گیلان از نظر تعداد نانوا اشباع شده است


گیلان از نظر تعداد نانوا اشباع شده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت غله وخدمات بازرگانی گیلان گفت: گیلان از نظر تعداد نانوا اشباع شده است و ۲۰ درصد نیز مازاد برنیاز، نانوا وجود دارد.

رمضان کامران‌پی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه برای تهیه نان مرغوب، گندم با کیفیت خریداری شده است و امسال بهترین ذخیره گندم را داشته‌ایم، اظهارداشت:  به هر میزان که آرد گندم مرغوب و مهارت نانوا در تولید نان با کیفیت اثرگذار است، بهداشتی نبودن محیط و ابزارآلات نانوایی نیز در تولید نان بی‌کیفیت تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: برخلاف واحدهای سنتی که مهارت انسانی در تولید نان تاثیرگذار است، نان مرغوب توسط پخت صنعتی انجام می‌شود که در آن از 0 تا 100 درصد فرآیند پخت توسط ماشین‌آلات انجام می‌پذیرد و این واحدها مشخصات کامل تولید را دارا هستند و اگر به‌دنبال نان سالم هستیم باید از نان صنعتی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی گیلان بابیان اینکه واحدهای صنعتی نانوایی، قابلیت حجم تولیدات بیشتری دارند و از لحاظ قیمت تمام شده نیز مناسب هستند خاطرنشان کرد: باتوجه به گرایش مردم به نان گرم و سنتی، در حال حاضر بیش از 95 درصد از نانوایی‌ها در سطح استان به‌صورت سنتی به پخت نان می‌پردازند.

کامران‌پی گفت: 3 هزار و 700 واحد نانوایی در گیلان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به 700 واحد آزادپز هستند و این امر نشان‌دهنده این است که نان صنعتی هنوز به جایگاه اصلی خود درفرهنگ جامعه  دسترسی نیافته است و برای  دسترسی به نان سالم و بهداشتی لازم است که  تغییر فرهنگ در استفاده از نان سنتی به سمت استفاده از نان صنعتی تغییر کند.

این مقام مسئول رقابت  آزادپزان و صنعتی‌پزان را در ارتقاء سطح کیفی پخت نان تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: تلاش بر این است که باکیفیت‌ترین نان در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و این امرمیسر نمی‌شود مگر با تغییرنگرش و فرهنگ استفاده از نان سالم و بهداشتی در سطح جامعه.

وی درباره توزیع نانوایی‌ها در مراکز مختلف استان گفت: این توزیع، منطقی و برحسب نیاز هر منطقه انجام گرفته‌است اما استان گیلان از نظر تعداد نانوا اشباع شده است و 20 درصد نیز مازاد برنیاز، نانوا وجودارد و این افزایش نیرو موجب کاهش میزان درآمد نانواها شده و این امرموجب بالا رفتن قیمت نان و در نتیجه به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی گیلان درباره تخصیص اعتبارات این شغل به‌صورت صنعتی افزود: دولت از این شغل پشتیبانی تسهیلاتی انجام می‌دهد که برحسب نیاز و مصرف به آن‌ها پرداخت می‌شود و این امر سبب می‌شود که شیب تبدیل نان صنعتی  به سنتی افزایش پیداکند.

کامران پی گفت: آموزش رایگان برای شغل نانوایی صنعتی  به‌مدت 5 سال آغاز شده‌است و در این مدت بیش از 50 درصد از نانواها با شرکت در این کلاس‌ها به ارتقاء توانایی‌ها و علم خود در زمینه تولید نان صنعتی افزودند.

وی افزود: امسال برای آموزش  30 درصد و بیش از 2 هزار و 500 نفر برای شغل نانوایی صنعتی، آمادگی داریم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon