۸۷ درصد از مطالبات گندم کاران آذربایجان شرقی پرداخت نشده است

87 درصد از مطالبات گندم کاران آذربایجان شرقی پرداخت نشده است

رئیس انجمن صنفی گندم‌کاران آذربایجان شرقی از پرداخت ۱۳ درصد مطالبات گندم‌کاران خبر داد و گفت: هنوز ۸۷ درصد از این مطالبات باقی مانده است.

عطاءالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، درباره مشکل مطالبات گندم‌کاران استان، اظهار داشت: امسال بیش از 320 هزار تن گندم و 20 هزار تن به صورت جوانه از کشاورزان استان خریداری شده است که به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین زمان خرید گندم که استان ما جزء استان‌های آخر در کشور است، با مشکل پرداخت مواجه هستیم.

رئیس انجمن صنفی گندم‌کاران آذربایجان شرقی درباره زمان و نحوه پرداخت این مطالبات گفت: رایزنی‌ها و نشست‌های زیادی در تهران حتی با وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ایم که تصمیمات خوبی هم گرفته شده است، اما آخرین خبر در این باره اینکه مقرر شده است بانک پاسارگاد 500 میلیارد تومان به صورت قرض برای پرداخت بخشی از مطالبات به بانک عامل خرید تضمینی بپردازد.

هاشمی در پاسخ به اینکه مشکل عدم پرداخت به بانک عامل مربوط می‌شود یا عدم کمک مالی مناسب دولت گفت: کمبود نقدینگی و عدم واریز پول کشاورزان به بانک عامل دلیل اصلی معوقات است و حتی بانک کشاورزی که بانک عامل خرید تضمینی است از اعتبارات داخلی خود هم استفاده کرده است.

وی درباره افزایش ناچیز قیمت محصولات کشاورزی به خصوص گندم در مقابل نهاده‌های کشاورزی مثل کود، سموم، بذر و ... گفت: قیمت محصولات و گندم در شورای اقتصاد تصویب شده است و این شورا به خاطر برخی از ملاحظات اقتصادی کشور این قیمت را اعلام کرده است و قیمت پیشنهادی وزارت کشور بیشتر از این قیمت بود.

هاشمی با اشاره به اینکه وجود دلالان و واسطه‌گران در بخش کشاورزی زائیده سهل‌انگاری و کوتاهی مسئولان در انجام وظایف خود است، گفت: دلال در هر شرایطی وجود دارد و اگر ما نقش فعال و تأثیرگذاری داشته باشیم دست دلالان کوتاه خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی گندم‌کاران آذربایجان شرقی، افزود: برای مقابله با ایفای نقش دلالان، طرحی دو فوریتی را به مجلس ارائه کرده‌ایم که بر اساس این طرح قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج می‌شود تا قیمت‌ها بیشتر به نفع کشاورزان باشد.

هاشمی با اشاره به نزدیک شدن فصل کاشت پائیزی، به کشاورزان توصیه کرد که نکاتی از جمله کشت به اندازه امکانات و منابع آبی، تأمین نهاده‌ها و به‌ویژه کودها، استفاده از بذر مناسب، ضدعفونی بذرها، مبارزه با علف‌های هرز و... به افزایش بهره‌وری و همچنین بالا رفتن کیفیت محصولات خود توجه داشته باشند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon