تولید ریل ملی ۶ ماه عقب افتاد

تولید ریل ملی 6 ماه عقب افتاد

در حالی قرار بود از اواخر ماه جاری تولید ریل ملی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان آغاز شود که معاون وزیر راه و شهرسازی از تولید این نوع ریل پیشرفته (UIC۶۰) از زمستان امسال یعنی با حدود شش ماه تأخیر خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل شهریورماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید یک

کارخانه آلمانی توسط شرکت ذوب‌آهن گفته بود: تجهیزات این کارخانه در حال بسته بندی و دمونتاژ است.

محسن پورسیدآقایی تصریح کرد: در رابطه با تولید ریل ملی تفاهم‌نامه با ذوب‌آهن امضا شده است و ما نباید عملیات خاصی را انجام دهیم. تا جایی که بنده اطلاع دارم ذوب‌آهن کارخانه آلمانی را در این رابطه خریداری کرده و در حال بسته بندی و دمونتاژ تجهیزات است.

وی با اظهار این که آخر شهریور سال آینده (سال 94) کار تولید ریل به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود، تأکید کرد: به‌دنبال عقد یک قرارداد تضمین با راه‌آهن هستیم تا بتوانیم به آنها برای خرید ریل اطمینان بدهیم.

این در حالی است که دیگر علی نورزاد معاون دیگر وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه تولید ریل ملی گفته است؛ در سیاست‌های دولت تدبیر و امید صنعت حمل و نقل ریلی کشور در اولویت قرار گرفته و توسعه بیش از پیش آن مد نظر است در حالی که در سال‌های گذشته این صنعت رشد چندانی نداشته است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تولید ریل ملی بیان کرد: خوشبختانه پیشرفت این پروژه به‌گونه‌ای است که شاهد تولید اولین محصول ریل ملی در زمستان سال جاری خواهیم بود تا در پروژه‌های عمرانی کشور و حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اعلام این‌که حدود 1500 کیلومتر زیرسازی ــ راه‌آهن ــ انجام شده که نیاز شدید به ریل در این خصوص وجود دارد، یادآور شد: طبق برنامه تا سال 1400 باید 10هزار کیلومتر پروژه‌های ریلی اجرا شود که 5هزار کیلومتر آن در دست اجرا و 5هزار کیلومتر نیز در دست مطالعه است. علاوه بر آن شرکت راه‌آهن در حال بازسازی خطوط قدیمی و ارتقای برخی از خطوط یک‌خطه به دوخطه است، بنابراین نیاز شدید به ریل وجود دارد.

البته اواسط تیرماه امسال معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تولید ریل ملی توسط ذوب‌آهن اصفهان در بهار سال آینده خبر داده و به تسنیم گفته بود: هم‌اکنون ریل مورد نیاز راه‌آهن از منابع غیراروپایی تأمین می‌شود و خوشبختانه در این بخش دچار مشکل نشده‌ایم.

سعید محمدزاده با تأکید بر "ریل مورد نیاز راه‌آهن را از منابع مختلف تأمین کرده‌ایم" اظهار کرد: قبل از تحریم‌های ناعادلانه عمده‌ترین و جدی‌ترین منابع تأمین ریل کشورهای اروپایی بودند.

وی با اشاره به این‌که طی تاریخ ساخت راه‌آهن ریل از اروپا، چین، ترکیه و هند تأمین شده است، ادامه داد: در حال حاضر ریل را از منابع غیراروپایی تأمین می‌کنیم و خوشبختانه در این زمینه دچار مشکل نشده‌ایم.

وی با بیان این‌که قدم بزرگی در زمینه رفع نیازهای داخلی به ریل برداشته شده و آن بحث تولید ریلی ملی در کشور است، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌طور جدی از این برنامه حمایت می‌کند و امیدواریم این موضوع امسال به سرانجام برسد و شاهد تولید ریل ملی (Made in Iran) از اوایل سال آینده باشیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه