آموزگار: تشکیل شورای تشکل‌های نشر برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب

آموزگار: تشکیل شورای تشکل‌های نشر برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مراسم تقدیر از دست اندرکارانن بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از تشکیل شورای تشکل‌های نشر برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: ترکیب شورای سیاستگذاری با کفایت‌تر و مناسب‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور همایون امیرزاده مشاور علمی‌، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی ارشاد، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیران ارشد و اجرایی نمایشگاه، اعضای اتحادیه عصر امروز سه شنبه 3 شهریور در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

در این نشست محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران درباره ی جمع بندی نمایشگاه بیست و هشتم و برنامه های پیش رو برای نمایشگاه بیست و نهم گفت: ما یک شورای تشکل نشر برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تشکیل داده و سعی کردیم که در جلسات به جمع بندی برسیم. قرار شد که شوراهای نشر برای 29بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تشکیل شده و هر ماه یک بار جلسه داشته باشیم.

وی به نمایشگاه کتاب بیست و هفتم اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه کتاب بود که بعد از 8 سال و در دوران آقای صالحی، من و آقای حسینی به عنوان نماینده ناشران انتخاب شدیم. تصمیم و پیشنهادی که داده شد این بود که اتحادیه در مراحل اجرایی نمایشگاه کمک کند. ما همراه با شرکت تعاونی ناشران آشنا بخش عمومی نمایشگاه را مشترکاً اجرا کردیم که در آن آقایان عین الهی و داوودی پور به ما کمک کردند. این جریان ادامه داشت تا این که در سال گذشته کمی متحول شد. شورای سیاست گذاری فهمید که اتحادیه می تواند نقش موثرتری داشته باشد. در حقیقت شورایی که در نمایشگاه بیست و هشتم حضور داشت، نسبت به شورای نمایشگاه بیست و هفتم که عمدتا از وزارت ارشاد بودند، موثرتر و فرهنگی تر بود. در آن تشکل های نشر  من به همراه آقایان همایی و اسماعیلی حضور داشتیم.

آموزگار ادامه داد: در نمایشگاه کتاب بیست و هشتم هماهنگی خوبی بین ما سه نفر در دفاع از کلیت صنف وجود داشت و نتایج موفقی گرفتیم. کسانی که از حوزه های فرهنگی بیرون نیز اضافه شده بودند، در جهت برگزاری نمایشگاه و فاصله گرفتن آن از تصدی ارشاد موثر بودند. این موضوع باعث شد که کسانی که از معاونت فرهنگی بودند، نظر مثبتی بر روی برنامه ها داشته باشند. البته باید گفت که دوستان در معاونت فرهنگی و در جلسات شورا کمک کردند که تصمیم های بهتری بگیریم. در وهله اول هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در جلسه خود تصمیم گرفت که در برگزاری اجرایی نمایشگاه کمک کند و در وهله دوم مقرر شد که با توجه به این که دوستان از انجمن های نشر حضور داشتند، به تسریع ارتباطات با سایر انجمن ها کمک کنند. واقعیت موضوع دشوار بود،چرا که ما مجموعه های مختلف المنافع هستیم که جوهری واحد ما را پیوند می دهد. ما باید دنبال نکات مشترکی باشیم تا به عنوان محور هماهنگی خود قرار دهیم.

آموزگار بیان داشت: در نهایت این دبیرخانه شکل گرفت که بسیار موثر بود و باعث شد تا تصمیمات مشترکی بگیریم. این موضوع موجب شد که در 25 اسفند 93 تفاهم نامه را که بسیار هم مهم بود امضا کنیم. در ارتباط با این تفاهم نامه تلاش های بسیاری شد و مسیر طولانی را تجربه کردیم. شاید امضای این تفاهم نامه با توجه به زمان برگزاری نمایشگاه کمی دیر بود، چرا که کمیسیون تشکیل شده بود. البته آقای همایی در این جلسه حضور داشت و ما هم نماینده خود را معرفی کرده بودیم. این موضوع باعث شد که ما در نمایشگاه بیست و هشتم نتوانیم مدیریت مالی را به خوبی اجرا کنیم. البته با این وجود هزینه برگزاری نمایشگاه بیست و هشت در مقایسه با نمایشگاه بیست و هفت کاهش قابل ملاحظه ای داشت که این نشان می داد علیرغم مدیریت مالی ما، حضور ما بسیار موثر بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پایان سخنان خود گفت: جمع شدن ما باعث شد که ما تجربه خوبی داشته باشیم و مسائل گذشته دیگر پیش نیاید. البته ترکیب شورای سیاستگذاری نیز با کفایت تر و مناسب تر شده است و با توجه به این که زمان نسبتا بیشتری را در اختیار داریم، قطعا نتایج بهتری را در نمایشگاه بیست و نهم شاهد خواهیم بود. این موضوع با همکاری دوستان محقق خواهد شد. البته این اختلاف منافع که از آن صحبت شد نباید باعث شود که اختلاف ایجاد شده و ما از رسیدن به مقصود خود که برگزاری نمایشگاه به تنهایی است، باز بمانیم و به این موضوع لطمه بخورد.

کیاییان مدیر نشر چشمه نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: خاطرم هست زمانی که می‌گفتند اتحادیه قرار است در برگزاری نمایشگاه کتاب همکاری کند، دلواپس بودم. نزدیک به 10 سال از زمانی که اتحادیه خود به تنهایی نمایشگاه را برگزار می کرد ، گذشته بود. البته گویی که تجربیات منتقل نشده بود. من پیشنهاد داده بودم که اطلاعات نگه داشته شود، شاید انجام این کار مشکل بود و البته با توجه به تغییراتی که به وجود آمده بود از جمله کمبود فضای نمایشگاه، تغییر مکان آن و تغییرات نشر، انجام این کار ممکن نبود. نهایتا با کمک ناشران و غیر برگزاری نمایشگاه تا حدودی به مقصد نهایی خود رسید که بسیار مرا خوشحال کرد.

وی درباره  موضوع صنوف مختلف المنافع که در این جلسه مطرح شد گفت: این لغت در لفظ ایرادی ندارد و در همه جای دنیا تمام گروه‌های یک صنف می توانند نگاه متفاوت داشته باشند اما کسانی که در این حوزه هستند،  باید بدانند که اصلی‌ترین مساله این است که منافع شخصی را بر منافع جمعی ارجح نکنند. اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد اختلاف های جزئی برداشته می‌شود و زمینه برای حرکت فراهم می‌‌شود. من به نمایشگاه بیست و نهم نسبت به نمایشگاه بیست و هشتم خوش‌بین‌تر هستم. چرا که زودتر کلید خورده است. امیدوارم روزی به این جا برسیم که از چند ماه قبل همچون نمایشگاه فرانکفورت جانمایی ها و ثبت نام ابتدایی را داشته باشیم.

کیاییان گفت: امسال فرصت خوبی را در اختیار داریم چرا که  زودتر استارت زده ایم و البته شنیده ایم که شورای سیاستگذاری هفته قبل اولین جلسه خود را برگزار کرد. امیدوارم که همدلی در بین اعضای شورا ایجاد شود تا نتایج بهتری را شاهد باشیم. تمام افرادی که این جا حضور دارند دلسوز نشر هستند و اگر بپذیریم که کشور ما از نظر کتاب نیاز به کار بیشتری دارد، باید به این موضوعات دقت بیشتری داشته باشیم. کار فرهنگی کاری است که زود بازده نیست و محصول و نتیجه آن در دراز مدت باز نشان داده می شود که شاید این نتایج به فرزندان خود شما برگردد.

کیاییان ادامه داد: اکنون فرصت کافی برای این وجود دارد تا بدانیم هر ناشر چه کار می‌کند. برای مثال باید دقت کنیم که اگر فلان ناشر 100 متر مربع در خواست کرده است‌، شاید با برسی اسناد و مدارک بیش از 20 متر به او نباید تعلق بگیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران