تشکیل کمیته‌ ساماندهی کشتارگاه‌ها در استان‌ها


تشکیل کمیته‌ ساماندهی کشتارگاه‌ها در استان‌ها

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ایلام گفت:کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها به ریاست یکی از معاونین استاندار و دبیری اداره کل دامپزشکی با ساماندهی کشتار دام از فعالیت کشتارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، محمدرضا مروارید شامگاه چهارشنبه در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: استان ایلام با توجه به در اختیار داشتن مراتع و پوشش گیاهی مناسب استعداد خوبی برای دام‌پروری دارد و هم‌اکنون هم دام‌پروری از محورهای اصلی اقتصادی استان هست.

استاندار ایلام بابیان اینکه 25 هزار خانوار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می‌کنند، افزود: در استان ایلام 1500 واحد گاوداری و 385 مرغداری فعالیت می‌کنند و اخیراً اقدامات مناسبی در جهت صادرات مرغ زنده، منجمد و گوشت قرمز به کشور عراق فراهم‌شده است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

وهاب پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این دیدار اظهار داشت: در سال گذشته با حمایت‌های سازمان دامپزشکی و استاندار محترم توانستیم بیماری لمپی اسکین و vhs را مهار کنیم و همچنین در سریع‌ترین زمان ممکن 7600 میلیارد ریال خسارت به دامداران پرداخت کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار اظهار داشت: صنعت طیور کشور در سال 93 با تولید دو میلیون تن گوشت مرغ و 930 هزار تن تخم‌مرغ رتبه‌ ششم جهانی را به خود اختصاص داد و جمعیت دامی و آبزیان سرمایهٔ بسیار بزرگی است که نقش عمده‌ای در اشتغال و تأمین مواد غذایی دارد و در کنار کشاورزی مکمل زندگی روستایی است.

مهدی خلج بابیان اینکه هر دام یک کارخانه‌ تولید ارزش‌افزوده است، گفت: این حوزه با اشتغال و امنیت غذایی کشور در ارتباط است و بدون تردید یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند به رونق اقتصادی و درنتیجه توسعهٔ اجتماعی و ایجاد ثبات در اقتصاد کشور منجر شود.

وی با اشاره به جمعیت 21 میلیون دام عشایری در کشور، تأکید کرد: 46 درصد خاک کشور عرصه‌ کوچ عشایر و دام‌های آن‌هاست و همین عامل می‌تواند در انتقال و انتشار بیماری‌ها مؤثر باشد و با توجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه‌ ما درزمینه تأمین سلامت دامی و انتشار گزارش‌های مربوط به بیماری‌ها کوتاهی می‌کنند کشور ما همیشه در معرض انتشار بیماری‌های دامی است و بنابراین سازمان دامپزشکی به‌منظور مقابله با بیماری‌های دام در حالت آماده‌باش دائمی است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته که بیماری آنفلوانزا در مازندران مشاهده شد در‌‌ همان لحظات نخست و با حمایت استاندار محترم از دامپزشکی و هماهنگ کردن دستگاه‌های متعدد توانستند که بیماری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار و در گزارش نهائی نبود بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام نمایند و صادرات متوقف‌شده را از سر بگیرند.

خلج با گسترده خواندن حوزهٔ عملکرد سازمان دامپزشکی عنوان کرد: 23 هزار نفر در بخش غیردولتی و هفت هزار نیروی دولتی بر 320 هزار واحد فعال در حوزه‌ پرورش دام و طیور، صنایع کشتارگاهی، سردخانه‌ها، و مراکز و عرضه محصولات دامی نظارت می‌کنند که این فعالان ضامن اقتدار نظارت دامپزشکی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به صادرات 140 هزار تنی مرغ و تخم‌مرغ در سال 93 گفت: در حالی‌ که ما در سال 91 واردکننده مرغ بودیم ولی خوشبختانه الان می‌توانیم محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم و با جلوگیری از قاچاق دام زنده مجوز صادرات 460 هزار رأس دام سبک را صادر نمودیم.

وی افزود: همچنین موافقت‌نامه‌های با کشورهای همسایه امضاء نمودیم و انتظار داریم که با استفاده از کشتارگاه به‌عنوان نبض اپیدمیولوژِیک سلامت دام و طیور صادراتی تضمین شود.

خلج خواستار تشکیل کمیته‌ ساماندهی کشتارگاه‌ها در استان‌ها شد و گفت: این کمیته به ریاست یکی از معاونین استاندار و دبیری اداره کل دامپزشکی با ساماندهی کشتار دام از فعالیت کشتارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

وی همچنین بابیان اینکه شیر خام می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد گفت: ضروری است که با آموزش‌های عمومی اصول تغذیهٔ سالم در راستای تأمین امنیت غذایی حرکت کنیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon