۳علت اصلی پیروزی روحانی و علل شکست اصولگرایان/دولت اعتدال از بکارگیری حاشیه‌سازان حذر کند

3علت اصلی پیروزی روحانی و علل شکست اصولگرایان/دولت اعتدال از بکارگیری حاشیه‌سازان حذر کند

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل سیاسی به بیان ۳ علت اصلی پیروزی روحانی در انتخابات پرداخت و علل شکست اصولگریان را نیز تشریح کرد. وی می‌گوید: دولت اعتدال باید از بکارگیری حاشیه‌سازان در کابینه حذر کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی در نشست تحلیلی علل پیروزی حسن روحانی در انتخابات که در جامعه اسلامی مهندسین برگزار شده بود، طی سخنانی گفت: خوشحالیم که رئیس جمهوری انتخاب شده که شعارش اعتدال و عقلانیت است و از این جهت باید به آینده کشور امیدوار بود. 

وی با اشاره به علل پیروزی حسن روحانی در انتخابات تصریح کرد: اگر به فرآیند شکل‌گیری انقلاب اسلامی نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که آرمانگرایان در شکل‌گیری انقلاب نقش اساسی داشتند اما رفته رفته پس از انتخابات این مصحلت‌گرایان بودند که زمام امور را در دست می‌گیرند و تصور این است که این مصرف‌گرایان هستند که می‌توانند آرمان‌ها را به مقصد برسانند. 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: یک مسئله و ذهنیت غلط در جامعه وجود دارد که آرمان‌گرایی را مترداف فضای بسته و منقبض می‌داند و از طرف دیگر مصلحت‌گرایی را مطابق جامعه باز و انبساطی قلمداد می‌کند، این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و نباید به نفع مصلحت‌گرایی، آرمانگرایی را نقد کرد.

محبیان با بیان اینکه رفتار مردم در ایران به گونه‌ای بوده که همواره فضا را معتدل می‌کردند، گفت: بعد از آقای هاشمی و خاتمی مردم به سوی فرد آرمان‌گرایی مثل احمدی‌نژاد رفتند و بعد از آن نیز این مسیر به سمت دیگری یعنی به سوی روحانی که فرد مصلحت‌گرایی است، پیش رفت. نکته این است که هم آرمان‌گرایان و هم مصلحت‌گرایان در زمان خاصی در این کشور در صدر کار بودند و این چرخشی که امروز رخ داده، اصلا غیر منتظره نبود.

وی با بیان اینکه روحانی هیچگاه خود را اصلاح‌طلب نخوانده است، ادامه داد: روحانی خود را یک فرد مستقل نشان داده اما تردیدی نیست که جریان اصلاح‌طلب در کنار وی بود هرچند که روحانی کاندیدای مطلوب اصلاح‌طلبان نبود ولی در واقع برخی از اصلاح‌طلبان روحانی را کاندیدای حداقلی خود می‌نامیدند و از وی که از جامعه روحانیت به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب وارد عرصه انتخابات شده، ابراز ناراحتی می‌کردند.

این کارشناس امور سیاسی تصریح کرد: علیرغم اینکه اصلاح‌طلبان و جامعه به سوی روحانی حرکت کردند و اصولگرایان به عنوان رقیب روحانی مطرح بودند، اما اصولگرایان در حال حاضر اصلا احساس نگرانی نمی‌کنند زیرا همه این امید را دارند که حرکت روحانی در حد وسط و معقول باشد.

محبیان با بیان اینکه دلایل مختلفی در زمینه پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که باعث پیروزی روحانی شد عدم وحدت و یا به معنای دیگر تفرقه اصولگرایان بود. اصولگرایان یک مجموعه بزرگی هستند که دارای زیرمجموعه‌های بسیاری هستند و تفرقه در اصولگرایان باعث شد زیرمجموعه‌های آنان منفعلانه عمل کند و این به نفع روحانی تمام شد.

وی انصراف عارف به نفع روحانی را یکی دیگر از دلایل پیروزی وی دانست و اظهار داشت: کنار رفتن عارف به نفع روحانی منشأ اثر بود و این پیام را از سوی دیگر مخابره می‌کرد که در حالی که اصلاح‌طلبان به نفع هم از قدرت کناره‌گیری می‌کنند، اما در آن سوی میدان اصولگرایان برای قدرت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این کارشناس امورسیاسی تصریح کرد: اصولگرایان عمدتا عامل وحدت را بیرون از جریان خود می‌دیدند اما در انتخابات اخیر، آنان به نوعی رقابت درونی را لازم دانستند لذا این مسئله سبب ایجاد تفرقه در میان آنها شد.

محبیان، مسئله اقتصادی را یکی دیگر از عوامل پیروزی روحانی دانست و تأکید کرد: علیرغم تلاش‌های فراوان دولت احمدی‌نژاد برای رفع مسائل معیشتی مردم، اما مسئله اقتصادی یکی از عوامل پیروزی روحانی بود؛ احساس نگرانی مردم در این زمینه بیش از عملکرد دولت بود و این باعث شد که مردم در زمینه وضع موجود به سمت شعارهای انتخاباتی روحانی حرکت کنند.

وی یکی از ضعف‌های عمده اصولگرایان در انتخابات را فقدان رهبری واحد خواند و گفت: علی‌رغم اینکه جامعتین رهبری جناح اصولگرا را پذیرفت و ائتلاف 1+2 نیز اعلام کرد که به نظر جامعتین توجه دارد اما عملا جامعتین نتوانست اثری جدی در مدیریت این جریان در انتخابات بگذارد و این موضوع باید در آینده به صورت جدی بررسی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فضای دو قطبی ایجاد شده میان روحانی و جلیلی تصریح کرد: در انتخابات جلیلی به عنوان مظهر آرمان‌گرایی معرفی شد و این موضوع سبب شد که روحانی در مقابل جلیلی قرار گیرد. اگر فقط روحانی و قالیباف در انتخابات رقیب بودند، این دو قطبی ایجاد نمی‌شد اما حضور جلیلی باعث ایجاد یک دو قطبی شد که در پایان آن به ضرر قالیباف ختم شد.

محبیان همچنین تصریح کرد: روحانی از گفتمان وضع موجود استفاده کرده و مردم نیز با شعارها و اهداف انتخاباتی او بیشتر احساس نزدیکی کردند، انتقال پیام روحانی به توده‌های مردم به ویژه در مناظره سوم که به صورت چالشی برگزار شد، سبب شد که نگاه‌ها بیشتر به سوی وی معطوف شود.

وی حمایت هاشمی و خاتمی در انتخابات از روحانی را یکی دیگر از علل پیروزی وی برشمرد و اظهار داشت: پس از آنکه هاشمی از انتخابات کنار رفت، ظرفیتی که در آن سطح ایجاد شده بود، به جایگزین وی یعنی حسن روحانی منتقل شد از این جهت، روحانی توانست برخی از آرای مردم را با توجه به عدم احراز صلاحیت هاشمی‌ و به نوعی مظلوم نمایی وی کسب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: پس از کناره‌گیری یک اصلاح‌طلب به نفع روحانی که از سوی هاشمی‌ رفسنجانی مدیریت شد، سیل انتقادات به سمت خاتمی روانه شد که چرا یک نیروی امنیتی را جایگزین یک نیرو دانشگاهی اصلاح‌طلب کرده است.

محبیان شعار اعتدال روحانی را یکی دیگر از نکات بارز پیروزی روحانی در انتخابات دانست و گفت: این خط حتی در میان اصولگرایان میانه‌رو نیز با اقبال روبرو شد و در این زمینه بسیاری از اصولگرایان به روحانی رای دادند.

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای دولت یازدهم گفت: روحانی باید تحولاتی را در حوزه ساختاری، برنامه‌ریزی، مدیریت توقعات، نیروگزینی و مدیریت ادراک ایجاد کند.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به مسئله ساختار آینده دولت روحانی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه گفتمان عدالت و عقلانیت طرفدار دارد، اما ساختار ندارد. باید اقدامی صورت بگیرد که افرادی که قدرتمند هستند و از قدرت اجرایی بالایی برخوردارند، در ساختار قرار بگیرند لذا روحانی باید یک "نظام حزبی" ایجاد کند. ما نظام حزبی نداریم اما حزب داریم و این مسئله در آینده باید مدیریت شود.

"دولت روحانی نباید یک دولت فراجناحی باشد بلکه وی باید دولت میان‌جناحی ایجاد کند و از عقلای هر گروهی برای ایجاد یک کابینه قوی در دولت خود استفاده کند لذا وی باید به واقعیت‌های جناح‌های دیگر توجه کرده و گروه‌ها و جناح‌های دیگر را همان‌طور که هستند، بپذیرد."

وی فرهنگ‌سازی را کارویژه اصلی دولت یازدهم دانست و گفت: برای قالب شدن گفتمان اعتدال‌گرایی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، متاسفانه در جامعه ما اعتدال‌گرایان در حاشیه قرار دارند و هر کسی که فریاد بیشتر می‌زند، بیشتر صدایش شنیده می‌شود از این رو باید فرهنگ عقلانیت را در جامعه نهادینه کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی، اصالت دادن به قانون را یکی دیگر از بایدهای دولت روحانی قلمداد کرد و گفت: اگر قانون را کنار بگذاریم، سلیقه‌ها باقی می‌ماند و با این وجود هر کسی که شعورش بیشتر برسد، موفق‌تر است.

محبیان ادامه داد: ایجاد فرهنگ نظم‌پذیری یکی دیگر از دغدغه‌های ماست چرا که متاسفانه ما با نوعی رفتار آشوب‌محور روبرو هستیم که نظیر آن را در ترافیک‌های تهران می‌بینیم، یکی از نکات بارز تفاوت ما با کشورهای توسعه یافته هم در همین نظم‌پذیری است.

وی مدیریت توقعات در دولت آینده را نیز امری بسیار مهم دانست و در این باره اظهار داشت: مدیریت توقعات بسیار حائز اهمیت است، زیرا امکان دارد که دولت در بسیاری از مواقع کارهای خوبی انجام دهد، اما در جامعه توقعات بالا باشد و اظهار رضایت بوجود نیاید؛ یکی از مشکلات احمدی‌نژاد هم این بود که نتوانست توقعات را مدیریت کند و هر روز با توقعات فزاینده‌ای روبرو می‌شد، روحانی هم اگر نتواند توقعات را مدیریت کند، شکست خواهد خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت اعتدال باید از بکارگیری نیروهای حاشیه‌ساز حذر کرده و با استفاده از نیروهای کارآمد و عقلانی، از هر جناحی برای ایجاد ظرفیت‌ها و توانمندی لازم جهت شکوفایی و توسعه کشور اقدام کند.

محبیان با بیان اینکه روحانی در تعامل با رسانه‌ها و هنرمندان باید تصویری درست، با ثبات و معتدل ایجاد کند، گفت: اگر غیر از این باشد، وضعیت دولت وی سخت‌تر از دولت خاتمی و احمدی‌نژاد خواهد شد، زیرا روحانی از ظرفیت هر دو جناح به نام اعتدال استفاده کرده و اگر تعامل درستی در این زمینه صورت نگیرد از هر دو طرف مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی اینکه خاتمی به روحانی پیام نداده است، چیست؟ اظهار داشت: آنطور که من اطلاع دارم، خاتمی قرار بود پیام و نامه‌ای به روحانی بدهد و به نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی تاکید داشته باشد، اما تردید در این زمینه باعث شد که این نامه تا به امروز نوشته نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان در اکثریتند یا اصلاح‌طلبان گفت: نه اصولگرایان و نه اصلاح‌طلبان در اکثریت نیستند، بلکه این مردم هستند که در اکثریت هستند. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان 2 نیروی پیشران هستند که می‌توانند با رفتار خود مردم را به خود جلب کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon