رشد ۳۶ درصدی مایه‌کوبی علیه بیماری بروسلوز در کشور


رشد 36 درصدی مایه‌کوبی علیه بیماری بروسلوز در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۲۵ میلیون سر دام علیه بیماری بروسلوز در کشور مایه‌کوبی شده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۶درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، مهدی خلج امروز در جمع کارکنان دامپزشکی استان ایلام، اظهار داشت: دامپزشکی تعبیری عملی برای تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: دامپزشکی از جمله مشاغل با اهمیت در جامعه است که اهمیت آن به لحاظ تاثیرگذاری در سلامت انسان بیشتر نمود پیدا می‌کند، دامپزشکی دارای شرح وظایف گسترده‌ای است که در تحقق شعار دام سالم، غذای سالم و جامعه سالم گام بر می‌دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: اگر به یک توسعه پایدار فکر کنیم و بیاندیشیم باید نگاه ویژه‌ای به دامپزشکی داشته باشیم، چرا که دامپزشکی و فعالیت‌های آن ابزار اساسی برای تحکیم اقتصاد مقاومتی است که برنامه‌ریزان کشور باید به آن با دید جامع‌تری بنگرند.

وی گفت: لازم است که نقش این سازمان در کشور به خوبی شناسانده شود، زیرا سازمان دامپزشکی در اقتصاد، تجارت جهانی و سلامت مردم یکی از نقش آفرینان مهم است.

خلج با بیان اینکه دامپزشکی در راستای ارائه خدمات بهتر به جامعه تمام تلاش خود را به کار بسته است، عنوان کرد: ارائه خدمات بهتر و جامع‌تر از سوی دامپزشکی در بالارفتن ضریب امنیت ملی نیز تاثیر دارد که لازم است به لحاظ این اهمیت بالای دامپزشکی این شغل بهتر و بیشتر معرفی شود.

وی افزود: اقلام صادراتی دامپزشکی 69 قلم است که از 6.2 میلیارد دلار صادرات عرصه کشاورزی بیش از 800 میلیون دلار آن صادرات دام و طیور و آبزیان و دارو است که در 3120 مجوزی که دامپزشکی صادر کرده به کشورهای دیگر صادر شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد بیماری بروسلوز گفت: در مورد بیماری مشترک بروسلوز سازمان دامپزشکی کشور کار مایه‌کوبی را انجام می‌دهد و شناسایی و حذف دام‌های مبتلا به علت هزینه بر بودن انجام نمی‌شود هرچند که پیشکیری از این بیماری یکی از اقدامات مهم برای کنترل این بیماری است.

وی عنوان کرد: در پنج ماهه نخست امسال بیش از 25 میلیون سر دام علیه بیماری بروسلوز در کشور مایه‌کوبی شده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 36درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام نیز در این جلسه اظهار داشت: این استان به لحاظ شرایط اقلیمی خوب و خاص خود از معدود استان‌هایی است که مناطق ییلاقی و قشلاقی در استان وجود دارد.

وهاب پیرانی افزود: تعداد 25 هزار خانوار بهره‌بردار دامپروری در استان وجود دارد و تعداد واحد دامی در این استان دو میلیون و پانصد هزار است.

وی عنوان کرد: 385 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیتی معادل 6 میلیون و هشتصد هزار جوجه‌ریزی در استان ایلام وجود دارد که می‌توان گفت ارزش سرمایه دامی استان ایلام بیش از 1200 میلیارد تومان است.

پیرانی افزود: برای خدمات‌رسانی مطلوب به دامداران مناطق مختلف در استان این اداره کل طرح هر روستا یک همیار دامپزشکی را در سطح استان در حال اجرا دارد که منشاء خدمات خوبی برای دامداران بوده است.

وی به وقوع بیماری لمپی اسکین در این استان اشاره کرد و گفت: برای اولین بار این بیماری در کشور توسط کار‌شناسان این اداره کل تشخیص و گزارش شد که با اقدامات مناسب و سریع و مایه‌کوبی بیماری کنترل شد و خسارات وارد شده به دامداران نیز پرداخت شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon