پاسخ‌های صریح "الزعبی" به ۹ سؤال اصحاب رسانه درباره سوریه

پاسخ‌های صریح "الزعبی" به 9 سؤال اصحاب رسانه درباره سوریه

خبرگزاری تسنیم: وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه‌ای و تحلیلگران ارشد مسائل بین‌الملل در خبرگزاری تسنیم به ۹ سؤال شرکت کنندگان در این نشست صریح و شفاف پاسخ داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه‌ای و تحلیلگران ارشد مسائل بین الملل با حضور هیئت بلندپایه رسانه‌ای سوریه به‌ریاست عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی این کشور به‌میزبانی خبرگزاری تسنیم در روز دوشنبه در فضایی صمیمانه و در عین حال صریح و شفاف برگزار شد و حاضران هرگونه ابهامی که درباره اوضاع سوریه داشتند، مطرح کرده و وزیر اطلاع رسانی سوریه هم کاملاً صریح و شفاف تمام سؤالات مطرح شده را با روی باز پاسخ داد و البته در لابلای طرح سؤالات، فضای جلسه با شوخی وزیر اطلاع رسانی با یکی از سؤال کنندگان حال و هوای جالبی پیدا کرد. (گزارش تصویری 1و 2)

شوخی جالب وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با مسئولان رسانه‌های کشور

من تمام چیزی را که باید می‌گفتم، گفتم. آیا واقعا سؤالی باقی مانده است؟ من خیلی از پرسش‌ها را جواب دادم، مگر آنکه از من سؤال کنید که میوه نخورم. (خنده وزیر و حاضران)

                                     ***بخش اول این نشست را اینجا کلید کنید. (حاشیه‌های این نشست را اینجا بخوانید)***

مجری مراسم: الحمدلله رب العالمین و الصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله و سلم. از حوصله‌ای که به خرج دادید، تشکر می‌کنم.

خدمت وزیر محترم اطلاع رسانی سوریه و هیئت همراه خیر مقدم عرض می‌کنیم. دوستان را معرفی می‌کنم تا اگر تمایل داشتند آقای دکتر عمران الزعبی اسامی آنها را یادداشت کنند.

از اینکه کشور ایران میزبان شماست، بسیار خرسندیم و از اینکه خبرگزاری تسنیم میزبان این نشست هم‌اندیشی است، سپاسگزاریم.

اجازه دهید برنامه را این‌گونه اداره کنیم که مشخصاً در دو بخش در خدمت شما خواهیم بود، بخش اول سؤالات یا تحلیل‌هایی است که مدیران محترم رسانه و فرهیختگان عرصه سیاسی خواهند داشت و بخش دیگر برنامه ما، تجلیل و پاسداشت 60 ماه مقاومت دولت سوریه به‌نمایندگی از اصحاب رسانه، مدیران مسئول و مشخصاً جبهه رسانه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دوستان ایرانی، هیئتی که ما در خدمتشان هستیم، ترکیبی است از آقای عمران الزعبی وزیر محترم اطلاع رسانی، دکتر علی عبدالله الاحمد مشاور سیاسی وزیر، آقای احمد ضوا مدیر خبرگزاری سوریه (سانا) و محمد رامز الترجمان مدیرکل رادیو و تلویزیون سوریه.

اسامی مسئولان رسانه‌ای و شخصیت‌های ایرانی در این نشست :آقای مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، آقای محمد علی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار، آقای عبادی مدیرعامل خبرگزاری شبستان، دکتر هادی محمدی کارشناس مسائل استراتژیک، آقای عباسی از خبرگزاری شفقنا، آقای شیخ‌پور از پایگاه اطلاع رسانی مشرق، محمد مظهری از خبرگزاری مهر، آقای دهقانی از خبرگزاری مهر، آقای دکتر گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، آقای بیات از شبکه خبر، آقای رهبر از خبرگزاری ایرنا (جمهوری اسلامی)، خانم کارگر از خبرگزاری صدا و سیما و آقای هادی‌فر از پایگاه اطلاع رسانی کردپرس.
خدمت همکاران ایرانی هستیم، طرح سؤال می‌کنند، در خدمت آقای هادی محمدی هستیم که سؤالشان را مطرح بفرمایند.

اولین سؤال:

"هادی محمدی" کارشناس مسائل استراتژیک: من به‌سهم خودم به آقای عمران الزعبی و هیئت همراه خوش‌آمد می‌گویم. برای اینکه همه از این نشست بهره‌مند شوند، من فقط به‌طور فشرده مطالب خود را مطرح می‌کنم. من تصور می‌کنم که بحران سوریه به نقطه عطف ویژه رسیده است.این نقطه مختص دولت سوریه نیست، همان اصطلاح عربی مشهور، شرایط عض الاصابع [انگشت به دندان گزیدن] است، الآن فکر می‌کنم بازیگرانی که حامی تروریسم بودند به تنگنای راهبردی رسیده‌اند که این امر حاصل مقاومت مردم و رهبری و حکومت سوریه است. با توجه به اینکه آقای الزعبی اهل درعا هستند، می‌خواهم سؤال غیر درعایی (اشاره به شهر درعا زادگاه وزیر اطلاع رسانی سوریه) بپرسم، (خنده حضار ــ وزیر اطلاع رسانی سوریه: شما می‌توانید حتی درباره حلب هم سؤال کنید) نقطه عطف سیاسی در سوریه امروز بخشی از فرازهای سیاسی‌اش در رایزنی‌های مختلف است، من از آقای وزیر می‌خواهم درباره محتوای این رایزنی‌ها کمی بیشتر از آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، توضیح دهند، به‌ویژه رایزنی‌هایی که مسکو انجام می‌دهد، دیدارهای خاصی که میان مقامات سوری و روسی و... انجام می‌شود، دیدارها و کانال‌های خاص، خبری که دیروز (یکشنبه) درباره جنگنده‌های میگ31 سوریه منتشر شد، نشان دهنده یک تحول در توانمندی‌های تسلیحاتی سوریه هم مقابل ترکیه و هم مقابل معارضه داخل است یا خروج پاتریوت آمریکایی یا آلمانی از ترکیه است، سؤال اساسی من این است که چرا در ادلب و لاذقیه، قصورهای نظامی از سوی ارتش سوریه دیده می‌شود، آیا این دلیل خاصی دارد؟ با اینکه منطقه کوهستانی است و توانمندی‌های ارتش سوریه، در سطح خوبی است، چرا در این مناطق شاهد سستی هستیم. نکته دیگری را هم مطرح کنم، آن‌قدر اوضاع این مناطق (ادلب و لاذقیه) به حال خود رها شده است که یکی از دوستان حزب‌الله که می‌خواسته است آن مناطق را شناسایی کند به‌راحتی از آن مناطق عبور کرده است، به لاذقیه و تا حمص هم رفته است و هیچ ایست بازرسی و یا پایگاه ارتش متعرض نشده است، منطقه ادلب و لاذقیه تا ساحل، تشکر می‌کنم.

دومین سؤال:

از خبرگزاری کردپرس خدمت آقای وزیر خیر مقدم عرض می‌کنم، کردها در ابتدای حوادث سوریه، همراهی خاصی با دولت سوریه از سوی آنها شاهد بودیم، ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند، جمعیت حدود دومیلیونی در سوریه که می‌تواند پشتیبان خوبی برای سوریه باشند، اخیراً شاهد بودیم که در معادلات سیاسی منطقه‌ای نقش‌های قابل ملاحظه‌ای ایفا کردند، با توجه به شرایطی که اکنون در آن هستیم و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در برابر داعش و تکفیری‌ها هستند به‌ویژه آنکه اوج آن را در کوبانی (عین العرب) مشاهده کردیم، اخیراً مشاهده شده که چندان تمایلی به نزدیک شدن به آنها (کردها) وجود ندارد؟

سومین سؤال:

دکتر وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار: تشکر می‌کنم، به‌خصوص از مقدمه‌ای که بیان کردید، مقدمه بسیار خوب و حقیقی و واقعی بود، به‌خصوص بخشی که اذعان داشتید و مربوط به اعتراضات مدنی در ابتدای بحران سوریه بود، آنچه ما در رسانه‌های بخش خصوصی و غیردولتی جمهوری اسلامی ایران تا کنون عمل کردیم، از منظر جمهوری اسلامی ایران عمل کردیم، آن منظر هم، نمایندگی سوریه به‌عنوان نمایندگی جبهه مقاومت بود، بنابراین، معرکه سوریه را معرکه انتقام‌گیری از مقاومت می‌دانیم، هم اکنون دیپلماسی نقش پررنگی پیدا کرده، بیم و امیدهایی را برانگیخته است، یکی از آنها همین نکته‌ای است که دوستمان درباره نقش روسیه و بازی‌ای که روس‌ها دارند، مطرح کردند، دومین بیم و خوفی که وجود دارد، تغییر موضعی است که در موضع سعودی‌ها مشاهده می‌شود، به‌عبارت دیگر، هزینه‌ای که مردم سوریه پرداخته و جمهوری اسلامی ایران هم در این هزینه سهیم بوده است و دولت سوریه البته با مقاومت در این هزینه پیشگام بود، این هزینه در این روزهای دیپلماسی، مصادره به حداقل‌ها نباید بشود، مشخصاً وضع کنونی و آرایش کنونی که در سوریه است و چشم‌انداز بحران را چگونه می‌بینید، یعنی راه‌های برون‌رفت از بحران چگونه است و چه چشم‌اندازی را برای این بحران می‌توان ترسیم کرد؟ متشکرم.

چهارمین سؤال

عبادی از خبرگزاری شبستان :خیرمقدم عرض می کنم خدمت آقای وزیر و تشکر از خبرگزاری تسنیم به خاطر برگزاری این نشست.من شنیدیم که در جمع حاضر مدیر خبرگزاری سوریه هم حضور دارند که به آنها نیز خیرمقدم عرض می کنم، سئوال من این است که آیا خبرگزاری سوریه، در ایران دفتری دارد سئوال من این است که اگر امکان برگزاری نشست‌های خبری به صورت منظم و ثابت در ماه برای انعکاس اخبار سوریه به صورت بی واسطه وجود دارد، این کار انجام شود.تشکر می کنم.

پنجمین سؤال

شیخ‌پور از پایگاه خبری مشرق نیوز: سؤالی که من دارم، این است که اخیراً خبری دریافت کردیم مبنی بر سفر علی مملوح به عربستان، در افکار عمومی سؤالات و ابهاماتی به وجود آمده که هدف از این سفر چه بوده، آیا این سفر انجام شده است و اگر انجام شده است، چه نتیجه‌ای داشته است؟ متشکر.

ششمین سؤال

گنجی از روزنامه جوان: سؤالم این است که شما در حوزه اطلاع‌رسانی سوریه به‌ویژه در تحولات و بحران اخیر، آیا رصدی از اوضاع رسانه‌ای جمهوری اسلامی نسبت به تحولات سوریه دارید و نکته دوم اینکه از رسانه‌های ایران اگر توقع و مطالبه خاصی دارید، علاقه‌مندیم بشنویم. سؤال دیگری که داشتم این است که سوریه در این بحران بزرگ که درگیر است، ظرفیت‌های فرامرزی‌اش را غیر از جمهوری اسلامی، آیا فعال کرده است، به‌طور مثال،‌ دولت سوریه از ظرفیت علوی‌ها در ترکیه برای فشار بر دولت اردوغان چه استفاده‌ای کرده است؟

هفتمین سؤال

مظهری: سؤال اولم این است که آخرین اوضاع کفریا و الفوعه چگونه است و سؤال دوم این است که آیا با طرف‌های ایرانی برای همکاری دوجانبه میان رسانه‌های ایرانی و سوری در این سفر توافقی حاصل شده  است؟

هشتمین سؤال

عباسی از شفقنا: گرچه مقاومت 60ماهه ملت سوریه قابل ستایش است، اما در عرصه دیپلماسی، دولت سوریه چه تحرکات جدیدی را غیر از تحرکات گذشته انجام خواهد داد؟ چون ایشان وزیر اطلاع رسانی سوریه هستند، عملکرد خوبی داشتند، اما ضعف اطلاع رسانی را در داخل سوریه و از سوی سوریه نسبت به جهان شاهد هستیم، شما به‌عنوان وزیر چه اقدامی در این راستا انجام خواهید داد؟

نهمین سؤال

مجری: اجازه می‌خواهم از حق میزبانی خبرگزاری تسنیم هم استفاده کنم، جناب آقای وزیر و هیئت همراه اجازه دهند، خبرگزاری تسنیم دو سؤال مطرح کند که آقای توانگر قائم‌مقام خبرگزاری تسنیم مطرح می‌کنند.

آقای توانگر قائم ‌مقام خبرگزاری تسنیم: خیر مقدم عرض می‌کنم و امیدوارم تا کنون به آنها در ایران خوش گذشته باشد، اخیراً وزیر خارجه ایران از راه‌حل به‌روز شده ایران خبر داده بود، اخیراً هم سفر وزیر خارجه سوریه و معاون وی به ایران را شاهد بودیم، درباره امکان دسترسی به این راه‌حل چه نقطه نظراتی وجود دارد؟ و نکته دیگر اینکه دوست داریم آخرین وضعیت میدانی سوریه را برای ما تشریح و چشم‌انداز آتی آن را هم اعلام کنید.

                                            ***پاسخ‌های وزیر اطلاع‌رسانی سوریه به سؤالات مطرح‌شده***

داعش و جبهه النصره از چه سلاح‌هایی در حلب استفاده کردند

اولاً اعلام می‌کنم که ارتش سوریه هرگز قصور و کوتاهی در انجام وظیفه نداشته است (پاسخ به سؤال آقای هادی محمدی). باید بدانیم که تعداد نقاط تماس و درگیری با گروه‌های تروریستی بسیار زیاد است و اگر به شما بگویم که تعداد این نقاط درگیری، بیش از 400 جبهه نبرد است، در این امر گزافه نگفته‌ام، ارتش عربی سوریه از زمان شکل‌گیری رژیم اسرائیل، برای مقابله با این رژیم و مقابله با ارتش‌های منظم دشمن سازمان‌دهی شده است، از این رو جنگ ما، جنگ با ارتش منظم نیست، بلکه جنگ چریکی است. اما درباره ارتش سوریه باید به شما تأکید کنم و نمی‌توانم آمار دقیق و نهایی اعلام کنم، ولی ما ده‌ها هزار شهید داده‌ایم، همچنین باید بگویم که قوانین جنگ در جنگ‌های منظم با قوانین جنگ در جنگ‌های چریکی فرق می‌کند، از این رو هرگز نمی‌توان قانون مربوط به جنگ منظم را درباره جنگ چریکی اعمال کرد. در برخی درگیری‌هایی که رخ می‌دهد، گاهی اوقات نیروهای ارتش عربی سوریه ناگزیر می‌شوند تا 10 روستا را تخلیه کنند تا یک تپه مرتفع را حفظ کنند، بعد از آن می‌آیند تا مجدداً این روستاها را آزاد کنند، از این رو من نکته مهمی را به شما خواهم گفت، داعش و جبهه النصره در حمله به شهر حلب، از سلاح‌هایی استفاده کردند که هرگز قبلاً در هیچ جنگی استفاده نشده بود، به‌عنوان مثال از موشک‌هایی ضدتانک استفاده کردند که تانک ذوب می‌شود، این سلاح حتی در بازار سیاه جهان هم پیدا نمی‌شود. این سلاح در انبارهای تسلیحاتی عربستان سعودی، ترکیه و شاید اردن پیدا می‌شود، اما این سلاح از طریق تاجران سلاح فروخته نمی‌شوند، زیرا این سلاح‌ها بسیار پیشرفته و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

دوم اینکه، به‌عنوان مثال، ارتش سوریه در ادلب که شهری مسکونی به‌طول دو کیلومتر در یک کیلومتر است، این شهر هدف حمله موشکی قرار گرفت که این حمله در علوم نظامی به پدافند آتشبار معروف است، یعنی در مساحت دو کیلومترمربع و تنها در خلال چند ساعت، 14هزار گلوله خمپاره فرود آمد و در نتیجه اگر عقب‌نشینی صورت نمی‌گرفت، یک قتل‌عام و فاجعه مرگباری رخ می‌داد که قربانیان آن بیشتر غیرنظامی بودند تا نظامی. من به شما تأکید می‌کنم که ارتش سوریه تا این لحظه، در میدان‌های نبرد بر اساس دو عنصر عمل می‌کند، ماهیت مکان و حضور غیرنظامیان، به‌عنوان مثال، شهر تدمر را نام می‌برم، شهر تدمر یک شهر باستانی با قدمت چند هزار ساله است، جمعیت آن خیلی کم است و تنها چند هزار نفر جمعیت دارد. بیشتر آنها در زمینه خدمات محلی و گردشگری و باستانی فعالیت می‌کنند. در تدمر، هیچ نیروی ارتشی وجود نداشت و فقط یک پاسگاه پلیس وجود داشت. زمانی که داعش وارد تدمر و در آن مستقر شد و شماری از غیرنظامیان را به قتل رساند و برخی آثار باستانی را تخریب کرد، ارتش سوریه می‌توانست این شهر را بمباران کند و آن را بازپس بگیرد، اما در آن صورت صدها نفر کشته می‌شدند و آثار باستانی با قدمت هزاران ساله به تلّی از خاک تبدیل و ویران می‌شد. برخی سؤال می‌کنند که چرا این شهر را بازپس نگرفتید، ما آنها را تحت محاصره قرار دادیم، به‌معنای دیگر در جنگ چریکی وضعیت خاصی وجود دارد که شرایط نبرد و رویارویی را مشخص می‌کند.

دولت سوریه به کوبانی در مبارزه با داعش کمک کرد

مسئله دیگر در سوریه، تعداد کُردها در سوریه، دومیلیون نفر نیست، در این زمینه بزرگ‌نمایی و مبالغه شده است، اما دولت سوریه هرگز بر اساس تعداد جمعیت و یا مذهب و گرایش رفتار و تعامل نکرده است، بلکه صرفاً با آنها به‌عنوان شهروند سوری رفتار کرده است، واحدهای حمایت کُردی تابع اتحادیه دموکرات کردستان که در سوریه، صالح مسلم فرماندهی آنها را به‌عهده دارد.

در مسکو، هنگامی که مذاکراتی میان دولت و مخالفان انجام شد، آقای بشار الجعفری رئیس هیئت دولت سوریه اعلام کرد ارتش سوریه حمایت‌های گسترده‌ای از واحدهای حمایت کُردی برای دفاع از شهر عین العرب یا کوبانی به عمل آورده است. وقتی صالح مسلم گفت که چنین چیزی نبوده است بشار الجعفری در واکنش به این سخن، تعداد زیادی سند به‌صورت علنی ارائه کرد که از سوی فرماندهان نظامی امضا شده بود، این اسناد تأکید می‌کند واحدهای حمایت کُردی، سلاح و مهمات کافی برای مبارزه با داعش را از ارتش دریافت کرده‌اند و من شخصاً از این اسناد اطلاع دارم. جنگنده‌های ارتش سوریه در حمایت از کردها و زمانی که داعش به کوبانی حمله کرد، حضور داشتند و داعشی‌ها را بمباران کردند، در حالی که جنگنده‌های ائتلاف (ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش) حضور نداشتند. در اوج نبرد کوبانی فقط در یک روز، جنگنده‌های ارتش سوریه، 400 حمله علیه داعش در برابر تنها 16 سورتی پرواز جنگنده‌های ائتلاف انجام دادند، نکته دوم، کردها در سوریه تنها یک نماینده یا جریان سوریه که نمایندگی آنها را به‌عهده داشته باشد، ندارند. ابتکار ملی کُردهای سوریه وجود دارد و حتی برخی از احزاب کُرد وجود دارند که اصلاً با یکدیگر هم تفاهم ندارند، در برخی مسائل اشتراک نظر و در برخی مسائل اختلاف نظر دارند. احزابی که در سوریه مجوز فعالیت دارند، هنگامی که به مسکو رفتند، میان آنها برخی شخصیت‌های کُردی حضور داشتند و کنار مخالفان هم گروه‌هایی از کردها هم در مذاکرات مسکو حضور داشتند.

موضع روسیه در قبال دولت و ملت سوریه مثبت است

من اصلاً به مسئله‌ای به‌عنوان بازی روسیه به‌معنای منفی درباره سوریه اعتقاد ندارم، آیا چیزی به‌نام تاکتیک سیاسی وجود ندارد؟ هر کشوری تاکتیک سیاسی اجرا می‌کنند. موضع روسیه به‌ویژه موضع رئیس جمهور پوتین درباره سوریه کاملاً واضح و شفاف و صریح است، موضع روسیه درباره دولت و ملت سوریه مثبت است و همه ماهیت روابط روسیه و سوریه به‌ویژه در برخی زمینه‌ها را می‌دانند.

دیداری میان مقامات سوری و سعودی انجام نشده است

هیچ دیداری میان مقامات سوری و سعودی انجام نشده است، در زمینه امنیتی هیچ مقامی از عربستان به سوریه نیامده است. رئیس جمهور پوتین هنگام استقبال از آقای ولید المعلم وزیر خارجه سوریه، پیشنهاد ایجاد پیمان منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم را مطرح کرد و وزیر خارجه سوریه هم به پوتین گفت اگر چنین امری (تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم) رخ دهد، یک معجزه روی داده است.

حامی تروریست‌ها نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم شود

موضع عربستان سعودی باید به‌صورت 180درجه‌ای تغییر کند. عربستان سعودی نمی‌تواند در روز مدعی مبارزه با تروریسم شود و در شب از داعش و جبهه النصره حمایت کند.

عربستان نمی‌تواند با نام‌هایی همچون بازگرداندن امید و قاطعیت (جنگ‌افروزی سعودی علیه مردم یمن) به کشتار مردم یمن بپردازد و سپس در جای دیگر مدعی عدالت و  امدادرسانی انسانی به مردم یمن شود. عربستان کشور تناقضات سیاسی و ایدئولوژیک در سطح کلی و خاندان آل سعود است.

به هر حال از نظر تاریخی، دیپلماسی عربستان از همان ابتدا، سیاست لرزان و متزلزلی بوده است.

من سعود الفیصل را هنگامی که وزیر خارجه بود به‌خاطر لرزشی که داشت چنین لقبی داده بودم، چرا که او واقعاً بسیار می‌لرزید. (خنده حضار)

پشت‌پرده انتخاب عادل الجبیر و سوابق وی

سپس عادل الجبیر روی کار آمد (به‌عنوان وزیر خارجه جدید عربستان پس از سعود الفیصل) و او هم این‌گونه بود. (خنده حضار) الجبیر زمانی کارمند سفارت عربستان سعودی در آمریکا بود، خواهش می‌کنم درباره پرونده و مشخصات الجبیر تحقیق و پیگیری کنید تا واقعاً بدانید که واقعاً وی دیپلمات نیست.

وی زمانی که ملک فهد ولیعهد سعودی بود، به آمریکا اعزام شد تا در خدمت شخص ولیعهد باشد و به او خدمت کند. هنگامی که فهد از عملکردش ابراز رضایت کرد، او را به‌عنوان کارمند سفارت سعودی در آمریکا تثبیت کرد.

اما بدتر از اینها زمانی بود که بندر بن سلطان، مأموریت ارتباط با سازمان‌های یهودی در آمریکا را به عادل الجبیر داد.
دهها تصویری که منتشر شده است نشان می‌دهد که عادل الجبیر مسئول هماهنگی سازمان‌های یهودی و عربستان سعودی بوده است.

در هر حال این توصیف برای کسانی که سوری‌ها و یمنی‌ها را به این شیوه می‌کُشند، توصیف بدی نیست.

سوریه با کشورهای زیادی روابط دیپلماتیک دارد، همه کشورها در دمشق سفارت ندارند، همه کشورهای اروپایی، سفیران خود را از دمشق فرا نخوانده‌اند و برخی کشورهای اروپایی هستند که همچنان سفیرانشان در دمشق حضور دارند، سفیران برخی کشورهای عربی همچنان در سوریه هستند. برخی کشورهای آمریکایی (آمریکای لاتین)، ایران و روسیه هم سفیر دارند. برخی کشورها در سطح کاردار در دمشق حضور دارند مانند مصر و تونس، به این معنا که تصور نمی‌کنم که روابط دیپلماتیک به‌صورت کامل قطع شده است، و در حال حاضر بیش از 45 سفارت در دمشق در سطح سفیر فعال است.

سوریه با نگرش و تفکر طایفه‌ای عربستان سعودی، ترکیه و قطر روبه‌رو است، نظام سوریه دچار دوشخصیتی نشده است، ما هرگز بر اساس طایفه‌ای و مذهبی رفتار نمی‌کنیم که بخواهیم با علوی‌ها در ترکیه وارد معامله شویم.

همکاری رسانه‌های ایران و سوریه

همکاری با رسانه‌های ایرانی، همکاری اساسی است. با اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی و آقای علی کریمیان رئیس آن همکاری داریم. در سفری که به ایران انجام داده‌ایم یادداشت تفاهمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کردیم.

در حال حاضر این یادداشت تفاهم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی می‌کنیم. همچنین خبرگزاری سانا هم توافقاتی با چهار خبرگزاری ایرانی دارد. همچنین توافقاتی میان ما و رادیو تلویزیون ایران (صدا و سیما) وجود دارد.

من به‌عنوان وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام می‌کنم، از همین لحظه بدون وقفه و فوراً برای همکاری با تمام خبرگزاری‌ها و تلویزیون و روزنامه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارم و من از همه شما دعوت می‌کنم هیئتی تشکیل دهید و هر زمانی که تعیین کردید، به دمشق سفر کنید.

و هر کس قلبی شجاع و قوی داشته باشد، او را به مناطق درگیری اعزام خواهیم کرد (خنده حضار) البته به‌گونه‌ای که آسیبی به او نرسد. در صورتی که به دمشق بیایید، با همه مردم می‌توانید دیدار و صحبت کنید. شما می‌توانید به تمام شهرها مانند حماه، حلب، طرطوس، لاذقیه، حمص، درعا و... سفر کنید و با هر یک از شهروندان که تمایل داشتید، حرف بزنید و از هر جایی که دوست داشتید، تصویربرداری کنید.

انتظار دولت سوریه از رسانه‌های ایرانی و یک توصیه مهم

انتظار ما از برادرانمان در رسانه‌های ایرانی چه دولتی و چه غیردولتی این است که به فعالیت‌های خود بر اساس مصدر و منبع درست خبر ادامه دهید. من شما را می‌شناسم که بر الجزیره و العربیه و رسانه‌های مشابه تکیه نمی‌کنید (مرجع خبری شما نیستند) اما لازم است اعلام کنم که اما برخی پایگاه‌های اینترنتی و صفحات پایگاه‌های ارتباطی وجود دارد که با قرار دادن تصاویر بشار اسد و پرچم سوریه این‌گونه وانمود می‌کنند از رسانه‌های وابسته به نظام هستند و اخباری را منتشر می‌کنند که هرگز صحت ندارد در حالی که آنها در حقیقت وابسته به مخالفان و گروه داعش و غیره هستند.

خبرگزاری سوریه (سانا) دفتری در تهران دارد و دکتر محسن رسوق مدیر دفتر است. شما می‌توانید با رئیس خبرگزاری سانا ارتباط داشته باشید و می‌توانید پس از این نشست، با یکدیگر کارت‌های یکدیگر را مبادله کنید، باید صریح و شفاف باشیم که به همکاری نیاز داریم.

 

دو نکته مهم وزیر اطلاع‌رسانی سوریه

دو نکته مهم را باید مورد تأکید قرار دهم، درست است که ما در کوران رویارویی و درگیری نظامی هستیم، اما در مسیر سیاسی هم فعالیت می‌کنیم.

اثبات پوشش واقع‌بینانه حقایق و رخدادها از سوی رسانه‌های سوری

من می‌توانم فیلمی را به‌زبان عربی و انگلیسی در اختیار شما قرار دهم، متأسفانه نسخه فارسی این فیلم را در اختیار ندارم که عنوان آن تروریست‌های خارجی در سوریه است. همچنین می‌‌توانم یک دی‌وی‌دی دیگری را در اختیار شما قرار دهم که حاوی تصاویر و جدول‌های اسامی شمار زیادی‌از تروریست‌های خارجی از بسیاری از کشورهای جهان است و همچنین می‌توانم فیلم دیگری در اختیارتان قرار دهم که حاوی عکس و فیلم است از همان روزهای ابتدای حوادث با تاریخ و نام واقعه و قربانیان و خسارت‌های وارده در هر بخش و هر منطقه و تمام بخش‌های اقتصادی و خدماتی در سوریه که متضرر شده‌اند.
یکی از برادرانمان سؤال کرد که چرا رسانه‌های سوریه اخبار این کشور را به‌درستی پوشش نمی‌دهند، اولاً باید در پاسخ بگویم اگر رسانه‌های سوریه واقعیت‌ها را پوشش نمی‌دادند، این رسانه‌ها مورد مجازات و تحریم آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اعراب قرار نمی‌گرفتند.

تنها در یک روز پخش شبکه‌های ماهواره‌ای سوریه از ماهواره نایل‌ست، عرب‌ست عربستان و هات‌برد متوقف شد. از پنج سال گذشته به‌خاطر این تحریم‌ها نتوانسته‌ایم حتی یک قطعه از تجهیزات فناوری رسانه‌ای را وارد کنیم.

اصحاب رسانه در سوریه 45 شهید تقدیم کرده‌اند

به‌عنوان مثال تلویزیون سوریه به دوربین‌هایی نیاز دارد که نمی‌توانیم آنها را تأمین کنیم، خبرگزاری سانا هم به تجهیزاتی نیاز دارد که نمی‌توانیم آنها را به‌خاطر تحریم تأمین کنیم. رسانه‌های رسمی سوریه، 46 شهید تقدیم کرده‌اند، برخی از این افراد در جریان پوشش درگیری‌ها کنار ارتش به شهادت رسیده‌اند، دختر بودند.

رسانه‌های سوری ایده‌آل نیستند اما شایسته تقدیرند

البته ما هرگز مدعی نیستیم که رسانه‌های سوری ایده‌آل هستند، اگر چنین بگوییم دروغ گفته‌ایم و قصد دروغ گفتن هم نداریم. رسانه‌های سوری با وجود امکانات کم و نیروی انسانی که در اختیار دارد و شهدا و مجروحانی که تقدیم کرده‌اند، برای پوشش تحولات به بهترین وجه تلاش می‌کنند.

شما شبکه خبری تلویزیونی سوریه را می‌شناسید، افراد مسلح شبانه به این شبکه حمله کردند، استودیوها را منفجر کردند و سپس با به‌صف کردن خبرنگاران، آنها را اعدام کردند. تمام کسانی که شیفت شب بودند، اعدام شدند.

من و استاد رامز الترجمان (مدیر رادیو و تلویزیون‌های سوریه) صدای انفجارها را از طریق گوشی تلفن شنیدیم.

ساختمان تلویزیون سوریه در مرکز دمشق، طبقه سوم که بخش مهم و فناوری تلویزیون به شمار می‌رود، من و استاد رامز در آنجا بودیم، بمب‌هایی در آنجا کار گذاشته بودند و حساس‌ترین بخش تلویزیون را منهدم کردند.

با وجود این انفجارها، پخش برنامه‌های تلویزیون سوریه حتی برای یک لحظه هم قطع نشد به‌خاطر انفجار هنگام بامداد بخش خبری، برای بیست دقیقه، متوقف شد، اما پخش تلویزیون حتی برای یک لحظه هم قطع نشد.

شماری از خبرنگاران ما ربوده و شکنجه شدند. خبرنگارانی داشتیم که به‌ضرب تک‌تیراندازها ترور شدند، شهیدانی از خبرنگاران در صحنه نبردها تقدیم کردیم. من نه به‌عنوان وزیر اطلاع‌رسانی که ممکن است در هر لحظه وزیر اطلاع‌رسانی فرد دیگری باشد، اعلام می‌کنم که کادر رسانه‌ای سوریه به‌درستی عمل کرده و شایسته تقدیر و احترام هستند.

به هر حال معتقدیم به تمام سؤالات پاسخ دادم و از دعوت شما ممنون هستم، هیچ میوه‌ای نخوردم و احساس می‌کنم این توطئه بوده است. (خنده حضار)

درخواست خبرنگار تسنیم برای مصاحبه با بشار اسد و پاسخ عمران الزعبی

رسانه‌های ایرانی انتظاری از شما دارند، ما از همان ابتدای بحران سوریه، دشمنان شبکه‌های العربیه و الجزیره بودیم، تاکنون مصاحبه‌های رئیس جمهور بشار اسد با شبکه‌های غربی بوده است و ما در خبرگزاری تسنیم تمایل داریم که با ایشان مصاحبه‌ای انجام دهیم.

الزعبی : من این درخواست را در دمشق مطرح خواهم کرد و ان‌شاءالله با این درخواست موافقت شود و تلاش می‌کنم این دیدار (با بشار اسد) انجام شود.

سخنان آقای قلی‌زاده درباره مدیرمسئول روزنامه اطلاعات:

حجت الاسلام والمسلمین دعایی قدیمی‌ترین مسئول رسانه‌ای در ایران و مسئولیت یکی از روزنامه‌های بزرگ ایران به‌‌نام روزنامه اطلاعات را دارد که قدمت آن 90 سال است، بیش از شش دوره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ایران بوده‌اند، نماینده مقام معظم رهبری در مؤسسه اطلاعات هستند و ایشان بزرگ مسئول و پیر رسانه‌ای ما هستند که سخنانی هم بیان می‌فرمایند.

شوخی عمران الزعبی با آقای قلی‌زاده: اجازه دهید پیش از آنکه ایشان (حجت الاسلام دعایی) صحبت کنند، نکته‌ای را عرض کنم، شما مرتب گفتید که ایشان پیر ما هستند، قدیمی‌ترین، قدیمی‌ترین، قدیمی‌ترین، آن‌قدر که شما گفته‌اید ایشان قدیمی، قدیمی، پیر، پیر، این‌طور نیست، ایشان مثل خیلی‌ها در این نشست جوان هستند. (خنده حضار)

تقدیر قدیمی‌ترین چهره مطبوعاتی از مدیرعامل تسنیم و خوشحالی از دیدار با هیئت سوری

حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات: من از آقای قلی‌زاده که این فرصت را فراهم کردند تا ما در این نشست حضور پیدا کنیم، بسیار تشکر می‌کنم و البته با بزرگواری درباره بنده صحبت کردند، کم من ثناءٍ جمیلٍ لست اهلاً له نشرته (فرازی از دعای روح‌بخش کمیل) من افتخار می‌کنم که خدمتگزار جامعه مطبوعاتی کشور هستم. اگر توفیقی هم داشتم مرهون نشست و برخاست و ارتباطاتم با برادران در جامعه رسانه‌ای بوده است.

من خاطرات بسیار زیبایی از سوریه دارم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در عراق در خدمت امام راحل(ره) بودم، پس از آنکه ماه عسل روابط صدام و شاه آغاز شد، ما مبارزان ایرانی در تنگنای شدیدی در عراق قرار داشتیم و پناهگاه ما در آن زمان سوریه بود. کارهایی را که در عراق به ما اجازه نمی‌دادند، در سوریه انجام می‌دادیم مانند انتشار بیانیه‌های امام راحل(ره)و تکثیر نوارهای سخنرانی‌های امام(ره) را در سوریه با آزادی کامل انجام می‌دادیم.

اتفاقات جالبی در اول بازار حمیدیه برایم رخ داد که من مورد سوءظن یک مقام امنیتی سوریه قرار گرفتم و کیفی را که همراهم بود، بازرسی کرد، بعد از آنکه من به او توضیح دادم [به هویت واقعی من پی برد) به من کمک کرد. اینها خاطرات بسیار زیبای من است. پس از آنکه امام(ره) تحت فشار قرار گرفتند و ناگزیر شدند از عراق خارج شوند، سوریه از جمله کشورهایی بود که در بدو امر هدف امام(ره) برای سفر بود، البته دمشق و الجزایر بود، اما شرایط طوری پیش رفت که امام(ره) ناگزیر شدند به پاریس بروند. به هر حال امروز روز خاطره انگیزی بود و خیلی از برادرم آقای قلی‌زاده تشکر می‌کنم که این فرصت را برای ما و همه دوستان ما در مطبوعات ایرانی فراهم کرد تا با برادران ارجمند و عزیز ما که از سوریه عزیز تشریف آوردند، از نزدیک دیدار کنیم. من بعد از انقلاب در چند مناسبت توفیق داشتم و از سوریه عزیز دیدن کردم که یکی از دیدارها در خدمت مقام معظم رهبری که رئیس جمهور بودند، بودم و همچنین در مراسم تشییع جنازه مرحوم حافظ اسد (رئیس جمهور سابق سوریه) شرکت کردم، به هر حال خاطرات زیبایی از سوریه دارم.

به هر حال از طریق شما (عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه) خدمت همه بزرگواران و رزمندگانی که رمز مقاومت هستند در منطقه، سلام می‌رسانیم، دست و بازوی همه آنها و شما را می‌بوسیم که در سنگر فعالیت‌های تبلیغاتی با وجود همه مشکلاتی که فرمودید و واقعی هم هست، بهترین دستاوردها را داشتید در بیان آنچه در سوریه می‌گذرد، آرزوی توفیق برای همه شما دارم.

سخنان پایانی الزعبی: اولاً بار دیگر از همه شما برای سفر به سوریه دعوت می‌کنم و آقای دعایی باید اولین نفر شما باشد (خنده حضار) و وقتی ایشان به سوریه بیاید، حتماً با ایشان به بازار حمیدیه (بازار معروفی در دمشق) خواهیم رفت تا تجدید خاطرات شود (خنده حضار)، من در دمشق منتظر شما (آقای دعایی) هستم، دعوت من از همه شما به‌ویژه آقای دعایی، دعوت جدی است.

در پایان مدیران خبرگزاری تسنیم از عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه با اهدای هدیه‌ای تقدیر کردند.

الزعبی هم گفت: واقعاً از اینکه اینجا هستم، خوشحال هستم و امیدوارم بار دیگر یا در تهران یا در دمشق همدیگر را ببینیم، در هر حال احساس می‌کنم که میان خانواده خود هستم، شما برادران من هستید و اگر در سوریه مرا کنار خود ببینید خواهید دید که من کنار خانواده خود هستم.

گزارش: رضا مهری

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان