امیرزاده: ارشاد انسجام اصناف را برای خود تهدید نمی‌داند

امیرزاده: ارشاد انسجام اصناف را برای خود تهدید نمی‌داند

مشاور معاون فرهنگی ارشاد در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب گفت: ما انسجام اصناف را برای خود تهدید نمی‌دانیم، بلکه آن را فرصتی برای متولیان امر می‌دانیم و نه تنها به مجموعه آسیبی وارد نکرده است، بلکه شاهد رخ دادن اتفاق های مبارکی بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور همایون امیرزاده مشاور علمی‌، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، جمعی از ناشران و مدیران ارشد و اجرایی نمایشگاه کتاب در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

نادر قدیانی رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم در ابتدای سخنان خود گفت: تشکل‌ها باید از امروز پژوهش‌های خود را شروع کنند. مسائلی وجود دارد که به نشر زیان می‌زند. ما تجربه برگزاری 7 سال نمایشگاه را به همراه برگزاری نمایشگاه سال قبل داریم و باید از این تجربه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که 90 درصد تولید نشر کشور دست 100 ناشر است، نیاز به یک خانه تکانی داریم. به نظرم نباید کتاب را فقط در یک غرفه و در یک نمایشگاه ببینیم.

همایی مدیر نشر نی نیز در سخنانی کوتاه گفت: باید سعی شود که افراد منافع یک گروه یا شخص را بر منافع جمعی حاکم نکنند و با سلامت این قضیه را پیش ببرند تا بتوان از حداکثر ظرفیت نمایشگاه کتاب استفاده کرد. همه تشکل‌ها حتی‌المقدور تمام تلاش خود را بگذارند تا اختلاف نظر‌ها به حداقل برسد.

حسین صفری، مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تهران دیگر سخنران این نشست بود. او گفت: با توجه به این که من در حرفه کتاب نزدیک به 10 سال مسئولیت اجرایی داشتم، این نمایشگاه را سخت ترین دوره در تمام ادوار می بینم. اتفاقات ویژه ای از جمله قطع بن های اهدایی ، تعامل با سازمان های مختلف و کمبود فضای نمایشگاه انرژی بسیاری را از ما گرفت. البته خدا رو شکر که آخرش خوب بود. با توجه به این که شورایی برای برگزاری نمایشگاه بیست و نهم شکل گرفته است، باید این گروه را به هم نزدیک کنیم. اراده‌ای که در معاونت فرهنگی ایجاد شده است تاکنون وجود نداشته و باید درباره  برگزاری سه ساله نمایشگاه که به خود ناشران واگذار شده است، به خوبی برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: حتماً باید نمایشگاه بیست و هشتم  را آسیب شناسی کرد، بخش‌های داخلی، اهل قلم، ناشران دانشگاهی و ... باید درباره افراد و اتفاقاتی که در حوزه‌شان اتفاق افتاده است به خوبی آسیب‌شناسی کنند. باید این سیاست‌گذاری را به فال نیک گرفته و این پروسه سه ساله را جدی بگیریم.

مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب به توجه بیشتر ناشران به بخش‌های نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: اتحادیه ناشران علاوه بر آن که سخت‌افزار‌ها را به خوبی در اختیار دارند، باید به سمت نرم‌افزارها حرکت کند، اگر نمایشگاه می‌خواهد پالایش شود و به سمت درستی نزدیک شود، شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که چه باید کرد و با توجه به این که امسال فضای ما عوض شده است؛ باید تلاش کرد که در این موضوع دقت کنیم.

همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سخنانی گفت: سه ضلع صنوف، معاونت فرهنگی و کمیسیون فرهنگی این اقدام را که به برگزاری نمایشگاه بیست و هشت اختصاص داشت انجام دادند که البته ایرادهایی نیز وجود داشت. مجموعه دوستان در صنوف و کمیته های مختلف یک مدل اجرایی مناسب را در جهت واگذاری این بخش ها رقم زدند. که ارزیابی آن ها نیز مثبت است.

وی ادامه داد: در بحث نمایشگاه کتاب شاهد اولین جلسه شورای سیاستگذاری بودیم و در جهت پرداختن به مشکلات، کار را زودتر آغاز کردیم. این جلسات نشان دهنده این است که عزم معاون فرهنگی برای این کار جزم شده است. انسجام اصناف را برای خود تهدید نمی دانیم،  بلکه آن را فرصتی برای متولیان امر می دانیم که نه تنها به مجموعه آسیبی وارد نکرده است، بلکه شاهد رخ دادن اتفاق های مبارکی بوده ایم. در حقیقت نگاه وزارت ارشاد ، تقویت و انسجام بخشی صنوف است. این انسجام به عنوان یک فرصت استثنایی مطرح است.

مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: آن چه که تاکنون واگذار شده است به عنوان کف و حداقل مقدار واگذاری مطرح است، باید توجه داشت که ظرفیت های خوب اقتضا می کند که کنار هم باشیم. باید افراد از منافع کوچک گذشت کرده تا به منافع بزرگتر برسیم، تا از این ظرفیت در جهت آرمان های انقلاب اسلامی استفاده کنیم. با توجه به سفارشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص واگذاری کارها به بخش خصوصی، این عزم در وزارت ارشاد جزم شده است که این کار انجام شود. هم چنین در دل این وزارت خانه، معاونت فرهنگی این مسیر را هموار تر کرده است.

شاهمرادی نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود. او گفت: نمایشگاه امسال فارغ از نقاط قوت اجرایی نکاتی داشت که به بحث سیاستگذاری اختصاص دارد. امیرزاده بحث واگذاری امور اجرایی به تشکل‌ها را مطرح کرد‌ اما باید توجه داشت که هر اتفاقی بیفتد وزارتخانه نمی‌تواند جایگاه خود را در حوزه سیاستگذاری از دست بدهد و این واگذاری‌ها مربوط به کارهای اجرایی است. باید به این پرسش جواب داد که این واگذاری امور به تشکل‌ها در چه حوزه‌هایی و چگونه است. یک سوال وجود دارد و آن این که اگر قرار است واگذاری نمایشگاه صورت بگیرد، آن مجموعه‌ای که قرار است این مسئولیت را بر عهده بگیرد کدام مجموعه است و اگر قرار است صنوف نیز در آن دخالت داشته باشند، مجموعه‌های مختلف صنفی با چه سازوکاری کار خواهند کرد؟ که شامل همه مجموعه‌ها شود. باید توجه داشت که اتحادیه تهران بخشی از نشر کشور است و باید مجموعه‌های صنفی دیگری نیز بیایند و دخیل شوند. همچنین باید مشخص شود که این دفاعی که قرار است اتفاق بیفتد در چه حوزه‌ای است؟ آیا با ناشرانی رو‌به‌رو هستیم که می‌نالند یا با ناشرانی مواجهیم که با برگزاری نمایشگاه مسائل یک ساله شان حل می‌شود؟

وی ادامه داد: وقتی صنف در جایگاه خودش می آید و قرار است به جای وزارت ارشاد از حقوق صنفی خود دفاع کند، وقتی از نظر ساختاری ذیل ارشاد است آیا بازهم می تواند کار کند؟ در حقیقت افرادی که ذیل ارشاد قرار می‌گیرند، آیا می‌توانند سینه چاک کرده و حقوق خود را از این وزارت خانه مطالبه کنند؟ به نظرم ارشاد باید به یک سازو کار خاص برسد یک دولت می‌آید و یک سیاست را پیش می‌گیرد، در حالی که با عوض شدن آن دولت همه چیز به هم می‌ریزد. به نظرم مجموعه نشر باید به یک سازوکاری فکر کند که در سیاست‌های کلان ارشاد نقش داشته باشد.

در پایان این مراسم از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب بیست و هشتم تجلیل شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران