متوسط نرخ تورم در کشور به زیر ۱۴ درصد کاهش یافته است


متوسط نرخ تورم در کشور به زیر 14 درصد کاهش یافته است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: براساس آخرین آمار نرخ متوسط تورم در کشور به زیر ۱۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی طیب‌نیا دقایقی پیش در جلسه شورای اداری استان فارس اظهار داشت: براساس آخرین آمار نرخ تورم، متوسط تورم در کشور به زیر 14 درصد کاهش یافته است و نرخ تورم تولیدکننده نیز به حدود 5 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده کاهش بیش از پیش نرخ تورم و بیکاری در آینده است، گفت: در حوزه رکود اقتصادی نیز اقدامات ویژه‌ای در دست اقدام است و با اجرای قانونی مبنی بر خروج از رکود به رشد عمومی فراگیر دسترسی یافته است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه کمبود سرمایه بانک‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای کشور نیست، تصریح کرد: در شرایط پساتحریم باید تزریق حداقل 10 هزار میلیارد تومان سرمایه به بانک‌ها در اولویت قرار گیرد.

طیب‌نیا بیان کرد: با این روش منابع بانکی به 120 هزارمیلیاردتومان افزایش یافته و با افزایش 12 برابری منابع تسهیلات بیشتری به رونق و تولید در کشور اختصاص می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به انتقاد نمایندگان و استانداران کشور مبنی بر اختیارت کم استانداران در بخش‌های مختلف گفت: هیئت دولت در این زمینه مصوبه‌ای جدید به تصویب رسانده و بر اساس آن برخی تصمیم‌گیری‌ها به مقامات استانی تفویض می‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در مورد افزایش مالیات صنایع و کارخانه‌های تولیدی بیان کرد: در شرایط رکود آوردن فشار روی تولیدکنندگان نتیجه عکس دارد و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای کاهش فشار مالیاتی بر تولید کننده است.

طیب‌نیا با بیان اینکه تاکید وزارت اقتصاد در پرداخت مالیات فشار به افرادی است که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند  گفت: مالیات تولید کننده باید بر اساس سود دهی آنان پرداخت شود و خارج از این موضوع نیز نباید به تولید کننده فشار آورد.

طیب‌نیا با بیان اینکه نگرانی‌ها در موضوع اقتصاد تکرار نشدن اشتباهات گذشته است گفت: در این زمینه برنامه‌ای ویژه بر اساس درآمدها برنامه‌ریزی شده و این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی، مدیریت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران، ساماندهی تجارت فرامرزی و توسعه صادرات غیرنفتی از اولویت‌های دولت در زمینه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه امروز محیط کسب و کار ما دچار مشکلات عدیده است و از طرفی جذب سرمایه‌گذاری نیز با مشکلات فراوانی روبرو است افزود: رتبه ایران در سال گذشته در بحث جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری 130 بود که به طور حتم در سال‌جاری رتبه بسیار بهتری در جهان خواهد داشت.

وزیر اقتصاد و اموردارایی با اشاره به اینکه در حال حاضر گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی اشتیاق فراوانی برای حضور در کشور دارند گفت: این موضوع طوری در حال افزایش است که ایران وقت برای آنان تعیین می‌کند.

طیب‌نیا همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته درآمد مالیاتی کشور 40 درصد افزایش داشته است تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس نیز افزایش این درآمدها در برنامه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد ایران سبب شده رشد اقتصادی کشور در 40 سال گذشته مناسب نباشد افزود: در زمانی که می‌توانستیم از افزایش نرخ نفت استفاده‌های بسیار داشته باشیم، اشتباهات و عدم برنامه‌ریزی و وابستگی به کشورهای خارجی پیدا کردیم و این سبب رکورد و تورم در اقتصاد شد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش واردات کشور تولید در کشور سرکوب شد، گفت: امروز نباید این روش را در پیش گرفت بلکه باید اصل مهم اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon