«زدودن غبار افراطی‌گری از اسلام واقعی» رسالت امروز رسانه‌های اسلامی در مقابله با غرب


«زدودن غبار افراطی‌گری از اسلام واقعی» رسالت امروز رسانه‌های اسلامی در مقابله با غرب

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‎های اسلامی گفت: «زدودن غبار افراطی‌گری از اسلام واقعی» یکی از مهم‌ترین اهداف اتحادیه به شمار می‌رود و رسالت رسانه‌های اسلام در مقابله با غرب نیز در درجه نخست همین موضوع است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران و کشورهای جهان اسلام ‌یکشنبه گذشته در تهران آغاز به کار کرد.

این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف شکست فضای تک صدایی حاکم بر رسانه‎های بین المللی تاسیس شده است و بیش از 220 عضو دارد، مدیران رسانه‌های 35 کشور جهان پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمان اصفهان شده و در دو روز از این شهر بازدید می‌کنند.

تلاش برای جلوگیری از جریان‌های اسلام‌هراسی در منطقه، مقابله با گروه‌های تکفیری، معرفی چهره اسلام واقعی و عنوان حضرت محمد(ص) به‌عنوان پیامبر رحمت، از مهم‌ترین رویکردها در این زمینه به‌شمار می‌رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان، دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در حاشیه حضور اعضای این اتحادیه در اصفهان با خبرنگار تسنیم در اصفهان به گفت‌وگو نشست و آنچه در ادامه آمده متن کامل گفت‌وگوی وی با تسنیم پیرامون محورهای اصلی هشتمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی است.

تسنیم: به‌عنوان سئوال نخست، درباره برگزاری اجلاس در ایران و اهداف مد نظر بفرمائید. آیا اهداف پیش‌بینی شده برای هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در برگزاری سه روزه این اجلاس محقق شد؟

حجت‌الاسلام کریمیان: این اجلاس در شرایطی برگزار شد که گسترش اسلام‌هراسی و همچنین جریان‌های تکفیری و گروه‌های افراطی در جهان اسلام به شدت ملاحظه می‌شود.

ما در این اجلاس به این نتیجه رسیدیم که تنها راه مقابله با توطئه اسلام‌هراسی و افشاکردن چهره حقیقی گروه‌های تروریستی، بازگشت به چهره رحمانی اسلام است.

تسنیم: بدون شک مقابله با افراطی‌گری یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در طول ماه‌‌های اخیر بوده است. آیا در اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به این موضوع نیز پرداخته شد؟

حجت‌الاسلام کریمیان: بله؛ اجلاس هشتم اتحادیه با شعار "پیامبر رحمت و رسالت رسانه‌های مقاومت" با بسیج رسانه‌ای گسترده نسبت به معرفی اسلام واقعی و زدودن غبار افراطی‌گری و تکفیر خشونت از چهره اسلام اقدام خواهد کرد.

تسنیم: از چه مواردی می‌‌توان با عنوان موضوعات اصلی مورد بحث در این اجلاس یاد کرد؟

حجت‌الاسلام کریمیان: بحث‌های بسیار خوبی در طول سه روز اجلاس مطرح و راهکارهایی ارائه شد. در حال حاضر مشغول بررسی این راهکارها هستیم و آن‌ها را در قالب دستورالعمل‌هایی در اختیار اعضا قرار خواهیم داد.

جنگ‌های نیابتی نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این اجلاس بود. ریشه این موضوع نیز به بحث گروه‌های تکفیری بازمی‌گردد و اینکه برخی برای ایجاد اختلاف و خشونت در جهان اسلام اجیر استکبار جهانی هستند.

تلاش برای ایجاد ادبیاتی جدید در عرصه‌ رسانه‌ای با معیارهای اسلامی، کسب اعتماد عمومی، تمرکز بر تربیت نیروی انسانی از دیگر موضوعات مطرح شده در این اجلاس بود.

تسنیم: سلطه رسانه‌های غربی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره  ملموس و قابل مشاهده است. اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برنامه‌ای را برای مقابله با این سلطه تدارک دیده است؟

حجت‌الاسلام کریمیان: در این اتحادیه، اساس کار مقابله با جریان رسانه‌ای غرب نیست، بلکه اعضاء این اتحادیه بر این باورند که صاحب رسالتی هستند و باید آن را به‌نحو شایسته مطرح سازند. در این مسیر شاید به نقطه‌ای برسیم که به تقابل با رسانه‌های غربی بیانجامد، ولی هدف این اتحادیه بسیار والاتر از تقابل است.

رسانه‌ها اسلامی به‌دنبال این هستند که بشریت تعالی پیدا کند و این انحطاطی که غرب به‌دنبال آن است رفع شود. ما معتقدیم پیام وحیانی اسلام آن‌قدر جاذبه دارد که اگر کسی آن را معرفی کند، همه در سراسر جهان به آن علاقمند می‌شوند.

تسنیم: به‌نظر شما با توجه به گستردگی فعالیت شبکه‌های غربی در جهان، برنامه‌های این اجلاس می‌‎تواند تأثیرگذاری خود را به شکل مطلوبی در جهان به‌نمایش بگذارد؟

حجت‌الاسلام کریمیان: اگر ما بتوانیم اسلام و رسالت الهی را به درستی و دقیق در دنیا معرفی و تبیین کنیم، مردم جهان با ما همراه شده و علیه رسانه‌های غربی حرکت و اقدام خواهند کرد.

تسنیم: اعضای اتحادیه در جریان این اجلاس با مقام معظم رهبری نیز دیدار داشتند. مهم‌ترین محورهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در آن دیدار چه بود؟

حجت‌الاسلام کریمیان: رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی را مرکزی بسیار مهم برای مقابله با امپراطوری خطرناک و مافیای پیچیده‌ رسانه‌های آمریکایی - صهیونیستی خواندند و بر تقویت و گسترش این حرکت تاکید کردند.

تلاش برای ایجاد ادبیاتی جدید در عرصه‌ رسانه‌ای با معیارهای اسلامی، کسب اعتماد عمومی، تمرکز بر تربیت نیروی انسانی، ایجاد ساز و کار تولید توزیع و انتشار خبر و تلاش برای مدیریت محتوا از مهم‌ترین اقدامات اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بوده است.

تسنیم: اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه‌ای خطاب به جوانان غربی و در تبیین حقیقی آموزه‌های مبین دین اسلام نوشتند. رسانه‌های اسلامی برای ترویج نکات مهم یاد شده در آن نامه تاکنون چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟

حجت‌الاسلام کریمیان: نظر مقام معظم رهبری درباره این نامه انتشار آن در فضای مجازی بود و این نامه هم در اروپا و هم در آمریکا به شکل گسترده در این فضا منتشر شد به‌نحوی که بسیاری از جوانان غربی و حتی تحلیل‌گران آن کشورها ناچار به اظهار نظر و واکنش نسبت به آن شدند.

نمی‌توان گفت که رسالت انتقال این پیام به‌طور کامل از سوی رسانه‌های اسلامی انجام شده، چراکه این نامه نکات بسیار مهمی دارد و کار و تبلیغ بر روی آن نیازمند سال‌ها تلاش و بررسی است. در همین اجلاس اخیر نیز بررسی این نامه و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطبان غیرمسلمان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که مورد توجه و بررسی دقیق قرار گرفت.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon