اینجا هزینه‌ها ارزان، اما انتظار بهبودی گران است


اینجا هزینه‌ها ارزان، اما انتظار بهبودی گران است

خبرگزاری تسنیم: کمتر کسی است که گذارش به بیمارستان شهید باهنر کرمان نیفتاده باشد، بیمارستانی که حداقل روزانه ۲۰۰ مریض اورژانسی دارد که می‌آیند و می‌روند، اما شکایت و گله برخی از آن‌ها از این بیمارستان باقی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، یکی از نهادهای تعطیل‌ناپذیر، نهادهای درمانی و به ویژه بیمارستان‌ها هستند که مسئولیت خطیری در قبال سلامت افراد جامعه برعهده دارند.

به‌دلیل هزینه‌های کمتر بیمارستان‌های دولتی نسبت به مراکز درمانی خصوصی، مراجعات به این بیمارستان‌ها بسیار زیاد است و از مهم‌ترین علل مراجعه به بیمارستان‌ها، تصادفات رانندگی است که آسیب‌های شدید جسمانی و نتایج فاجعه باری را به دنبال دارد.

بیمارستان شهید باهنر که یکی از بیمارستان‌های دولتی است، پذیرش بیماران تصادفی را برعهده دارد به‌گونه‌ای که سایر بیمارستان‌ها از پذیرش این‌گونه بیماران خودداری می‌کنند و این امر را به اورژانس بیمارستان شهید باهنر ارجاع می‌دهند.

در شهر کرمان همیشه شلوغی و ترافیک مقابل بیمارستان شهید باهنر توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. مقابل این بیمارستان همواره شاهد تعداد زیاد بیمار، همراهان مستاصل و صدای مکرر آژیر آمبولانس هستید.

به بهانه روز پزشک در یک روز تابستانی با مراجعه به بیمارستان شهید باهنر کرمان می‌روم تا با پزشکان این بیمارستان به گفت‌وگو بنشینم، اما همین که وارد بیمارستان می‌شوم با دیدن شکایت مکرر بیماران و همراهانشان سوژه گزارشم تغییر می‌کند و پای درد دل بیماران و همراهان آن‌ها نشستم.

نارضایتی بیماران از عدم حضور پزشکان متخصص در اورژانس بیمارستان

با یکی از بیماران این بیمارستان به گفت‌وگو می‌نشینم، در حالی چهره‌اش نشان از درد دارد، می‌گوید: در یک تصادف دچار شکستگی دست و پا شدم و حدود 15 روز است که بستری هستم، به دلیل تاخیر در تزریق داروی مربوطه، دچار آمبولی و نفس تنگی شدید شدم و متاسفانه علت نفس تنگی مرا تشخیص نمی‌دادند، زیرا پزشک مجربی برای ویزیت من نمی‌آمد.

خانم دیگری از  شهرستان کهنوج آمده و بسیار بد حال بود، می‌گوید: سه روز پیش برای تزریق داروی شیمی درمانی در این جا بستری شدم، اما متاسفانه رگ را برای تزریق دارو پیدا نکردند. جای جای دستانم سوزن فرو کردند و بسیار اذیت شدم.

وی گفت: چشمانم کم سو شده است و به سختی می‌بینم، من برای گرفتن دارو این جا آمدم و رفت و آمد برای من بسیار مشکل است. اگر می‌دانستم روند درمان در این جا این‌گونه است، کهنوج می‌ماندم.

سپس به سراغ یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیمارستان، بخش icu و مغز و اعصاب رفتیم.

همه راه‌ها به بیمارستان شهید باهنر ختم می‌شود

همراه یکی از بیماران که بیمارش در icu بستری بود، بدون لباس استریلیزه بیمارش را ملاقات کرده بود، در حالی که icu یکی از حساس‌ترین بخش‌ها از نظر رعایت بهداشت است.

یکی دیگر از همراهان بیماران تصادفی گفت: زمانی که بیمارم را به این جا آوردم با تعداد کثیری از بیماران تصادفی مواجه شدم در حالی که تنها یک دکتر حضور داشت به همین خاطر کار به کندی پیش می‌رفت، با مشاهده کمبود امکانات که به صورت چشمگیری مشهود بود ترجیح دادم بیمارم را به بیمارستانی دیگر ببرم، اما از پذیرش وی خودداری کردند و ناچار شدم وی را به اینجا بیاوردم. بیمارم را برای سی تی اسکن بردم. یکی قسمت سالن مربوط به کار بنایی انجام می‌شد و وسایل بنایی بود به گونه ای که تخت بیمار به سختی رد می‌شد.

در مسیر بازگشت با خانمی خسته رو به رو شدم که از مسافت‌های زیاد داخلی بیمارستان و بسته بودن سایر درب‌های اصلی بیماستان ناراضی بود.

مدیر داخلی بیمارستان: گفته‌های بیماران مبنای علمی ندارد

وی گفت: چندین بار این موضوع را به گوش مسئولان رساندم اما هیچ ترتیب اثری ندادند. وضعیت بهداشتی بیمارستان رضایت‌بخش نیست، وجود ملحفه‌های کثیف و سیاه شدن تخت‌ها و وسایل سفید موجود در بیمارستان گواه این امر است.

پس از مشاهده نارضایتی بسیار بیماران و همراهانشان موضوع را با مدیر داخلی بیمارستان در میان گذاشتم، وی در پاسخ گفت: حجم مراجعه کنندگان به بخش اورتوپدی بسیار بالا است و آمبولی زیاد پیش می‌آید. با توجه به سابقه کار 15 ساله‌ام در اورژانس باید بگویم مریض اورتوپدی که دچار نفس تنگی می‌شود، اولین گمان این است که دچار آمبولی شده است.

کارنما افزود: تزریق بعضی داروها از جمله دارویی که برای رفع آمبولی استفاده می‌شود، سبب رقیق شدن خون می‌شود و با توجه به شرایط بیمار ممکن است سبب خون‌ریزی شود. صحبت بسیاری از بیماران مبنای علمی ندارد و بر اساس گمان خودشان که سر رشته‌ای از مسائل پزشکی ندارند، نظر خودشان را بیان می‌کنند.

وی درباره مشکل عدم رگ پیدا کردن از بیمار سرطانی که برای تزریق داروی شیمی‌درمانی به بیمارستان مراجعه کرده بود گفت: داروهای شیمی درمانی داروهای high potential هستند و باید تومورها را از بین بیرند. کسی که تحت درمان شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد، به سایر نقاط بدنش آسیب‌هایی وارد می‌آید، از جمله اینکه عروق شکننده می‌شوند و رگ گرفتن از این بیماران بسیار سخت است.

مدیر داخلی بیمارستان شهید باهنر گفت: گاهی اوقات علی‌رغم رگ گرفتن ادامه  تزریق دارو امکان ندارد. از آنجایی که دیواره عروق شکننده شده است، بعد از ورود مقداری از دارو، دیواره رگ پاره می‌شود و باید دوباره برای تزریق اقدام شود. این بیماران به وضعیت جسمانی خود واقف هستند، اما از آنجایی که بیمارستان باهنر یک بیمارستان دولتی است با تعرفه‌های دولتی، سطح توقعات غیرمعقول می‌شود. اگر این بیماران به بخش خصوصی هم مراجعه کنند باز هم رگ‌گیری سخت است و این صرفا مربوط به این بیمارستان نیست.

وی در ادامه در مورد بخش icu گفت: icu یک سطح استریل دارد، فقط و فقط شستن دستان با محلولی خاص کفایت می‌کند و نیاز به پوشیدن لباس استریلیزه نیست.

کارنما در توضیح کار بنایی در بخش سی تی اسکن و همچنین وجود درهای بسته متعدد بیمارستان گفت:  بیمارستان باهنر ساختاری بسیار قدیمی دارد. سنگ اول این بنا در سال 1313 تحت عنوان درمانگاه گذاشته شده است که به مرور زمان گسترش یافت. پراکندگی ساختمانی، قدمت زیاد و غیر اصولی ساخته شدن هیچ کدام مبنای ساخت فنی ندارد.

هر ماه حدود 10-15 میلیون تومان هزینه بیمار فراری داریم

وی ادامه داد: به همین دلیل گاهی اوقات موقعیت‌های اضطراری پیش می‌آید. فاضلاب در بخش سی تی اسکن دچار مشکل شده بود و باید هر چه سریع‌تر درست می‌شد و چاره دیگری نبود. نه سی تی اسکن قابل تعطیل کردن بود و نه می‌توانستیم مشکل فاضلاب را نادیده بگیرم. از نظر بیماری‌های عفونی این بخش با وضعیت مراجعه کنندگان در ارتباط نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: بر اساس اصول بیمارستانی در ورود و خروج بیمارستان باید یکی باشد. این مسئله از حیث امنیت بیماران، همراه بیمار و کارکنان حائز اهمیت است. با وجود همه تدابیر هر ماه حدود 10-15 میلیون تومان بیمار فراری داریم. یعنی بیمارانی که تسویه حساب نمی‌کنند و فرار می‌کنند.

مدیر داخلی بیمارستان شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: کمبود نیرو، ضعف اهرم‌های نظارتی، عدم مسئولیت واحدها، مشکلات فرهنگی و سطح بالای توقعات مردم با توجه به محدودیت‌های این مرکز درمانی از جمله مشکلاتی است که با آن مواجهیم.

وی تصریح کرد: اگر به عنوان وزارت بهداشت دقت کنیم، می‌بینیم که عنوان کامل آن بدین صورت است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منظور از بهداشت پیشگیری اولیه، بهداشت فردی و اجتماعی است. درمان مقدم بر آموزش است، مریض باید درمان شود و محصول آزمایشگاهی نیست، اما برای آموزش چاره دیگری نداریم. گاهی قصور از طرف پزشکان رخ می‌دهد، ولی مشکلات اعم از فضای کم، تجهیزات فرسوده، ساختار قدیمی و نیروی انسانی کم را هم باید در نظر داشت.

روزانه 200 نفر به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند

وی در بیان مشکلات بیمارستان افزود: اتاق عمل این بیمارستان 40-50 سال قدمت دارد به‌گونه‌ای که یک بار سقف راهروی اتاق عمل فروریخت. دستگاه سی تی اسکن به طور نرمال روزانه 15 ct انجام می‌دهد، اما در این بیمارستان روزانه بالغ بر 90 ct انجام می‌شود. این دستگاه ذغالی دارد به قیمت 700 میلیون که اگر خراب شود باید فورا تعویض شود. فراهم آوردن این ذغال کاری بسیار زمان‌بر است و با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به این بخش، دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.

کارنما گفت: روزانه بالغ بر 60 نفر بیمار در این بیمارستان بستری می‌شوند و حدود 200 نفر به اورژانس مراجعه می‌کنند و این با توجه به کمبود امکانات و مشکلات مطرح شده در بیمارستان آمار بالایی است. ولی علی‌رغم همه این مسائل همه ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که وظیفه‌مان را به خوبی و به طور شایسته انجام دهیم.

در میان صداهای درد  بیماران و آژیر اورژانس بیمارستان در حالی که همراهان بیماران در محوطه بیمارستان با چهره‌های همراه با یاس نشسته‌اند، بیمارستان را ترک می‌کنم و به امید روزهای بهتر به این بیمارستان می‌اندیشم.

گزارش از مریم سعیدی

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon