ماجرای ۵ بازیکن هپاتیتی که فقط یکی از آنها مجوز بازی نگرفت

ماجرای 5 بازیکن هپاتیتی که فقط یکی از آنها مجوز بازی نگرفت

خبرگزاری تسنیم: شمار بازیکنان لیگ برتری مبتلا به هپاتیت ۵ نفر بود که برای یکی از آنها در لیگ برتر مجوز بازی صادر نشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، ابتدا مهدی تاج بود که از ماجرای حضور دو بازیکن هپاتیتی در لیگ برتر فوتبال ایران پرده برداشت. رئیس سازمان لیگ به صراحت اعلام کرد دو بازیکن که مبتلا به بیماری هپاتیت هستند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد بسته‌اند و برای ادامه فعالیت آنها در فوتبال ایران نیاز به بررسی‌های لازم است.

کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و مرکز پزشکی سازمان لیگ نیز برای بررسی بیشتر این ماجرا استعلام‌هایی از فیفا گرفتند. در ادامه این ماجرا مرکز پزشکی سازمان لیگ تصمیم گرفت در راستای مواجهه با بیماری‌های خاص در بین برخی بازیکنان کمیته‌ای را برای بررسی به این موارد تشکیل دهد و در نهایت کمیسیون پزشکی موارد خاص تشکیل شد. کمیسیونی متشکل از دکتر ماشاالله عقیلی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات طب کار که ریاست این کمیسیون را به عهده گرفت، پروفسور ورژاک، رئیس کمیته پزشکی فیفا، پروفسور ایفرایم کرایمر، عضو کمیته پزشکی فیفا، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران، دو متخصص پزشکی ورزشی و یک متخصص عفونی.

بررسی وضعیت بازیکنان مبتلا به هپاتیت به این کمیسیون سپرده شد. نکته جالب در این خصوص مبتلا بودن پنج بازیکن به بیماری هپاتیت بود؛ پنج بازیکنی که بین آنها بازیکنان ایرانی هم وجود داشت. در غربال‌گری ابتدایی نشانه‌هایی از بیماری هپاتیت در بین این پنج بازیکن دیده شد اما در آزمایش‌های بعدی، پیشرفت بیماری در بدن یکی از آنها به چشم آمد. به این ترتیب چهار بازیکن مشکلی برای همراهی تیم‌شان نداشتند و فقط یکی از این بازیکنان مجوز بازی نگرفت.

دکتر زهره هراتیان، عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و رئیس مرکز پزشکی سازمان لیگ در این خصوص به تسنیم گفت: متأسفانه پیشرفت بیماری در بدن یکی از بازیکنان دیده شد و آزمایش‌ها نشان داد که شرایط وخیمی دارد، به همین دلیل برای سلامتی و طول درمان به این بازیکن اجازه بازی ندادیم و کارت بازی‌اش هم صادر نشد.

مسئله دیگری که در خصوص وجود بیماری هپاتیت در بین بازیکنان فوتبال وجود دارد، بازی کردن یا نکردن آنهاست. اینکه بازیکن در چه شرایطی نمی‌تواند به فوتبال خود ادامه دهد و نوع انتقال این بیماری چیست. دکتر عقیلی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات طب کار و رئیس کمیسیون پزشکی موارد خاص سازمان لیگ در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: زمانی که تست اولیه را از بازیکنان گرفتیم، غربال‌گری مثبت بود و نشان داد ویروس هپاتیت در این بازیکنان وجود دارد اما سایر آزمایش‌ها نرمال بود. به این صورت کمیسیون پزشکی موارد خاص به جز یک بازیکن که بیماری در بدنش رشد پیدا کرده بود، مخالفتی برای فعالیت سایر بازیکنان نداشت و فقط برخی مکاتبات صورت گرفت.

عقیلی‌نژاد ادامه داد: راه‌های انتقال بیماری از طریق خون است که می‌تواند از راه سوزن‌های آلوده در خالکوبی‌ها یا اصلاح صورت و بدن که با تیغ آلوده صورت می‌گیرد، به افراد دیگر منتقل شود. هپاتیت یک بیماری مسری نیست که مثلاً از راه وسال مشترکی مانند بشقاب، لیوان و ... به فرد دیگری منتقل شود و به همین دلیل مراقبت از مبتلا شدن به این بیماری ساده است.

رئیس کمیسیون پزشکی موارد خاص سازمان لیگ درباره اینکه بازیکنان مبتلا به این بیماری در چه صورتی نمی‌توانند به فوتبال خود ادامه دهند، اظهار داشت: از نظر پزشکی مخالفتی با بازی کردن این بازیکنان وجود ندارد و حتی فیفا هم مخالفتی نشان نداده است. شاید اسم این بیماری باعث می‌شود باشگاه‌ها علاقه‌ای به استفاده از بازیکنان نداشته باشند اما از نظر پزشکی منعی برای بازی کردن آنها نیست. اکنون نیز این بازیکنان در لیگ فعال هستند و فقط از آنها خواسته‌ایم برای ارزیابی مجدد و معاینات جدید هر سه ماه یک بار به کمیسیون مراجعه کرده و وضعیت آنها را بررسی کنیم.

وی تأکید کرد: بهترین راه این است که باشگاه‌ها در بحث آموزشی خود را قوی‌تر کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. هدف کمیسیون پزشکی موارد خاص بحث آموزش در اندازه‌ای است که بازیکنان راه‌های انتقال این بیماری را بدانند تا مشکلی به وجود نیاید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon