سفیران نروژ، اتریش و تایلند در ایران به زنجان سفر می‌کنند


سفیران نروژ، اتریش و تایلند در ایران به زنجان سفر می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: به منظور توسعه تبادلات تجاری و بازرگانی، سفیران نروژ، اتریش و تایلند در ایران تا یک ماه آینده به زنجان سفر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، غلامحسین جمیلی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای امسال فعالیت دوره هشتم اتاق بازرگانی استان آغاز شده است، اظهار داشت: فعالیت این دوره با روی کار آمدن دولت یازدهم و برطرف و متلاشی شدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران مقارن شده است.

برنامه 4 ساله اتاق بازرگانی استان زنجان تدوین شد

وی با اشاره به رویکردهای دولت یازدهم و نگاه ویژه مسئولان کشور به جایگاه بخش خصوصی تصریح کرد: اتاق بازرگانی استان زنجان از ابتدای دوره و با تشکیل جلسات متعدد با هیئت‌ نمایندگان برنامه مدون 4 ساله ترسیم کرده که به تصویب هیئت نمایندگان این اتاق نیز رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان ابراز کرد: علاوه بر این برنامه‌های سالانه اتاق بازرگانی استان زنجان هم پیش‌بینی شده که مختص بازه زمانی کوتاه مدت است.

وی با تاکید بر گسترش تبادلات تجاری بین‌المللی عنوان کرد: این مورد از جمله برنامه‌های اتاق بازرگانی استان زنجان است.

جمیلی خاطر نشان کرد: محدودیت‌های موجود در روابط برون مرزی و تجارت بین‌المللی را شناسایی کرده‌ایم، و بر اساس شواهد به دست آمده متوجه شدیم که در سال‌های اخیر به جایگاه واقعی خود که می توانستیم برسیم نرسیده‌ایم.

وی افزود: با توجه به تعداد صادرکنندگان، فعالان اقتصادی و تنوع محصولات صادراتی می بینیم که در حال حاضر تجارت خارجی ما با  کشورهای محدودی انجام می‌گیرد.

مهیا شدن مقدمات مشارکت فعالان اقتصادی در بازارهای بین‌المللی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: مقدمات حضور و مشارکت جامعه مخاطب به منظور شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی در فضاهای تجارت بین‌المللی مهیا می‌شود.

وی با اشاره به نقش موثر سفرای ساکن در ایران در وضعیت تجارت و بازرگانی کشور خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا تمامی ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری زنجان به هنگام حضور سفیران در استان بیان شود.

جمیلی با بیان اینکه اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری با برنامه‌ریزی جامع تری عمل می‌کنیم، به حضور سفیر چک در استان زنجان اشاره کرد و گفت: سالانه نمایشگاه ماشین‌آلات صنعتی و معدنی در شهر «برنو» جمهوری چک برگزار می‌شود که در حاشیه این نمایشگاه اجلاس توسعه همکاری‌ها با خاورمیانه برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: به پیشنهاد سفیر جمهوری چک با توجه به اینکه ایران نیز در خاورمیانه واقع شده و دارای نقش زیادی در این منطقه است، یک روز از این فرصت به استان زنجان اختصاص داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به حضور سفرای 3 کشور نروژ، اتریش و تایلند در استان زنجان خاطرنشان کرد: این سفران تا یک ماه آینده از زنجان بازدید می کنند که در حضور هر یک از این سفرا حداقل یک واحد صنعتی مرتبط با علاقمندی ایشان پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: در تلاشیم از رهگذر حضور هیئت های تجاری در کشور که قدری با هیجان در حال دنبال شدن است، نهایت بهره را برده و سهم استان زنجان را در این موضوع دریافت کنیم.

حضور هیئت‌های تجاری ترکیه، انگلیس و قزاقستان در زنجان

جمیلی با بیان اینکه هیئتی از نمایندگان کشور قزاقستان تا یک تا 2 ماه آینده به زنجان سفر می‌کند، ابراز کرد: برنامه ریزی لازم برای حضور یک روزه هیئت تجاری انگلیسی در  زنجان پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: به منظور سرمایه گذاری مشترک بین زنجان و ترکیه هیئت ترکیه ‌ای را به زنجان دعوت کرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با تاکید بر افزایش مراودات تجاری با هند ابراز کرد:  آذر ماه امسال هیئت تجاری زنجان به چین سغفر می کنند.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی استان زنجان بر محور آموزش و تروبج تاکید داشته و  در طی دوره قبل به رکوردهایی این زمینه دست یافته‌ایم که در مقایسه با سایر اتاق‌های کشور به جایگاه مطلوبی رسیده است.

جمیلی تصریح کرد: تا اواخر این ماه وضعیت و چگونگی ارائه آموزش‌ها و نحوه کارایی این آموزش‌ها پایش می شو‌ند.

وی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: با وجود اینکه این قانون از سوی دولت قبلی مورد بی‌مهری قرار گرفت اما دولت یازدهم از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای اجرای این مهم استفاده کرده که تشکیل شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی نمونه بارز آن بوده که شایسته ستایش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی استان زنجان امیدوار است که تمام فعالیت های انجام شده در حوزه دیپلماسی در مسیر اقتصادی قرار گیرد.

وی افزود: مشتاقانه و با جدیت تمام برای اعتلا و توسعه اقتصاد کشور و استان تلاش می‌کنیم.

جمیلی با اشاره به اعتماد مسئولان دولتی به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: هر مقام ملی دولتی به هنگام سفر به زنجان در اتاق بازرگانی حضور یافته و با بخش خصوصی جلسه‌ای را ترتیب می دهد که این مهم دستاورد خوبی برای ما محسوب می‌شود که نشان دهنده این است که اتقا بازرگانی استان در کنار انجام مسئولیت های محوله، اعتماد مسئولان بلند پایه ملی را نیز کسب کرده است.

وی ابراز کرد: اتاق بازرگانی استان در کنار سایر مسئولیت ها در زمینه کمیته حمایت غذایی، دبیرخانه ماده 76 و قانون بهبود کسب و کار اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه به واسط تحریم‌ها در وضعیت مصرف‌گرایی قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: باید در کنار متوازن کردن مصرف و تولید، نیم نگاهی هم به بازارهای صادراتی به ویژه در حوزه پوشاک و صنایع غذایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در الگوی مصرف خود باید بازنگری کنیم، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که به عنوان یک کشور همسایه از بازار افغانستان سودی نبره‌ایم و از فرصت‌های تجاری موجود در عراق هم نهایت بهره را نبرده‌ایم.

جمیلی با تاکید بر لزوم توجه به بحث رقابت پذیری و ایجاد شرایط رقابتی بین بنگاه‌ها تصریح کرد: امیدواریم با توجه به این موارد اقتصاد استان زنجان را رونق بخشیم.

وی با بیان اینکه 15 تا 20 درصد از اقتصاد کشور به بخش خصوصی و غیردولتی اختصاص یافته است، اظهار داشت: معتقدیم که این مقدار به سمت دیگری رفته و سهم بخش خصوصی و غیردولتی کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه اندک سرمایه بخش خصوصی در اصل 44 در واگذاری‌ها گرفته شد، خاطرنشان کرد: معتقدم مدیریت و اجرای امور باید به بخش خصوصی محول شود چرا که نتیجه بخش‌تر است.

وی تصریح کرد: به منظور توسعه تجارت در حوزه تجارت داخلی باید تمامی افراد در تشکلی به نام اتاق بازرگانی استان زنجان عضو شوند.

جمیلی عنوان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها 70 درصد مشکلات تامین نقدینگی به خودی خود حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه واحدهای مشخص که دارای دفاتر قانونی هستند مورد شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و اما سایر واحدهای متخلف از سوی این سازماتن شناسایی نمی شوند، اظهار داشت: واقعیت این است که سهم واحدهای شناسایی نشده نیز توسط واحدهای قانونی مشخص، پرداخت می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به سهم ناچیز زنجان از بازار عراق گفت: همجواری استان زنجان با استان های مرزی از جمله ویژگی‌های این استان است که باید به این مزیت توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: بخشی از مصالح ساختمانی نظیر آجر، سیمان و بلوک ساختمانی و مواد لبنی نظیر دوغ و پنیر از زنجان به عراق صادر می‌شود.
جمیلی افزود: مواد عذایی و انواع شوینده‌های تولید شده در سایر استان‌ها از زنجان به عراق صادر می‌شود.

وی ابراز کرد: استان زنجان با کربلا و نجف مشترکات فرهنگی نزدیکی دارد و اخیرا اتاق بازرگانی زنجان با همکاری اتاق بازرگانی قزوین در تلاش است تا نمایندگان فعال در بخش تولیدات محصولات غذایی خود را به کربلا اعزام کنند.

آغاز به کار شعبه بانوان تاجر در زنجان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تشکیل شورای زیتون را پیگیری می‌کنیم، گفت: شعبه بانوان تاجر و کارآفرین تا 3 تا 4 ماه آینده در زنجان آغاز به کار می‌کند.

وی ضمن استقبال از حضور سرمایه ‌گذاران خارجی در استان زنجان گفت: از فرصت حضور سرمایه گذاران اگر در راستای کاهش هزینه و تولید محصولات باکیفیت باشد، استفاده می‌کنیم.

جمیلی با تاکید بر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا در بخش صنعت و کشاورزی گفت: از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ما حق انتخاب داریم، افزود: کشورهایی را که در تکمیل زنجیره تولید به ما کمک می ‌کنند در اولویت همکاری اتاق بازرگانی استان زنجان قرار می گیرند.

صمد یوسفی‌اصل، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان زنجان در این نشست با اشاره به رتبه مطلوب استان در تولید سیم و کابل در سطح کشور خاطرنشان کرد: به لحاظ حجم تولید و برند، سیم و کابل تولید شده در استان زنجان در سطح قابل قبولی قرار دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ وابستگی برای تولید مواد اولیه سیم و کابل وجود ندارد، ابراز کرد: اما بازار سیم و کابل از نظر قیمت از قیمت جهانی تبعیت می کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان زنجان افزود: امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌‌ها، روابط تجاری و بازرگانی ایران و به تبع آن استان با تجار کشورهای خارجی بهبود یابد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon