نتواند به تولید کمک کند، نتواند بیشتر و کیفی‌تر شود ، نتواند اشتغال را افزایش دهد و صادرات را  جانشین  واردات نکند طبیعی است که به واسطه مصرف کالاها تبدیل می‌شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: ما در مورد انتخاب بازار تبادلاتی خود در شرایط پسا تحریم هم باید دقت کنیم که انتخاب در فضای رقابتی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انتخاب ما باید نسبت به بازاری باشد که هم کیفیتش بهتر باشد، هم قیمتش بهتر باشد و هم از خدمات پس از فروش و دوام و پایداری بیشتری برخوردار باشد، گفت: بنابراین در موضوع بازار،  باید تکنولوژی را ارجح بر کالای واسطه‎ای دانسته و باید ارزمان را مدیریت کنیم یا به تعبیر دیگر ارز را حراج واردات نکنیم چرا که ارز باید پایداری را تعریف کند.

ندیمی در پایان بیان داشت: رویکرد ما در حوزه واردات باید واردات هدف‎دار و آیندساز باشد.

منبع:نسیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon