ایستگاه‌های مترو مسکو؛ بهانه‌ای برای گردشگری توریست + عکس


ایستگاه‌های مترو مسکو؛ بهانه‌ای برای گردشگری توریست + عکس

مترو مسکو پایتخت روسیه به دلیل داشتن معماری منحصر، دیدگان گردشگران را متحیر می‌سازد. ۱۰ ایستگاه مترو این شهر به دلیل معماری ویژه خود تا کنون ثبت جهانی یونسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مترو شاخص‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی مسکو است که روزانه چند میلیون نفر را جابه جا می‌کند. ساخت مترو در روسیه بر اساس تصویب کنگره کمیته مرکزی حزب کمونیست، در 15 ژوئن سال 1931 آغاز شد. ظرف 4 سال اولین خط مترو به طول کلی 2/11 کیلومتر با 13 ایستگاه و تاسیسات مربوطه تکمیل گردید و 15 می 1935 به بهره برداری رسید.

 

ساخت مراحل بعدی مترو در مسکو بدون وقفه حتی در جریان جنگ جهانی ادامه پیدا کرد. در اوایل ساخت مترو، ایستگاه‌ها به شکل یک مجتمع مهندسی ـ معماری که اهداف فرهنگی ـ اجتماعی در آن منعکس بود ساخته می شدند. در طراحی ایستگاه های متروی مسکو معماران مشهور شوروی از قبیل وگلفریخ، فومین و شوسیف کار کرده اند. آنها کوشیدند ایستگاه ها نه تنها برای تردد مسافرین در چندین متر زیر زمین، شرایط مساعد، تماشایی و دلنشین داشته باشد، بلکه به هر ایستگاه شکلی منحصر به فرد و مخصوص داده شود.

در معماری ایستگاه های متروی مسکو، مراحل گسترش معماری شوروی دیده می شود. بسیاری از معماران شیوه های معماری کلاسیک را به کار می بردند و برخی دیگر از نوآوری های معماری استفاده می نمودند.

درنیمه دوم سالهای 1940 و اوایل سالهای 1950، شکل معماری ایستگاه های مترو به یک موضوع معین اختصاص داده می شد. برای مثال موضوع معماری ایستگاه متروی ایزمایلوفسکایا که در سال 1944 به سبک معماری ویلنسکی و ایستگاه حلقوی کامسامولسکایا که در سال 1952 به سبک معماری شوسیف ساخته شده است، به سوابق حماسی روسیه و قهرمانی مردم شوروی در جنگ جهانی دوم اختصاص دارد. متروی مسکو امروزه با 180 ایستگاه، 12 خط، 298 کیلومتر طول، هر شبانه روز حدود 5/9 میلیون نفر را جابه جا می کند و یکی از پیشرفته ترین، ارزان ترین و زیباترین متروهای جهان است که همه روزه مورد بازدید جهانگردان خارجی و داخلی قرار می گیرد. مدت زمان انتظار قطار در متروی مسکو حدود 90 تا 120 ثانیه می باشد. ایستگاه های مترو در خیابان ها با تابلویی به شکل حرف(M) مشخص شده اند.

با استفاده از نقشه مترو امکان رسیدن به تمام نقاط اصلی شهر وجود دارد. برخلاف دیگر متروهای جهان به جز ایران، مسافرین برای تعویض خط نیاز به پرداخت مجدد ندارند و پس از ورود به محوطه اصلی هر تعداد خط که عوض کنند بدون پرداخت مجدد می توانند سوار شوند. برای رسیدن به مقصد گاهی مسافر چندین خط عوض می کند، لذا توجه دقیق به نقشه مترو ضروری است.واگن های قطار در متروی مسکو 44 صندلی برای نشستن و در کل گنجایش 270 نفر را دارند.

هر یک از خطوط متروی مسکو نام به خصوصی دارد، اما از آنجا که هر خطی در نقشه مترو رنگ مخصوص دارد، خطوط با رنگ شناخته می شوند. امروز حدود 10 ایستگاه از مجموعه ایستگاه های مترو این شهر در یونسکو ثبت شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

در هفته آینده بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب مسکو آغاز به کار می‌کند و جمهوری اسلامی ایران مهمان ویژه فرهنگی این دوره این نمایشگاه است.

تصاویر تعدادی از ایستگاه‌های مترو مسکو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه کی‌یفسکایا

ایستگاه الکتروزاوودسکایا

ایستگاه بلاروسکایا

ایستگاه کامسامولسکایا

ایستگاه پارک پابدی

ایستگاه پارک پابدی

ایستگاه ناواسابولسکایا

ایستگاه پراسپکت میرا

ایستگاه آرباتسکایا

ایستگاه ناواسابولسکایا

ایستگاه ناواسابولسکایا

ایستگاه تیگانسکایا

ایستگاه تیگانسکایا

ایستگاه تیگانسکایا

ایستگاه کی‌یفسکایا

ایستگاه کی‌یفسکایا

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon