آمادگی تامین ۱۰۰درصدی سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با گاز؛منتظر تحقق وعده وزارت نفت هستیم

آمادگی تامین 100درصدی سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با گاز؛منتظر تحقق وعده وزارت نفت هستیم

خبرگزاری تسنیم: مدیر دفتر فنی پشتیبانی تولید توانیر گفت: به منظور تحقق برنامه دولت برای حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاههای حرارتی در زمستان سال جاری، باید روزانه ۱۷۰ میلیون مترمکعب گازطبیعی به نیروگاهها تحویل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سه مقام ارشد قوه مجریه کشور هستند که در سال 92 از برنامه دولت برای حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاههای کشور خبر دادند. به گفته این مسئولان قرار است در زمستان سال 94، میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاههای حرارتی به حجمی برسد که دیگر شاهد مصرف سوخت مایع در نیروگاهها نباشیم.

از اینرو با «غلامرضا مهرداد» مدیر دفتر فنی پشتیبانی تولید توانیر گفت وگویی داشته ایم تا مشخص کنیم در سال 93 چه میزان از سوخت مورد نیاز نیروگاههای حرارتی کشور با گاز طبیعی تأمین شده و برای تحقق حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاههای حرارتی، در سال 94 باید چه میزان در روز گازطبیعی به نیروگاهها تحویل شود.

تسنیم: در سال 93 چقدر سوخت گاز به نیروگاههای حرارتی تحویل شد؟

مهرداد: در سال 93 در مجموع حدود 47 میلیارد و 742 میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاههای حرارتی شد که در مقایسه با سال 92 که این رقم 34 میلیارد و 978 میلیون متر مکعب بود، حدود 36 درصد رشد داشت. این مزیتی بود که در سال 93 نسبت به سال قبل از آن داشتیم؛ چرا که هرچه سوخت گاز بیشتری در نیروگاههای حرارتی مصرف شود، بالتبع سوخت مایع کمتری سوزانده می شود و این به معنای آلایندگی کمتر نیروگاههای حرارتی است. علاوه بر اینکه سوخت مایع که سوختی ارزشمندتر از لحاظ قیمتی است، کمتر به مصرف می رسد، استفاده از سوخت گاز، هزینه های نگهداری واحدهای نیروگاهی را کاهش می دهد.

افزایش مصرف سوخت گاز در نیروگاههای حرارتی نسبت به سال 92 موجب شد که مصرف گازوئیل در نیروگاهها که در سال 92 حدودا 12 میلیارد لیتر بود، در سال 93 به حدود 8.5 میلیارد لیتر برسد و کاهشی  حدودا 30 درصدی داشته باشد. مصرف مازوت نیز که در سال 92، حدود 15.2 میلیارد لیتر بود، به کمی بیش از 10 میلیارد لیتر رسید که حدودا 33 درصد کاهش داشت.

به عبارتی در قبال افزایش 36 درصدی گازرسانی به نیروگاهها، حدود 30 درصد در مصرف گازوئیل و حدود 33 درصد در مصرف مازوت صرفه جویی داشتیم که همین مسئله موجب شد تا موجودی سوخت مایع در نیروگاههای کشور در پایان سال 93 و در آستانه ورود به سال جدید، وضعیت بهتری داشته باشد. در پایان سال 93 موجودی ذخایر گازوئیل در نیروگاههای حرارتی کشور، تقریبا یک میلیارد و 450 میلیون لیتر و موجودی سوخت مازوت یک میلیارد و 650 میلیون لیتر بود که این رقم در پایان سال 92 در حدود 560 میلیون لیتر برای گازوئیل و یک میلیارد و 300 میلیون لیتر برای مازوت بود. این مسئله که در ابتدای سال جاری، وضعیت ذخایر سوخت مایع نیروگاها مطلوب تر از گذشته بود، مرهون گازرسانی بیشتر در زمستان است.

تسنیم: قرار است در فصل سرمای سال جاری نسبت به زمستان گذشته میزان گازرسانی به نیروگاهها بیش از پیش افزایش یابد؟

مهرداد: بله، وزارت نفت چنین قولی را از سال گذشته به وزارت نیرو داده بود که امیدواریم امسال همانطور که وزارت نفت هم قول داده، وضعیت تحویل گاز و تولید گاز بهتر شده و این روند در سال جاری هم بهبود پیدا کند تا در فصل زمستان مشکل خاصی نداشته باشیم.

تسنیم: دولت در سال 92 اعلام کرد که زمستان 94 تماما سوخت نیروگاه های حرارتی کشور با گاز تامین خواهد شد. به نظر شما در زمستان که زمان پیک مصرف گاز طبیعی در کشور است، روزانه باید چه مقدار گاز طبیعی به نیروگاههای حرارتی تخصیص داده شود تا این برنامه محقق شود. در واقع نیروگاههای کشور روزانه چقدر سوخت مصرف می کنند؟

مهرداد: از نظر ارزش حرارتی، تقریبا هر یک متر مکعب گاز طبیعی معادل یک لیتر سوخت مایع است. در زمستان سال 93 در پیک مصرف، 155 تا 160 میلیون لیتر معادل، مصرف کل سوخت نیروگاههای حرارتی کشور بود. وقتی میگوییم لیتر معادل یعنی برای گاز به صورت مترمکعب محسوب میشود. به عبارتی اگر تمامی سوخت نیروگاههای حرارتی در زمستان 93 با سوخت گاز طبیعی تأمین می شد، در پیک مصرف، 155 تا 160 میلیون مترمکعب در روز سوخت گاز در بخش نیروگاهی به مصرف می رسید.

تسنیم: در زمستان سال جاری چقدر رشد در مصرف سوخت نیروگاهای حرارتی نسبت به سال گذشته پیش بینی می شود؟

می توانیم بگوییم زمستان امسال نسبت به زمستان گذشته با توجه به افزایش ظرفیت تولید برق کشور، رشدی درحدود 5 تا 6 درصد در مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی خواهیم داشت و این رقم به 170 میلیون لیتر برای سوخت مایع و یا 170 میلیون مترمکعب برای سوخت گاز می رسد.

به عبارتی اگر وزارت نفت بخواهد تمامی سوخت نیروگاههای کشور را در زمستان سال جاری با سوخت گاز طبیعی تأمین کند، باید روزانه 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فقط به بخش نیروگاهی کشور تحویل دهد.

تسنیم: اشاره کردید که مصرف کل سوخت نیروگاههای حرارتی کشور در زمستان 93 معادل 160 میلیون مترمکعب در روز بود. از این رقم چقدر با سوخت گاز تأمین شد؟

مهرداد: 160 میلیون مترمکعب در روزهای پیک تولید برق نیروگاههای حرارتی بود. متوسط مصرف روزانه را در نظر بگیریم چیزی در حدود 145 میلیون مترمکعب بود. اگر آمار مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی کشور را از ابتدای آذر ماه 93 تا پایان زمستان این سال که چهارماهه سرد سال است در نظر بگیریم، به طور متوسط  از مجموع سوخت مورد نیاز روزانه نیروگاهها، 110 میلیون متر مکعب در روز به طور متوسط گاز مصرف کرده ایم که گاهی 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز تحویل می شد و گاهی 130 میلیون مترمکعب که متوسط آن به رقم روزانه 110 میلیون مترمکعب در این 4 ماه می رسد.

در این مدت، تقریبا 24 میلیون لیتر در روز گازوئیل و حدود 39 میلیون لیتر نیز مازوت به مصرف رسیده است. البته این آمار متوسط 4 ماهه پایان سال بود. اگر فقط سه ماهه زمستان را در نظر بگیریم، از مجموع سوخت معادلی که در 3 ماهه زمستان در نیروگاههای حرارتی به مصرف رسیده، به طور متوسط روزانه 92.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 20 میلیون لیتر گازوئیل و 32.5 میلیون لیتر مازوت به مصرف رسیده است. در مجموع متوسط مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی کشور در زمستان 93، حدود 52.5 میلیون لیتر سوخت مایع و 92.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی بود. از اینرو متوسط مصرف روزانه سوخت نیروگاهها در زمستان این سال به 145 میلیون لیتر معادل رسید.

تسنیم: پس در واقع اگر وزارت نفت بخواهد تمامی سوخت نیروگاههای حرارتی کشور را در زمستان سال جاری با گاز طبیعی تأمین کند، باید روزانه 160 تا 170 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل دهد؟

مهرداد: بله، ولی این مسئله به مواردی نیز وابسته است. مثلا اینکه نیروگاه اتمی چند واحدش بر اساس صلاحدیدهای فنی در زمستان در مدار باشد و برنامه ریزی تولید برق در نیروگاههای حرارتی به چه گونه ای تعیین شود؛ اما برای پوشش هر نوع برنامه ای، پیش بینی ما این است که حداکثر روزانه 170 میلیون لیتر معادل سوخت در نیروگاههای حرارتی کشور در فصل سرمای 94 به مصرف برسد.

تسنیم: وزارت نیرو با این مسئله که تمامی سوخت نیروگاههای کشور با گاز طبیعی تأمین شود، موافق است؟

مهرداد: بله، صد در صد. همانطور که گفتم آلایندگی کمتر و کاهش هزینه های نگهداری واحدهای نیروگاهی از دستاوردهای استفاده بیشتر از سوخت گاز طبیعی است.

تسنیم: این آمادگی نیز در وزارت نیرو برای جایگزینی سوخت گاز با سوخت مایع در نیروگاههای حرارتی وجود دارد؟ به عبارتی مشکلی در این زمینه وجود ندارد؟

مهرداد: بله، ما سالهاست که منتظر رسیدن به نقطه ای هستیم که وزارت نفت بتواند تمامی سوخت مورد نیاز نیروگاههای حرارتی را با سوخت گاز تأمین کند. در خصوص نیروگاهها نیز باید بگویم که نیروگاههای حرارتی هیچ مشکلی در جایگزینی سوخت گاز طبیعی با سوخت مایع ندارند و نیازی به اعمال تغییر در فرآیند کار واحدهای در مدار بهره برداری آنها نیست. فقط دو نیروگاه در استان سیستان و بلوچستان هستند که به علت اینکه گازرسانی به آن مناطق صورت نگرفته است، مطمئنا نمی توان سوختشان را در سال 94 با سوخت گازطبیعی تأمین کرد. جمع نیاز این دو نیروگاه 2 تا 3 میلیون مترمکعب در روز است که در مقابل نیاز 160 تا 170 میلیون مترمکعبی کل نیروگاههای کشور به سوخت گاز طبیعی ناچیز است.

*گفت وگو از محمدرضا کیاشمشکی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه