هم امام و هم رهبری، برای حمایت و دفاع از مردم افغانستان هزینه‌ داده‌اند

هم امام و هم رهبری، برای حمایت و دفاع از مردم افغانستان هزینه‌ داده‌اند

خبرگزاری تسنیم: ابوطالب مظفری یکی از ویژگی‌های سخنان رهبر انقلاب درباره ملت افغانستان را هزینه‌بر بودن آن دانست و گفت: امام و رهبری برای حمایت از افغانستان هزینه‌های بسیاری را متحمل شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «سفیر روشنگری» رهنمودهای رهبر انقلاب برای ملت قهرمان افغانستان با حضور محمدابراهیمی شریعتی مدیر انتشارات عرفان، حجت‌الاسلام والمسلمین موحد بلخی شاعر و نویسنده و از مجاهدان افغانستانی و سیدابوطالب مظفری، شوکت‌علی محمدی، زهرا حسین‌زاده، علی‌مدد رضوانی و بریانه یعقوبی شاعر و نویسنده مهاجر افغانستانی، در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

سیدابوطالب مظفری شاعر و نویسنده مهاجر افغانستانی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: این کتاب می‌تواند منبعی برای تحقیقات بعدی باشد، صحبت‌هایی که در طول سالها بزرگترین مقام یک دولت درباره یک ملت بیان کرده و می‌تواند منبع تحقیقات و پژوهش‌‌های بسیاری باشد. انتشار این کتاب کار شایسته و خوبی است و باید بسیار پیش از اینها انجام می‌شد.

وی افزود: به نظر من سخنان هر فردی در مورد موضوعی و یا شخص دیگری اگرچهار ویژگی داشته باشد، قابل توجه و ارزشمند است و سخنان مقام معظم رهبری این چهار ویژگی را دارند.

وی گفت: ویژگی اول این است که ما درباره هر موضوعی که مورد توجه‌مان است زیاد سخن می‌گوییم در موارد گوناگون و به بهانه‌های مختلف آن موضوع را مطرح می‌کنیم، رهبر انقلاب اسلامی نیز درباره افغانستان به بهانه‌های مختلف سخن گفتند، همین که یک شخصیت در موقعیت رهبر انقلاب درباره کشور دیگری حرف می‌زند، نشانه بسیار خوبی است آن کشور یا باید بسیار مورد عنایت باشد مانند ما و یا مانند آمریکا مورد غضب باشد و خوشحالیم که ما مورد عنایت رهبری هستیم.

مظفری ویژگی دوم را ارائه سخن از سر آگاهی و شناخت مطرح کرد و گفت: هر سخنی اگر با اطلاعات و شناخت همراه باشد، سخن خوبی است سخنان رهبر انقلاب درباره افغانستان از آگاهی و شناخت ایشان نشأت می‌گیرد، رهبری از نوجوانی در مشهد با طلاب افغانستان آشنا بودند و ایشان آشنایی عمیقی با ملت افغانستان دارند و حتی مناسبت‌‌های قومی آنجا را می‌دانند.

وی افزود: ویژگی سوم این است که صحبت درباره هر چیزی اگر با حسن نیت و احساس عاطفی همراه باشد، بسیار مهم است، نگاه رهبر انقلاب به افغانستان با همدلی همراه و از سر حسن نیت است.در پیام‌های مختلفی که ایشان به مناسبت‌های مختلف درباره افغانستان داده‌اند، این دلسوزی و تاثر عاطفی مشخص است. ویژگی چهارم نیز این است که صحبت‌هایی مهم خواهند بود که با هزینه همراه باشند، رهبر انقلاب و امام خمینی درباره افغانستان سخنانی گفتند که این سخنان در طول تاریخ برای آنها هزینه‌بر بوده است، وقتی امام خمینی در برابر شوروی از افغانستان حمایت کرد، هزینه‌های بسیاری در جنگ تحمیلی پرداخت کرد، شوروی‌ها می‌گفتند دست از حمایت مهاجرین بردارید تا ما هم فلان اقدامات را علیه شما انجام ندهیم.از این‌جا در نظر بگیرید تا همین دستور اخیر رهبری درباره تحصیل کودکان بدون مدرک افغانستانی که حداقل هزینه آن ورود حجمی از دانش‌اموزان در یک مقطع کوتاه به سیستم آموزشی کشور ایران است. درباره  این چهار ویژگی در هر سخنی باشد آن سخن قابل تامل است و خوش‌بختانه این کتاب حائز این ویژگی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهاجران افغانستان تفاوتی با موضوع افغانستان ندارد، گفت: با این کتاب مستنداتی در اختیار خواهیم داشت که روابط بین ملت ایران و افغانستان را عمیق‌تر کنیم.

مظفری همچنین درباره ارزیابی آینده روابط ملت ایران و افغانستان گفت: اگر روند 20 تا 30 سال گذشته را نگاه کنیم روابط  بین این دو کشور از جهاتی رو به بهبود بوده و از جهاتی دیگر رو به تخریب، بعد از این هم روابط بستگی به عملکرد ما دارد. اگر با برنامه‌ریزی و مدیریت رفتار کنیم، روابط شکل خوبی به خود خواهند گرفت و اگر آن را به امان خدا بگذاریم ممکن است از این بدتر هم بشود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران