آغاز رسمی کشت فرا سرزمینی محصولات کشاورزی در اوکراین

آغاز رسمی کشت فرا سرزمینی محصولات کشاورزی در اوکراین

مجری کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای واردات آب مجازی به کشور در سال جاری، کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی با کشور اوکراین آغاز می‌شود و در سال آینده قزاقستان و غنا نیز اضافه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی،خبرگزاری تسنیم محمدرضا شافعی‌نیا عصر امروز در نشست خبری موسسه جهاد استقلال وزارت جهادکشاورزی به مناسبت هفته دولت با اعلام این خبر، افزود: قیمت نهاده‌های وارداتی مورد نیاز بخش دام و طیور در یک سال اخیر 15 درصد کاهش یافته که این امر باعث اقتصادی‌تر شدن تولیدات فعالین این بخش، به ویژه بخش طیور شده است.

وی در پاسخ به تسنیم خاطرنشان کرد:  در بخش آب نیز برای ورود آب مجازی به کشور مسئولیت ساماندهی کشت فراسرزمینی به موسسه جهاد استقلال سپرده شده است و این موسسه فعالیت‌های این طرح  را در سه کشور مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر عامل موسسه جهاد استقلال ادامه داد: سه کشور اوکراین قزاقستان و غنا برای کشت فراسرزمینی انتخاب شده و مطالعات و بررسی‌های لازم برروی این کشور‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اکراین اولین کشوری است که کشت فرا سرزمینی در آن سال جاری آغاز می‌شود اظهار داشت:  این کشور استعداد و شرایط خوبی برای کشاورزی دارد که در حال حاضر نیز بخشی از واردات ما از این کشور انجام می‌شود.

شافعی‌نیا تاکید کرد: از دیگر برنامه‌های این موسسه به عنوان پشتیبان بخش کشاورزی و وزارتخانه متبوع، تلاش برای کاهش بارمیکروبی شیر خام و تولید علوفه‌های سالم است. همچنین برناهه‌هایی برای تعامل با شرکت‌های آمریکایی در زمینه شیر خام و آلمان و اتریش در زمینه گوشت وجود دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیکر خبرنگار تسنیم درباره مشکلات حقوقی و اقامت متقاضیان کشت فراسرزمینی در کشور‌های خارجی بیان داشت: درقوانین و ضوابط اقامت این متقاضیان مشکلاتی وجود دارد که در صدد رفع آنها قبل از اجرای طرح هستیم.  

وی اضافه کرد که برای تضمین بازگشت سرمایه و امنیت سرمایه گذاری این بخش در خارج از کشور نیز حمایت‌هایی از سوی دولت انجام خواهد شد.
شافعی‌نیا اظهار داشت: این موسسه وابسته به دولت تنها در اموری اقدام به واردات می‌کند که در داخل کشور موجود نباشد یا تمایلی برای واردات آن توسط بخش خصوصی وجود ندارد.

وی‌تصریح کرد: هنوز برآوردی درباره سطح زیر کشت احتمالی، میزان تولید و  تاثیرگذاری این طرح در ضریب خودکفایی انجام نشده است و در حال حاضر تنها به دنبال راه اندازی این طرح هستیم.

انتهای پیام/
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه