عملکرد مسئولان سابق وزارت علوم در اعطای بورس قانونی بوده است

عملکرد مسئولان سابق وزارت علوم در اعطای بورس قانونی بوده است

خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سیر تحولات پرونده بورسیه‌ها گفت: عملکرد مسئولان سابق وزارت علوم در اعطای بورس قانونی بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته به بحث پیرامون مسئله بورسیه‌ها و تصمیم جدید این وزارت‌خانه و نامه مشترک کمیسیون آموزش، اصل 90 و دیوان محاسبات در این زمینه اختصاص داشت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ابلاغیه جدید وزیر علوم به کمیسیون ارسال شده است،گفت: در رابطه با این مباحث چندین جلسه درخواست کرده‌ایم که وزیر یا معاونانش برای حضور در جلسه شرکت داشته باشند اما هیچ اقدامی برای حضور در جلسات نمی‌کنند و پاسخگو نیستند لذا ابلاغیه وزیر را از طریق رسانه‌ها مطلع شدم.  

زارعی با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیته‌ای مامور بررسی موضوع شده است، ادامه داد: چند جلسه در سازمان دانشجویان برگزار شد و حتی معاونان قبلی سازمان در جلسه حضور یافتند.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مدیرکل وقت بورس نامه‌ای به بنده نوشت گفت: در تاریخ 1 تیر 93 جلسه برگزار کردیم به طوریکه ایرادات را مورد بررسی قرار دادیم و مباحث متعددی از جمله کسر معدل مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم باید تصمیم عاقلانه و درستی را حتی در ایام دفاع مقدس اتخاذ می‌کرد گفت: در سال 89 از بین 239 نفر دانشجوی تبدیلی 59 نفر کسر معدل داشتند.

زارعی ادامه داد: بعضاً گفته شد بحث استیضاح بحث مرتبط با بحث نمایندگان و فرزندان نمایندگان است که در یک جلسه‌ای که ما با دوستان گذاشتیم تا پرونده فرزندان برخی مسئولین که در سایت‌ها نام آن‌ها آورده شده بود را بیاورند چند مورد از این پرونده‌ها را آوردند و طی بررسی که انجام شد غیر از یک پرونده که مرتبط با یکی از فرزندان مسئولین بوده سن این فرد چند ماه بیشتر از  سن مد نظر بوده  در حالی که اسامی که در لیست‌ها عنوان می‌شد حیثتی را از نظام مخدوش کرد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که پس از استیضاح وزیر سرپرست وزارت علوم کمیته‌ای را برای بررسی پرونده بورسیه‌ها تشکیل داد، گفت: این کمیته تحت عنوان کمیته تطبیق مصادیق موضوع را بررسی کرد و در جلساتی که ما به عنوان ناظر در آن شرکت داشتیم مشاهده کردیم که از بین 300 پرونده‌ای که این کمیته آنها را ملاحظه کرد 150 نفر را با همان فرمول‌هایی که خودشان در نظر داشتند عنوان کردند که مشکلی ندارند و در خصوص 150 نفر دیگر نیز 70،80 نفر از این تعداد را ما معتقد بودیم که تبعیض آمیز برخورد می‌شود به این معنی که یک فرمولی برای یک دانشجو اعمال می‌شود اما برای دانشجوی دیگر آن فرمول اعمال نمی‌شود.

** عملکرد مسئولین قبلی در اعطای بورسیه منطبق با قانون بوده است

وی با بیان این که به موازات این کار تعدادی از دانشجویان به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند گفت: بر این اساس کمیسیون اصل 90 عملکرد مسئولین را مورد بررسی قرار داد و به وزیر علوم اعلام کرد که از نظر آن‌ها عملکرد مسئولین قبلی منطبق با قانون است و شما پاسخ دهید همین فاصله ارتباط وزارت علوم با کمیسیون آموزش قطع شد.

زارعی یادآور شد: پس از آن که کمیسیون اصل 90 پاسخ وزارت علوم را گرفت جلسه‌ای برگزار شد که در آن جلسه استدلال‌های وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً تایید شد که مسئولین قبلی در چارچوب اختیاراتشان اعطای بورسیه‌ها را انجام داده بودند علی رغم این که ممکن است سلایق آنها پسندیده نشود.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در این جلسه معاون پارلمانی وزیر نیز به موضوع اذعان کرد اما در آخر جلسه عنوان کرد که آن چه که مانع است دیوان محاسبات است و دیوان محاسبات نیز در پاسخ به آنها عنوان کردند که ما در مصادیق  دخالت نمی‌کنیم بلکه بحث هزینه کرده‌ها به ما مرتبط است.

** دیوان محاسبات در تشخیص مصادیق دخالتی ندارد

وی با بیان این که کمیسیون اصل 90 جلسه دیگری مجدداً با حضور دادستان دیوان محاسبات برگزار کرد، گفت: جمع بندی جلسه این شد که دیوان محاسبات در تشخیص مصادیق دخالتی ندارد و تعیین مصادیق به عهده وزارت علوم است اما در مورد بحث اشتغال مصوباتی شد که اگر فردی بورس به او داده شد و در جای دیگر شاغل بوده باید هزینه‌هایش را بپردازد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری مجتبی حسینی سخنگوی دانشجویان بورسیه نیز با تاکید بر این که ابلاغیه وزارت علوم مشکلی را از دانشجویان بورسیه حل نمی‌کند، گفت: ما دانشجویان بورسیه‌ بر اساس صداقت، تمام اسناد و مدارک خود را به وزارت علوم دادیم و این وزارت‌خانه طی بررسی‌هایی که صورت داد تعدادی از دانشجویان را حائز دریافت بورس دانسته در این جا تصمیم گیرنده وزارت علوم بوده و دانشجویان نقشی در این تصمیم نداشتند اما با تغییر دولت عنوان می‌شود که 3 هزار بورسیه غیرقانونی وجود داشته که این تهمت به ما بوده است.

** نمی‌توانیم در قوه قضائیه شکایتی را ثبت کنیم

وی با بیان این که ما در قوه قضائیه نمی‌توانیم شکایت ثبت کنیم گفت: به موجب مصوبه 630 شورای انقلاب فرهنگی حق تظلم خواهی  از ما گرفته شده است.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به این سؤال که چرا دانشجویان نمی‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند گفت: بنا به مصوباتی که سال 87 برای رسیدگی به برخی تخلفاتی که توسط دانشجویان و اساتید صورت گرفته، کسی که علیه او حکم صادر شده باید به کمیته ای که در وزارت علوم در همین راستا شکل گرفته شده برود که در این جا متأسفانه این اشکال وجود دارد که کسی که خودش حکم را صادر کرده فرد شاکی دوباره باید به خود او برای تظلم خواهی مراجعه کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مصوبه تجدید نظر کند تا بورسیه‌ها بتوانند به یک مرجعی خارج از سیستم وزارت علوم برای احقاق حق خویش مراجعه کنند.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب زارعی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این که چه عواملی در عدم بروز تخلفات این چنینی موثرند اظهار داشت: ما قانون الزام دانشجو را داریم که در آن جا شورای مرکزی بورس در نظر گرفته شده که در دو زمینه فعالیت کند یکی ضابطه‌گذاری و دوم این که مصادیق اعطای بورس را مشخص کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این شورا مسائل علمی دانشگاه‌ها باید از نگاه‌های سیاسی به دور باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon