تعطیلی ۴۲۰ واحد سنگبری و بیکاری ۴۵۰۰ کارگر در استان فارس


تعطیلی 420 واحد سنگبری و بیکاری 4500 کارگر در استان فارس

خبرگزاری تسنیم: اختلاف واحدهای سنگبری و سازمان مالیاتی کشور بر سر افزایش مالیات بر ارزش افزوده سبب تعطیلی ۴۲۰ واحد سنگبری و بیکاری ۴ هزار و ۵۰۰ کارگر در سه شهرستان استان فارس شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اختلاف دوباره واحدهای سنگبری و سازمان مالیاتی کشور منجر به تعطیلی 420 واحد سنگبری و بیکاری 4 هزار و 500 کارگر در سه شهرستان استان فارس شده است.

اردیبهشت سال گذشته واحدهای سنگبری به نحوه محاسبه و دریافت مالیات برارزش افزوده اعتراض و مدتی واحدها و کارخانجات سنگبری را تعطیل کردند تا اینکه با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مالیاتی کشور این دعوا خاتمه یافت.

اما گویا با نو شدن سال دوباره سازمان امور مالیاتی روال سابق خود را در پیش گرفته و همان مشکلات قبل دوباره پیش روی کارخانجات سنگ‌بری ایجاد شده است روالی که اعتراض واحدهای سنگبری در استان‌های مختلف از جمله استان فارس را در پی داشته است و منجر به تعطیلی 420 واحد سنگبری و بیکاری 4 هزار و 500 کارگر در سه شهرستان استان فارس شده است.

رکود در بازار ساخت‌وساز  از دیگر مشکلاتی است که واحدهای سنگبری در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما علت اصلی تعطیلی واحدهای سنگبری بنا به گفته مجتبی فصیحی مهرآبادی، دبیر انجمن سنگبری‌های شیراز، افزایش مالیات بر ارزش افزوده است.

بنا به گفته فصیحی در 70 واحد سنگبری در شهر شیراز 500 کارگر مشغول کار هستند که به دلیل تعطیلی واحدهای سنگبری این تعداد کارگر نیز بیکار شده‌اند.

سید جلال میرعظیمی، دبیر انجمن کارفرمائی سنگ صفاشهر، افزایش سه برابری قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سه سال گذشته را از دیگر دلایل تعطیلی کارخانجات سنگبری در استان فارس ذکر می‌کند و می‌گوید: اداره برق زمانی را که اوج تولید سنگبری است، ساعت اوج مصرف قرار داده و این امر سبب تحمیل هزینه‌های سنگین به تولیدکننده می‌شود. وی از تعطیلی 150 واحد سنگبری در صفاشهر و بیکاری 1500 کارگر خبر داد.

به گفته مسعود صادقیان، رئیس اتحادیه سنگبری‌ها نی‌ریز واحدهای سنگبری کشور جزء مرحله دوم فراخوان سازمان مالیاتی هستند.

وی می‌گوید در مقدمه قانون ارزش افزوده شیوه اجرای قانون از تولید تا توزیع و مصرف ذکر شده است، اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور، تنها سراغ حلقه نخست آمده و برای دو حلقه دیگر تاکنون فراخوان داده نشده است.

صادقیان در تشریح مالیات بر ارزش افزوده‌ای که یک تولیدکننده باید بپردازد، چنین گفته است در حال حاضر ما باید 9 درصد مطالبه سازمان دارایی، 9 درصد مالیات مواد اولیه و مالیات برق را پرداخت کنیم که در این صورت حدود 27 تا 28 درصد مالیات بر ارزش افزوده از سرمایه تولیدکننده پرداخت می‌شود که برای یک تولید کننده بسیار بالاست.

در شهر نی‌ریز نیز مانند دیگر شهرهای استان فارس تعطیلی واحدهای سنگبری منجر به بیکاری کارگران این کارخانه‌ها شده است و بنا به گفته صادقیان 200 واحد در شهرستان نی‌ریز تعطیل شده و 2500 کارگر نیز بیکار شده‌اند.

محمدحسن دوگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، از قطعی بودن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید و اینکه این قانون تنها زمانی قابل تغییر است که در برنامه ششم توسعه بررسی و تغییر آن تصویب شود.

این گفته دوگانی به این معناست که اعتراض واحدهای صنعتی اعم از سنگبری‌ها و دیگران بر افزایش مالیات بر ارزش افزوده راه به جایی نخواهد برد مگر اینکه این قانون در دوره‌های بعد تغییر یابد.

با این حال اوضاع وخیم صنعت در استان فارس ایجاب می‌کند که حمایت‌های ویژه‌ای از صنعتگران صورت گیرد تا با رونق تولید اشتغال ایجاد شود و بیکاری در این استان کاهش یابد.

فریدون فرقانی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز،  در مصاحبه‌ای گفته است " اگر بخواهیم واحدهای سنگ‌بری فعال بمانند و مثل سابق برای تعداد بسیاری از کارگران اشتغال‌زایی داشته باشند، باید راهکارهای مناسبی ارائه داد و حداقل یک فرصت دو یا سه‌ساله به آن‌ها داده شود تا بتوانند خودشان را با وضعیت موجود نظام مالیاتی تطبیق دهند".

مزیت استان فارس در تولید سنگ‌های تزئینی زمانی پایدار می‌ماند که شرایط برای تولیدکننده فراهم باشد در غیر این صورت به تدریج چراغ این صنعت در استان فارس به خاموشی می‌گراید و طولی نمی‌کشد که محصولات استان فارس به شکل خام به دیگر استان‌ها فروخته می‌شود.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon