اصلاحات عبادی نباید حزب یا جریان خاصی را هدف قرار دهد

اصلاحات عبادی نباید حزب یا جریان خاصی را هدف قرار دهد

«یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی اصلاحات عبادی این است که نباید از طریق این اصلاحات، حزب یا جریان سیاسی خاصی هدف قرار گیرد.اگر این اصلاحات برای تسویه حساب‌های شخصی،گروهی و حزبی باشد در آن صورت کشور به ویرانی پیش خواهد رفت.»

"صالح العیساوی" رئیس شبکه الفرات عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی درباره روند اجرای اصلاحات حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و نظر مرجعیت درباره این اصلاحات گفت: همانگونه که می‌دانید مرجعیت دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه در بیان مواضع خود بسیار واضح و صریح بودند. مرجعیت بر ضرورت انجام اصلاحات جدی تاکید کردند و از دولت عراق خواستند با استفاده از «مشت آهنین» با فساد مبارزه کند، البته دولت عراق تا به امروز به درستی به این خواست مرجعیت پاسخ مثبت داده است و این موافقت دولت با خواسته مرجعیت نباید یک موافقت موقت و تنها در حد بازتابی برای سخنان مرجعیت باشد.

وی افزود: ما اکنون بر این باور هستیم که اگر دولت عراق می‌خواهد به سلامت خود را به ساحل امن و آرامش برساند، باید تا آخر به تمام خواسته‌ها و توصیه‌های مرجعیت توجه کند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهد و با مشتی آهنین با فساد مبارزه و مقابله کند.

مرجعیت توصیه‌های کلی در اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد داشتند

رئیس شبکه الفرات عراق که در حاشیه اختتامیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با خبرنگار تسنیم در تهران گفت‌وگو می‌کرد افزود: مرجعیت دینی به صورت تفصیلی درباره لغو سمت‌ها و مسئولیت‌ها سخن نگفته است و حتی طرح خاصی در این باره بیان نکرده است، مرجعیت  تنها توصیه‌های لازم را در این خصوص اعلام و بر ضرورت مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی تاکید کرده است.

العیساوی گفت: برنامه دولت و عملکرد آن می‌تواند طرح مبارزه با فساد را به موفقیت یا شکست بینجامد، این همان عملکرد دولت است که می‌تواند نشان دهد تا چه میزان این طرح‌های اصلاحاتی و مبارزه با فساد می‌تواند عملی شود.در مبارزه با فساد باید دستگاه‌های قضایی و امنیتی فعال‌تر باشند. باید یک سری اصلاحات کلی و فراگیر در کشور به اجرا در آید تا شهروندان عراقی محاسن و خوبی‌های این اصلاحات را عملا شاهد باشند.

موضع مرجعیت قطب نمای اجرای اصلاحات است

وی درباره چالش‌های فراروی اصلاحات در عراق و اینکه آیا این خطر وجود ندارد که اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد به ابزاری برای انتقام جویی و حذف شخصی یا جریان سیاسی منجر شود، گفت: چالش‌های فراروی این اصلاحات بسیار بزرگ هستند. یکی از این چالش‌های بزرگ پیش روی این اصلاحات این است که نباید این اصلاحات با اهداف شخصی انجام شود و نباید از طریق این اصلاحات حزب یا جریان سیاسی خاصی هدف قرار گیرد. باید این اصلاحات به صورت درست و فراگیری مطالعه شده باشند، تا بستر و مسیر مناسبی برای پیشبرد این اصلاحات در کل کشور بوجود آید. باید موضع مرجعیت به مثابه قطب‌نما باشد، اگر این اصلاحات برای تسویه حساب‌های شخصی، گروهی و حزبی باشد در آن صورت کشور به سوی ویرانی و تباهی پیش خواهد رفت، باید در مسیر مبارزه با فساد برنامه‌ای از سوی کارشناسان زبده و با تجربه پایه ریزی شده باشد، باید سطح اقتصادی عراق بهبود یابد و به صورت جدی با فساد مبارزه شود، باید شخص مناسب در مکان مناسب قرار گیرد، تنها از همین طریق است که می‌توان این کشور را به ساحل ثبات و امنیت منتقل کرد.

خطر از دست دادن حمایت مرجعیت در صورت عدم اجرای درست برنامه اصلاحات

رئیس شبکه الفرات عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: دولت عراق و دولت حیدر العبادی باید پیام دوستی و محبت خود را به تمام جریان‌های سیاسی در عراق منتقل کند، در عراق طیف‌ها و جریان‌های مختلفی حضور دارند،‌ ما در عراق جریان‌های شیعی و سنی داریم، تمام این جریان‌ها در روند تحولات سیاسی عراق مشارکت دارند و هریک از آن‌ها وزنه‌ای در میزان قدرت در عراق به شمار می‌آیند. آقای حیدر العبادی تاکنون بارها گفته و هم اکنون نیز تاکید دارد که با این اصلاحات هیچ جریان سیاسی را هدف قرار نداده است و اگر برعکس این مساله ثابت شود باید بگوییم اوضاع به روال سابق باز خواهد گشت، از این رو حیدر العبادی هم مجددا شکست خواهد خورد و هرگز با این اصلاحات دولت و عراق را به ساحل امن و آرامش نخواهد رساند. در آن صورت موضع مرجعیت هم در قبال دولت عراق تغییر خواهد کرد و دیگر در کنار دولت نخواهند بود.

آمریکایی‌ها از دهها سال قبل برای منطقه برنامه‌ریزی کرده‌اند

وی در بخش دیگر این مصاحبه و در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های آمریکایی‌ها برای نفوذ در منطقه و عراق گفت:  آمریکا امروز برای منطقه فکر نکرده است، برنامه آمریکا برای منطقه بسیار قدیمی است، آمریکایی‌ها از دهها سال قبل برای منطقه برنامه ریزی کرده‌اند، این برنامه‌های آمریکا برای منطقه با وجود تغییر رؤسای جمهوری آمریکا هنوز هم به قوت خود باقی است، آمریکا در منطقه خاورمیانه منافعی دارد و این منافع را دنبال می‌کند،واشنگتن در منطقه دوستانی دارد،‌ از جمله این دوستان آمریکا رژیم اشغالگر صهیونیستی است، به عقیده من آمریکایی‌ها اکنون به دنبال تثبیت و تحقق منافع خود در منطقه خاورمیانه هستند، آن‌ها برای این منظور پل‌های دوستی و روابط خود را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسعه بخشیده‌اند.

العیساوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: اداره کشورهای منطقه باید تنها از طریق همفکری کشورهایی که در این منطقه هستند صورت گیرد. خارجی‌ها و بویژه آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای منطقه منشاء خیر باشند. آمریکا تا زمانی که تنها به دنبال حفظ و تحقق منافع خود در منطقه باشد هرگز در هیچ کاری موفق نخواهد بود و شکست‌های خود را مجددا تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت