اجرای طرح ساماندهی «سومین قبرستان تاریخی جهان» در قالب برنامه‌ای ۵ ساله ‌


اجرای طرح ساماندهی «سومین قبرستان تاریخی جهان» در قالب برنامه‌ای 5 ساله ‌

خبرگزاری تسنیم: مرمت و بهسازی قبرستان دارالسلام شیراز به‌عنوان «سومین قبرستان تاریخی جهان» پس از قبرستان بقیع و وادی‌السلام در طرحی پنج ساله اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، قبرستان دارالسلم شیراز که معروف به دارالسلام است به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان به‌شمار می‌رود. این قبرستان با قرار گرفتن در میانه بلوار سیبویه اکنون در وسط شهر واقع شده و محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علماء، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است.

براساس آمار موجود نخستین قبری که در دارالسلم شیراز که به دارالسلام معروف است، به سال 24 هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد و این قبرستان جزو سه قبرستان‌ قدیمی جهان محسوب می‌شود. حتی برخی بر این معتقدند که سابقه این مکان به قبل از اسلام بر می‌گردد.

به گفته محققان این مکان مقدس محل دفن علماء و عرفای بزرگ از جمله می‌توان به دختر امام حسن مجتبی(ع)، امام جماعت‌های شهر شیراز و اولین سربازانی که در عملیات‌های هوانیروز جان باخته‌اند، اشاره کرد. مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های در گور خفتگان بر این سنگ‌ها حک شده‌است.

بسیاری از مقبره‌های این قبرستان در دهه اخیر شکسته، تخریب و به سرقت برده شدند و این تخریب همچنان ادامه داشت تا اینکه از سال گذشته با اهتمام جدی شورای شهر و شهرداری شیراز احیای دارالسلام آغاز و با ایجاد نگهبانی در آن از سرقت‌ها جلوگیری و به‌نوعی از ورود معتادان به این مکان مقدس جلوگیری شد.

محمدفرخ‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت دارالسلم شیراز اظهار داشت: پس از توافق‌های صورت گرفته بین میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری، مدیریت پروژه مرمت و بهسازی قبرستان دارالسلم شیراز به شهرداری واگذار و 6.8 هکتار از آن تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه سازمان آرامستان‌های شهرداری کارفرمای این طرح است گفت: مرمت و بهسازی دارالسلم شیراز که به دارالسلام معروف است از ابتدای سال گذشته آغاز و در حال حاضر دیوارگذاری آن پایان یافته و در مرحله تثبیت قبور است.

مدیر پروژه سامان‌دهی دارالسلام شیراز خاطرنشان کرد: نقشه اجرایی فاز یک و دوم این طرح به پایان رسیده و مذاکره لازم برای گرفتن مابقی 6.8 هکتار تا 23 هکتار در حال انجام است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه با مشخص شدن پیمانکار به‌زودی موضوع تثبیت قبور آغاز می‌شود افزود: براساس کارشناسی‌‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح در مدت پنج سال اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار شیراز تصریح کرد: امسال 20 میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافته و تسطیح و تثبیت 11 هزار متر از قبور در دارلسلم شیراز پایان می‌یابد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی است بیان کرد: در این مکان ساخت مجتمع فرهنگی نیز پیش‌بینی شده تا از آن به‌عنوان مرکز پژوهش‌ها و فعالیت راهنمایان گردشگری استفاده شود.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح ساماندهی دارالسلم شیراز طولانی شده و به نوعی این طرح متوقف است که در این زمینه باید طرح ساماندهی هرچه زودتر آغاز شود.

انجام طرح در طول پنج سال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرهنگی و مذهبی زمان بسیار طولانی است و باید با همراهی و همدلی دستگاه‌های متولی این مهم در کمترین زمان ممکن اتفاق افتد تا دارالسلام شیراز که میراث تاریخی ارزشمند از قدیم است دوباره احیا شده و بتواند محلی برای گردشگری مذهبی و فرهنگی باشد.

گزارش از علی شاهسون

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon