فرسودگی زیرساخت‌های شهری بافت تاریخی قزوین را تهدید می‌کند


فرسودگی زیرساخت‌های شهری بافت تاریخی قزوین را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: بسیاری از بناهای تاریخی استان قزوین همچون چند مسجد و حمام تاریخی و ملی قزوین بر اثر فرسودگی زیرساخت‌های شهری تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدعلی حضرتی‌ها  بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی توسعه پایدار قزوین که با محوریت ساماندهی بافت‌های تاریخی و سنتی قزوین در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به سبقه تاریخی و فرهنگی شهر قزوین، اظهار داشت: شهر قزوین با توجه به سبقه تاریخی و فرهنگی که دارد از بافت و کالبد تاریخی تشکیل شده است که در این بافت‌ها بناهای تاریخی متعددی قرار گرفته است.

وی با تاکید به لزوم حفظ بافت تاریخی و سنتی قزوین، عنوان کرد: بافت تاریخی شهر قزوین به منزله هویت و سرمایه این شهر به شمار می‌رود در همین راستا باید برنامه‌های حفظ بناهای تاریخی در شهر قزوین به صورت جدی دنبال شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین مهم‌ترین تهدید بافت تاریخی و سنتی استان قزوین را فرسودگی زیرساخت‌های شهری دانست و مطرح کرد: بزرگ‌ترین تهدید و چالش برای بافت‌های تاریخی و سنتی قزوین در حال خاضر فرسوده بودن زیرساخت‌های شهری است.

وی با بیان این نکته که زیرساخت‌های فرسوده شهری تاکنون آسیب‌های بسیاری به بافت‌ها و بناهای تاریخی شهر قزوین وارد کرده است، افزود: تاکنون بسیاری از بناهای تاریخی استان قزوین که ثبت ملی و جهانی هم شده‌اند از جمله چند مسجد و حمام تاریخی بر اثر فرسودگی زیرساخت‌های شهری  مورد تهدید جدی قرار گرفته‌اند.

حضرتی‌ها بیان کرد: در حال حاضر اصلاح زیرساخت‌های شهری باید در اولویت برنامه ساماندهی بافت‌های تاریخی استان قزوین قرار گیرد زیرا تنها به واسطه تغییر در کالبد بافت‌های تاریخی نمی‌توان آن‌ها را ساماندهی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از دیگر تهدیدات بافت‌های تاریخی و سنتی استان قزوین به گسترش نفوذ حاشیه‌نشینی به مرکز شهر اشاره کرد و گفت: مسئولان باید این چالش اساسی را مورد توجه قرار داده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon