از پیشنهاد وام ۱۲۰ میلیونی تا ایراد اصلاح مالیات‌ها

از پیشنهاد وام 120 میلیونی تا ایراد اصلاح مالیات‌ها

خبرگزاری تسنیم: رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در نامه‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری برای خروج بازار مسکن از رکود پیشنهاداتی را ارائه کرد. پرداخت تسهیلات ۶۰ تا ۱۲۰ میلوین تومانی از جمله این پیشنهادات است.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در نامه جمشید برزگر رئیس کانون  سراسری انبوه‌سازان به رئیس‌جمهوری آمده است؛ ضمن تقدیر و عرض تبریک بابت موفقیت های حاصله در عرصه دیپلماسی و توافقات صورت گرفته در مذاکرات هسته ای که به واقع امید و نشاط مضاعفی در میان اقشار مختلف مردم شریف ایران ایجاد نمود، همانگونه که استحضار دارید تامین مسکن مورد نیاز آحاد جامعه یکی از تکالیفی است که مطابق اصل سی و یکم قانون اساسی بر عهده دولت محترم نهاده شده است.چرا که مسکن در کنار ازدواج و اشتغال به عنوان اساسی ترین نیازهای اجتماعی بویژه در میان جوانان و عامل تاثیرگذار مهمی در ایجاد آرامش این نسل تحصیل کرده و فهیم قلمداد می شود.

مسکن عامل پیشران اقتصاد و موتور محرکه بیش از 300 صنعت و چند صد نوع فعالیت  صنفی و تولیدی دیگر است  که لاجرم نیازمند ایجاد رونق و شکوفایی در تولید مسکن و ساختمان هستند تا چرخ های اقتصادی کشور به نحو صحیح و مناسبی به حرکت درآیند و بالطبع ایجاد بسترهای لازم برای رونق در تولید مسکن، ضروری ترین موضوع کنونی در راستای خروج از رکود حاکم بر اقتصاد کشور می باشد.

همانگونه که قبلاً و در جلسه حضوری با حضرتعالی در جریان سفر هیات محترم دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان شرقی نیز مراتب پیشنهادی این کانون به استحضار رسید و بسته پیشنهادی نیز تقدیم ریاست محترم دفتر رئیس جمهور گردید و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای خانه دار شدن آحاد جامعه،احیا و بهسازی بافت های فرسوده، اصلاح و نوسازی سکونت گاههای غیر رسمی و نابسامان شهری،جلوگیری از ازدیاد بیش از پیش حاشیه نشینی و تبعات مصیبت بار اجتماعی،سیاسی و فرهنگی آن پیشنهاد می گردد سیستم بانکی کشور در سریعترین زمان ممکن با کاهش نرخ سودهای بانکی تا مرز 14 درصد نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت و عرضه به تولید کنندگان مسکن و ساختمان با قابلیت انتقال اقساطی به خریداران با نرخ سود متعارف و متناسب با توان بازپرداخت متقاضیان مسکن اقدامات مورد نیاز را انجام دهند .

در همین راستا جدول پیشنهادی زیر در جهت تخصیص تسهیلات مسکن در تراکم های مختلف جمعیت شهری ایفاد می گردد:

ترکیب جمعیت شهرها

مبلغ تسهیلات

تهران بزرگ

120میلیون تومان

کلانشهرها

100 میلیون تومان

مراکز استان ها

80 میلیون تومان

سایر شهرها  

تا سقف 60 میلیون تومان

 

امیدواریم با اجرای برنامه های صحیح و کارشناسی شده مسیر تامین مسکن همه اقشار جامعه بصورت متناسب فراهم آید.

 رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین به معاون اول رئیس‌جمهوری نامه‌نگاری کرده است. در این نامه آمده است؛ پیرو ارائه بسته های پیشنهادی 1 و 2 و 3 کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در جهت تسریع در برون رفت از رکود بخش مسکن و ساختمان به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور و مذاکرات حضوری با جنابعالی و سایر مقامات ارشد ذی‌ربط درسفر استانی به آذربایجان شرقی، ضمن تشکر و تقدیر از زحمات جنابعالی  و همکاران محترم که در اجرای دستور ریاست محترم جمهور اقدام به تشکیل کارگروه برای رسیدگی به پیشنهادات مندرج دربسته ها و اقدام در جهت رفع مشکلات فرمودید و اینک نیز با عنایت به تصویب قانون رفع موانع تولید و تدوین آیین نامه های اجرایی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که همچنان در  زمینه مذکور تلاش می فرمایند ضروری است به استحضار برساند؛ متأسفانه علیرغم صرف وقت در ماههای متمادی (بیش از 10 ماه) و شرکت درجلسات متعدد که در زیرمجموعه معاونت محترم حوزه هماهنگی و نظارت جنابعالی تشکیل گردید هیچگونه خروجی مثبتی حاصل نشد. اینک بر اساس آخرین مذاکرات حضوری با جنابعالی در مراسم افطاری اتاق ایران و اتاق اصناف مجدداً مراتب به شرح پیوست جهت سهولت درامر رسیدگی و پیگیری هر یک از موارد بطور جداگانه و منجز تقدیم حضور می گردد. ضمناً به استحضار می رساند برای هریک از موارد مذکور ضمن ارائه موانع و مشکلات موجود ، راه حل های آن نیز ارائه شده است.

امید است با عنایات جنابعالی و توجهی که جناب آقای رئیس جمهور به این مقوله دارند در اسرع وقت دستورات مقتضی و قاطع که نتیجه بخش و مؤثر نیز باشد صادر فرمایند.

پیوست شماره 1

نحوه ایجاد تسهیلات به منظور عرضه واحدهای آماده، درحال ساخت و راه اندازی پروژه های جدید مسکن و ساختمان

1- درخصوص واحدهای آماده عرضه، پیشنهاد لیزینگ یا فروش اقساطی که توسط شخص انبوه ساز با همکاری بانک صورت می گیرد ارائه شده بود که درحال انجام است و برای استفاده بهینه از این روش پیشنهاد می شود از محل  یارانه تولید در جهت تولید مسکن و ساختمان درحد مابه التفاوت نرخ تورم به علاوه کارمزد بانک و هزینه فعلی پول به سیستم بانکی تزریق شود.

2-درمورد واحدهای درحال ساخت یکی از مهم‌ترین ابزارهای تأمین مالی سازندگان، پیش فروش می باشد که متأسفانه با تصویب قانون نسنجیده پیش فروش ساختمان، این وسیله مهم از چرخه تأمین منابع خارج و خود یکی از بزرگترین موانع تولیدشده است.

از آنجا که اگر کلیه ساخت وسازهای کشور توسط سازندگان و انبوه سازان واجد شرایط که صلاحیت آنها توسط وزارت راه و شهرسازی احراز و پروانه اشتغال به کار انبوه سازی صادر می گردد صورت گیرد و  آئین نامه ماده 29 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تدوین و تصویب شود، دراینصورت صنوف مذکور تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی اقدام می نمایند و اساساً فرض امکان کلاهبرداری از پیش خریداران منتفی خواهد بود نتیجتاً نیازی به قانون پیش فروش نمی باشد.

لذا اقتضا دارد ضمن تسریع درتدوین و تصویب آئین نامه اجرایی ماده 29 قانون فوق الذکر، لایحه ای با قید فوریت جهت لغو قانون پیش فروش تقدیم مجلس گردد.

3- تسهیلات و تأمین مالی برای شروع و راه اندازی پروژه های جدید:

3-1-استفاده از خط اعتباری اختصاص داده شده به واحدهای تولیدی جهت سرمایه درگردش تولید کنندگان مسکن و ساختمان درقالب اعتبار کوتاه مدت، تا با هدف خروج این بخش پیشران اقتصاد از رکود و رونق بسیاری از بخش های اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرد.

3-1-2-گشایش خط اعتباری برای پروژه های انبوه سازان، پس از کارشناسی و اعتبارسنجی پروژه در قبال وثیقه گرفتن آن که درطی اجرای پروژه کلیه مبالغ و اقساط حاصل از پیش فروش و سایر دریافتی ها از طریق بانک با این حساب مرتبط خواهد شد. این نوع تسهیلات می تواند به خریداران منتقل گردد.

3-2- با عنایت به اینکه درحال حاضر نرخ تسهیلات و کلاً هزینه پول درسیستم بانکی به حدی بالاست که امکان استفاده از روشهای پیشنهادی برای انبوه سازان و خریداران با شرایط موجود ممکن نمی باشد ، راه حل پیشنهادی به شرح زیر ارائه می گردد:

3-2-1- با پیشنهاد مدیرعامل محترم بانک مسکن درخصوص توسعه ای شدن بانک تخصصی مسکن موافقت گردد . دراینصورت از هزینه پول دراین بانک کاسته خواهد شد و امکان مساعدت بیشتر فراهم خواهد گردید.

3-2-2- برای خط اعتباری پیشنهادی، از محل یارانه تولید در حد مابه التفاوت نرخ موجود با نرخ تورم یارانه منظور گردد، مشابه یارانه ای که برای اعطای تسهیلات بافت های فرسوده لحاظ شده است. با این تفاوت که دراین مورد می توان سامانه خاصی جهت استفاده خط اعتباری بانک مسکن از محل صندوق یارانه تولید، تعریف و ایجاد نمود.

پیوست شماره 2)

مشکلات و ایرادات عمده در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم

لایحه مذکور دارای مشکلات و ایرادات متعدد است از جمله درمبحث ارث که کاملاً ضد توسعه و تولید است چون هیچگونه معافیتی پیش بینی نشده و سرمایه کارآفرینان بخش های مختلف اعم از صنعت ، ساختمان، کشاورزی و غیره مشمول مالیاتهای سنگین شده و مورثین را از ادامه توسعه و تولید باز می دارد لکن آنچه مربوط به بحث ساختمان و مربوط به مشکلات اعضای این کانون می گردد. دو مورد اساسی به شرح زیر می باشد:

1-در ماده 77 قانون مالیات های مستقیم وضع موجود کاملاً روشن و شفاف می باشد . بموجب این ماده "اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان های نوساز اعم از مسکونی و غیره که بیش از دو سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد، علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده 59 این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10درصد (10درصد) به مأخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال خواهند بود.

اشخاص حقیقی یا حقوقی، مشمول مالیات دیگری از بابت درآمد حاصل از ساخت و فروش موضوع این ماده نخواهند بود." متأسفانه اصلاحیه ماده 77 در لایحه پیشنهادی از ماهیت خود خارج و به نوعی وصل به مواد پیمانکاری شده و اساساً مشخص نیست تولید کننده مسکن و ساختمان بابت چه آیتم هایی و به چه مقداری باید مالیات بپردازد و کاملاً زمینه برای برداشت های سلیقه ای و چانه زنی و خدای ناکرده سوء استفاده باز شده است.

با توجه به اینکه در ماده 59 ارزش معاملاتی املاک، ملاک محاسبه است و به موجب اصلاحیه ماده 64 ارزش معاملاتی املاک شفاف و تعدیل شده است و از طرفی با توجه به مالیات بر ارزش افزوده (که خود نیز  ذیلاً مورد بحث قرار می گیرد) نه تنها نیازی به اصلاح ماده 77 نمی باشد بلکه اساساً وجود ماده 77 ، چه ماده فعلی و چه اصلاحی آن زائد و باید حذف شود. زیرا به موجب ماده 59 مالیات نقل و انتقال دریافت می گردد و بقیه آن نیز که مربوط به دریافت مالیات از تولید اعیانی می باشد به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده از خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی به مراتب بیشتر از ماده 77 دریافت می شود. بنابر این وجود ماده 77  یا اصلاحیه آن که مشکلات جدیدی را نیز پیش می آورد اصولاً هیچگونه توجیه منطقی ندارد و پیشنهاد حذف آن یا بازگشت به قانون فعلی در برنامه ششم توسعه می گردد.

2- اما درمورد مالیات بر ارزش افزوده ضروری است به استحضار برساند بر اساس مطالعات اقتصادی که به عمل آمده افزایش این مالیات تا درصد معقولی می تواند قابل تحمل شبکه تولید مسکن و ساختمان باشد و حداکثر همان رقم 4درصد اولیه منطقی می باشد و بیش از آن اثر تخریبی و منفی دارد که نمونه آن در اقتصاد از هم پاشیده و ورشکسته یونان قابل رصد است.

رونوشتی از این نامه‌ها به رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه ریزی کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک مسکن رسال شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه