مرگ خاموش در جنوب دریاچه ارومیه + تصاویر

مرگ خاموش در جنوب دریاچه ارومیه + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: دریاچه ارومیه روزهای سختی را پشت سر گذاشته و به رغم تلاش های فراوان هنوز جانی دوباره نگرفته است و تراژدی مرگ خاموش این نگین فیروزه‌ای اکنون بیش از هرنقطه‌ای در قسمت جنوبی آن خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، دومین دریاچه شور جهان در ارومیه یکی از بزرگترین پارک ملی های جهان است که خشک شدن آن در چندسال اخیر تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای مردم، مسئولین و به‌ویژه اصحاب رسانه آذربایجان‌غربی شده است.

مطالعات صورت گرفته خبر از آن می‌دهد که از  دهه 70 میلادی به این سو بیش از 90درصد از آب دریاچه ارومیه از دست رفته است.

از عواملی که سبب خشکی یگانه نگین فیروزه‌ای آذربایجان شد محافظت نکردن از منابع آبی و مدیریت ناصحیح دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استانهای آذربایجان غربی و شرقی است که هریک به نوبه خود می‌توانستند تا جایی که امکان دارد از هدررفت آب و مصرف نابجای آن در کشاورزی سنتی این منطقه جلوگیری کنند.

در پی مشکل خشکی دریاچه ارومیه مشکل کم‌آبی نیز به منطقه شمال غرب کشور روی آورده و باید تصور غلط مردم که خود را در منطقه‌ای پرآب می‌پندارند تصحیح کرد و نسبت به مصرف بهینه آب اقدامات اساسی و قدم‌های بزرگی برداشت تا حداقل روستاهایی که از نبود آب رنج می‌برند بتوانند طعم آب را تاحدودی به راحتی مزه مزه کنند.

با رفت و آمدهای صورت گرفته در بخش جنوبی دریاچه که اکنون بیشتر به کویر شبیه است تا دریاچه، شاهد گردوغبار معلق در هوا که حامل نمک بوده و سوزش چشم که در معرض این غبار نمک‌آلود به شدت احساس می شود.

بحران خشکی دریاچه ارومیه سبب تمرکز حدود 50 درصدی برنامه های ستاد احیاء به سمت شهرستان میاندوآب و بخش جنوبی دریاچه شده است.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مردم این استان توهم پرآبی داشته و بیش از میانگین مدنظر از آب استفاده می‌کنند گفت: این دیدگاه تاجایی ادامه داشته که اکنون به 300 روستای آذربایجان‌غربی از طریق دبه آبرسانی می‌شود.

هادی بهادری با اشاره به کم‌کاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی بیان کرد: این دستگاه‌ها در طول 10 سال گذشته به وظایف خود در موضوع مدیریت آب عمل نکرده و حال شاهد حفر 40 هزار چاه غیرمجاز هستیم.

وی گفت: از ابتدای سال 94 پروژه‌های احیاء دریاچه به طور کاملا جدی و عملی آغاز شده و امیدواریم در چهار ساله آینده شاهد تغییر سطح تراز دریاچه ارومیه شویم، همچنین ستاد احیای دریاچه نگران خشکی یگانه نگین فیروزه‌ای آذربایجان در شهریور ماه امسال بود اما با پیش‌بینی‌های صورت گرفته از خشکی صد در صدی دریاچه جلوگیری می‌شود.

سعید شکاری نیز به عنوان مسئول هماهنگی پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت: طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تا 10 سال ادامه یافته و از سال آینده تا 7 سال، کار احیاء آغاز می‌شود تا در افق 1402  شاهد حل کامل بحران دریاچه ارومیه و احیای آن باشیم.

باوجود تلاش‌های بی دریغ ستاد احیاء دریاچه ارومیه برای دوباره بازگرداندن دریاچه و قول‌های متعدد در رابطه با احیاء کامل آن در افق 1402، هنوز هم دست‌های مردمان خسته‌دل اما امیدوار به سوی خدا دراز شده و خواستار شکستن بغض آسمان هستند چراکه قسمت اعظمی از راه چاره به دست باران حل می‌شود.

گزارش از فرخنده امیری

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon